Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förstår dig så väl, man tror att fölet aldrig kommer. Första gången gick mitt sto 350 dygn.Dygn 353 resp. 323 här. Loppan som gått längst har jag nästan börjat ge upp hoppet om hon har stått med vad som ser ut som vaxproppar i flera dagar men sen händer inget mer. Börjar tro att hon är skendräktig..
Dygn 353 resp. 323 här. Loppan som gått längst har jag nästan börjat ge upp hoppet om hon har stått med vad som ser ut som vaxproppar i flera dagar men sen händer inget mer. Börjar tro att hon är skendräktig..
331 dagar idag och allt ser bra ut - förutom en sak som verkligen gav mig stora skälvan i eftermiddags. Hon har i princip alltid kliat sin svans och nu under dräktigheten har hon kliat hela bakänden och även hals och huvud. Jag tittade till hästarna i eftermiddags och såg först att det såg ut som om det hade droppat på insidan av bakbenen (såg henne framifrån). Tänkte att då har det börjat droppa från juvret och kollade, men nej där droppade ingenting. Tittade därbak och fick världens chock - alldeles blodig och det såg ut som att det hängde en köttslamsa från vulvan. Jag ringde förstås omedelbart min veterinär som var ute efter 30 minuter. Det var inte så farligt som jag hade trott men förmodligen har hon kliat sig så mycket mot ett träd i hagen att hon hade skavt sig blodig och dessutom fått en klitorisprolaps. Visste inte ens att man kunde få det.... I alla fall så stoppade veterinären in prolapsen igen och sydde några stygn för att hålla den på plats och sedan tvättades det bara.
Men usch vilken chock!
Tack! Nu idag har hon ändrat beteende: springer och pinkar, slår med frambenen och skriker samt vallar sin tvåårige son (som hon knappt tål annars) som om hon vallar sitt föl. Så förmodligen kommer fölet snart, det är uträknat till onsdag. Veterinären sa att det kan ramla ut igen men då får man sy fast det lite bättre. Han satte bara några stygn nertill nu för att inte göra för mycket eftersom hon ska föla snart. Men nojig blir man ju...Usch och fy! Mitt ena sto blev sparkad mitt i "det allra heligaste" för många år sedan, och behövde sy säkert 10 stygn på både utsidan och insidan, jätteläskigt och äckligt! Men det gick jättebra, som tur var så var hon inte dräktig eller skulle betäckas det året.
Håller tummarna att din hinner läka ihop så mycket som möjligt innan fölis kommer!
376…. Min bekanting fick ju sitt föl som du vet på dygn 376 i år…Men vi hoppas så att din tittar ut innan det dygnetDygn 353 resp. 323 här. Loppan som gått längst har jag nästan börjat ge upp hoppet om hon har stått med vad som ser ut som vaxproppar i flera dagar men sen händer inget mer. Börjar tro att hon är skendräktig..
Någon som har någon erfarenhet av caslick-opererade ston? Mitt sto syddes ihop efter seminering för säkerhets skull, eftersom hon tidigare fått in bakterier (dock helt ren förra året). Hon är beräknad till 1 juni (305 dygn nu). Förra dräktigheten födde hon på dygn 327. Hon har nu börjat få kristaller och det hade hon ca 3 veckor innan fölning förra gången.
Jag är osäker på när jag ska ta ut veterinär för att klippa upp henne. Jag ska opereras den 9e maj och jag lär inte kunna åka till stallet på någon vecka antagligen (sambon får väl skjutsa mig om hon verkar vara nära fölning, men annars tar kompis hand om henne). Skulle ni satsa på att klippa upp henne innan min operation (alltså nu i veckan) eller vågar man vänta tills jag är på benen igen? Skulle kännas skönt att ha det gjort, men också rädd för att göra det för tidigt så hon får in något skit. Så jävla dålig timing med operation nu, men där kan jag tyvärr inte välja
Mitt sto är/var caslick och jag hade ute veterinär som öppnade upp runt dygn 300, när hon ändå skulle komma ut i annat ärende.Någon som har någon erfarenhet av caslick-opererade ston? Mitt sto syddes ihop efter seminering för säkerhets skull, eftersom hon tidigare fått in bakterier (dock helt ren förra året). Hon är beräknad till 1 juni (305 dygn nu). Förra dräktigheten födde hon på dygn 327. Hon har nu börjat få kristaller och det hade hon ca 3 veckor innan fölning förra gången.
Jag är osäker på när jag ska ta ut veterinär för att klippa upp henne. Jag ska opereras den 9e maj och jag lär inte kunna åka till stallet på någon vecka antagligen (sambon får väl skjutsa mig om hon verkar vara nära fölning, men annars tar kompis hand om henne). Skulle ni satsa på att klippa upp henne innan min operation (alltså nu i veckan) eller vågar man vänta tills jag är på benen igen? Skulle kännas skönt att ha det gjort, men också rädd för att göra det för tidigt så hon får in något skit. Så jävla dålig timing med operation nu, men där kan jag tyvärr inte välja
Tack! Då ska jag nog se om jag kan få ut någon i veckan. Jag känner också att det vore olyckligt om hon fölade utan att hon hunnit klippas upp, och nu när jag inte kommer ha 100 koll på henne själv så känns risken lite större. Nu hoppas jag mer än något annat att hon kniper tills jag åtminstone är så pass uppe på benen så jag kan vara i stallet. Sen har min vän sagt att hon löser fölningen och sätter mig på en stol utanför boxen .Jag hade valt att klippa upp henne innan din operation. Det är relativt liten risk att hon ska dra in bakterier där nu som på något sätt kan ställa till det. Det är dessutom ganska tråkigt om hon skulle föla lite överraskande och fortfarande är sydd. De riskerar att spricka ganska fult i de fallen.
Vi brukar klippa upp våra 2-3 veckor innan för att det ska hinna läka innan vi syr på fölningslarmen vilket görs ca 1 vecka innan vi tror att de ska föla.
Lycka till med din operation!
Vilket dygn är hon på?Här är hennes juver, det fyller på sakta men säkert…
327 typVilket dygn är hon på?
Tack för svar! Ganska nära för er då, hoppas att det går bra!327 typ
jag är ju helt nybörjare så vet inte vad som är normalt...men jag upplevde att mitt sto (16 år, aldrig haft föl) inte synligt för mig iaf började fylla på förrän kanske vid påskveckan.Tack för svar! Ganska nära för er då, hoppas att det går bra!
Jag är nojig och tittar på juver bilder, min är bara runt dygn 295 än men har redan gjort ganska mycket juver...
Alltså shit nu när ni skrev om caslick så började jag fundera på om mitt sto syddes förra året eller inte...?! Veterinären pratade om det, men jag TROR vi landade på att inte sy... Var ju så himla mycket förra året, men hennes föl som var sjukt och min hjärna fungerade inte till 100% vid den tiden.. Men visst kan man se från "utsidan" om de är sydda?? @Karro-Lina? Jag har endast sett det på en kompis' gamla sto som syddes varje år och klipptes upp innan fölning, och vad jag minns så var det ihopsydd så hon typ inte kunde "blinka" med kisseriet? (i brist på bättre förklaring )
Håller tummarna att hon väntar in dig. Fint med vänner alltsåTack! Då ska jag nog se om jag kan få ut någon i veckan. Jag känner också att det vore olyckligt om hon fölade utan att hon hunnit klippas upp, och nu när jag inte kommer ha 100 koll på henne själv så känns risken lite större. Nu hoppas jag mer än något annat att hon kniper tills jag åtminstone är så pass uppe på benen så jag kan vara i stallet. Sen har min vän sagt att hon löser fölningen och sätter mig på en stol utanför boxen .