Dräktiga ston 2021/2022

jag är ju helt nybörjare så vet inte vad som är normalt...men jag upplevde att mitt sto (16 år, aldrig haft föl) inte synligt för mig iaf började fylla på förrän kanske vid påskveckan.
Det ser helt normalt ut för de dygn hon är på. Ska jag gissa så går hon nog kanske över lite men det kan också gå snabbt det sista. På förstföderskor är storleken på juver ganska ointressant för att avgöra hur nära fölning de är. Innehållet är ett bättre tecken att gå på tycker jag iallafall☺️

Tack för svar! Ganska nära för er då, hoppas att det går bra!

Jag är nojig och tittar på juver bilder, min är bara runt dygn 295 än men har redan gjort ganska mycket juver...

Det är också helt normalt. En del ston fyller juvret lite i etapper liksom. Gör ett ryck för att sedan stå stilla i utvecklingen nån vecka osv☺️

Det är också helt normalt. En del ston fyller juvret lite i etapper liksom. Gör ett ryck för att sedan stå stilla i utvecklingen nån vecka osv☺️
Jag vet ju det egentligen, men blir ju nojig ändå! Min särbo har erfarenhet av mer än 100 fölningar så han har fått se ett antal bilder och såklart har jag även tvingat honom att titta på henne live, och han säger ju också att det är normalt och att det inte kommer något föl nu i alla fall. Jag hoppas att hon kniper ett par veckor till i alla fall! Mitt minne säger mig dessutom att hennes mamma gjorde sig klar i god tid men sen fölade väldigt nära beräknad dag (10 dagar tidigare en gång, övriga en dag före eller efter), jag hoppas att denna följer hennes mönster.

Det ser helt normalt ut för de dygn hon är på. Ska jag gissa så går hon nog kanske över lite men det kan också gå snabbt det sista. På förstföderskor är storleken på juver ganska ointressant för att avgöra hur nära fölning de är. Innehållet är ett bättre tecken att gå på tycker jag iallafall☺️
Jag går bara på känsla och jag får känslan att hon går över också. Något iallafall. Så har inte panik hela tiden ännu… Jag vågar inte kolla mjölken, tänker att jag slösar med den?

Jag vet ju det egentligen, men blir ju nojig ändå! Min särbo har erfarenhet av mer än 100 fölningar så han har fått se ett antal bilder och såklart har jag även tvingat honom att titta på henne live, och han säger ju också att det är normalt och att det inte kommer något föl nu i alla fall. Jag hoppas att hon kniper ett par veckor till i alla fall! Mitt minne säger mig dessutom att hennes mamma gjorde sig klar i god tid men sen fölade väldigt nära beräknad dag (10 dagar tidigare en gång, övriga en dag före eller efter), jag hoppas att denna följer hennes mönster.

Skönt med lite erfarenhet att ta stöd hos när man blir orolig☺️

Jag går bara på känsla och jag får känslan att hon går över också. Något iallafall. Så har inte panik hela tiden ännu… Jag vågar inte kolla mjölken, tänker att jag slösar med den?

Ingen risk att slösa med mjölken genom att kolla nån droppe då och då.
Det finns de som påstår att man på något sätt stimulerar mjölkproduktion i förtid genom att kika på innehållet. Jag har använt mig av det sättet under alla år på en herrans massa ston utan att det har blivit några bekymmer. Rena händer och att man såklart är försiktig, då finns det inga som helst risker med det.

Så som ditt stos juver ser ut nu så misstänker jag att det ännu inte finns så mycket innehåll.
Jag glömde ju lämna stickor att kolla mjölken med samt rektalhandskar när jag var hos dig. Jag kör förbi på onsdag så om det passar kan jag svänga in med det då. Nu vet jag ju dessutom vart jag ska😃.

Japp du kan se det. Tycker du det är svårt att avgöra så ta en bild och skicka så kan jag se åt dig☺️

Beroende på hur mycket man syr så påverkas förmågan att kunna ”blinka” efter kissandet men det ska normalt inte göra så att hon inte kan det. Men ston som är sydda och uppklippta många gånger kan få lite speciell anatomi☺️

Okej, då är jag 99% säker på att hon inte blev sydd iaf, för jag kollar ju där bak nu och då, och har inte sett något "onormalt". Men ska titta extra noggrant imorgon. :) Tack!

Ingen risk att slösa med mjölken genom att kolla nån droppe då och då.
Det finns de som påstår att man på något sätt stimulerar mjölkproduktion i förtid genom att kika på innehållet. Jag har använt mig av det sättet under alla år på en herrans massa ston utan att det har blivit några bekymmer. Rena händer och att man såklart är försiktig, då finns det inga som helst risker med det.

Så som ditt stos juver ser ut nu så misstänker jag att det ännu inte finns så mycket innehåll.
Jag glömde ju lämna stickor att kolla mjölken med samt rektalhandskar när jag var hos dig. Jag kör förbi på onsdag så om det passar kan jag svänga in med det då. Nu vet jag ju dessutom vart jag ska😃.
Åh 😍 då kan du kanske klämma fram en droppe och visa mig också 😁😁 kan efter kl 14.

Okej, då är jag 99% säker på att hon inte blev sydd iaf, för jag kollar ju där bak nu och då, och har inte sett något "onormalt". Men ska titta extra noggrant imorgon. :) Tack!
Om du föjer öppningen nerifrån och upp så ska det ju vara öppet till ca 2 cm nedanför rumpan. Är hon sydd så ser man att den öppningen är stängd uppifrån ett par centimeter ner. Jag ska leta upp ett sto som är sytt så postar jag en bild så kan du (och kanske fler som undrar) lättare se vad jag menar☺️

Ber om ursäkt för närbild men Notre Histoire har gett sin tillåtelse och hälsar att hon gärna demonstrerar hur man ser ut som caslickopererad☺️❤️

Bifogade filer

• 288F64D9-DAE2-4187-8401-9E6956689D8A.webp
    288F64D9-DAE2-4187-8401-9E6956689D8A.webp
    192,8 KB · Visningar: 84
Bf 7/5 här. Maidensto dräktig med Emmerton. Börjar bli nervöst och jag undrar varför jag utsätter mig för detta?!?

Hon är väldigt tjock och har inte legat ner på några veckor. Juvret började växa för 2 veckor sedan från obefintliga inåttuttar. Spänt och svullet på morgonen men mindre under dagen. Magen har ändrat form men tycker inte hon släppt på bäckenbanden ännu. Kameraövervakning nattetid men tror nog jag får vänta någon vecka el två efter bf. Blir det längre tror jag hon exploderar. 😜🤪

Flugmedel till dräktig och digivande!

Funkar det med ngt Icardin preparat typ Centaura eller Renons mygg & fästing?

Föllinges?
Är Ultra Shield dumt?

Börjar komma mygg nu och snart är insektssvärmen här 😅

Föllinges?
Är Ultra Shield dumt?

Ultra Shield Absorbine skall inte användas på föl (och då inte på det digivande stoet heller), det har stått på flaskan förut och bör göra det fortfarande. Det är Permetriner i den som är boven om jag minns rätt. Den som heter Ultra Shield Green skall dock vara ok.
Centaura ska vara okej och Renons har 2 olika versioner jag vet om som är ok, men jag vet inte om det finns fler och alla är det.

Föllinges?
Är Ultra Shield dumt?

Centaurea brukar vara bra. Jag har precis beställt hem Probs deo som också ska vara okej för föl och digivande. Ultra Shield är inte ok som du redan fått svar på. Tror Switch ska vara ok, men det kan man bara få på recept numera.

Så, då var bakskorna av. Fram struntade vi i sulorna som förberedelse. Plockar av dem om 4-6 veckor. Efter långa samtal med hovslagaren landade vi i att detta nog blir bäst. Hon har bra hovkvalite i själva väggarna men har tunna sulor. Nu är det fortfarande mjukt i marken och lagom till fölning är hon troligen ute på mer ordentligt bete. Så hon borde hinna vänja sig och om inte får vi slå på skorna snabbt igen när fölungen är ute.

Dygn 274 nu 😍

Snapchat-1910858264.webp

Tror Switch ska vara ok, men det kan man bara få på recept numera.

Om det är Switch Pour-on du tänker på så är det permetrin i det också, vilket inte rekommenderas att användas nära/på föl yngre än 6 veckor. Det är just koncentrationen av permetrin (4% jämfört med Ultra Shield som har >1%) som gör att Switch inte får säljas utan recept numera. Det är inte särskilt bra för bl.a. bina.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka