Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då ska hon och Majsan ha ungefär samtidigt då Vi måste börja plocka ned väggen i stallet och bygga om lite och flytta kamera. Men tjock Hulda verkar nöjd med livet trots deIdag går Doris in på 270 d.och därmed 65 dagar kvar till Bf.
Kommer flytta in på box i början av april (kommer få vara ute till framåt kvällen i lösdriften och sen sova inne på box över nätterna )
Börjar närma sig så sakteliga
Jag var på fölkväll igår. Jag ska aldrig betäcka igen, den saken är klar!
Jag var på fölkväll igår. Jag ska aldrig betäcka igen, den saken är klar!
Oj då, men oftast går det ändå bra och resultatet av alla besvär är ljuvligt och lite lätt beroendeframkallandeJag var på fölkväll igår. Jag ska aldrig betäcka igen, den saken är klar!
Det är ju väldigt pedagogiskt när veterinären börjar med att "fölen är söta och sådär, sen blir de kalla och de jävlarna dör".Blev du skrämd? Jag skulle egentligen betäcka mitt ena sto som 8-åring då hon blev skadad, men läste en bok om fölningar inkl. fellägen och sjukdomar etc, som fick mig att ändra mig. Dröjde 6 år innan jag faktiskt vågade betäcka för första gången, men då gick allting bra som tur var.
Håller tummarna för er, är så nyfiken på er lilla fölis.Jag var på fölkväll igår. Jag ska aldrig betäcka igen, den saken är klar!
Jag är lite nyfiken på i vilka situationer veterinären menade på att föl dog av kyla?Det är ju väldigt pedagogiskt när veterinären börjar med att "fölen är söta och sådär, sen blir de kalla och de jävlarna dör".
Jag ångrar inte att jag gick dit, fick hem ett bra kompendium också med bilder osv men jag kanske hade önskat lite mer pedagogik och struktur på kvällen. Från start till mål så att säga.
Jag är lite nyfiken på i vilka situationer veterinären menade på att föl dog av kyla?
Det blir lätt så att man läser på om allt som kan gå fel först när det börjar närma sig, jag gjorde det också, men för det mesta går allt bra. Lite statistik från SWB som kanske känns bra i magen:
2020 blev 3649 ston rapporterade som dräktiga
502 rapporterade resorbering före 90 dygn
3049 registrerade sedan ett fölresultat
168 registrerade kastning efter 90 dygn
12 registrerade tvillingar (jag tror det gäller både kastade och födda)
77 var dödfödslar
23 ston dog i samband med fölning
Statistiken varierar lite från år till år, men procenten det går fel för är låg. För några år sedan var jag med om att stoet dog några minuter efter att hon fölat och kan säga att det är jobbigt, sorgligt och påfrestande men man hittar kraften att göra det som krävs där och då. Såklart går det inte alltid att hjälpa om man är nervös, men det hjälper en del att säga till sig själv att "Jag kommer vara beredd på att allt kan ske, och vad som än händer så fixar jag det".
Jag hade ju oturen med en dödfödd fölis för tre år sedan. Allting gick okomplicerad. Jag tror jag såg två andetag precis när fölis vad på väg ut, men sedan när hon var ute gick det inte att få igång henne. I det fallet visade det sig troligen bero på multirestistena bakterier som visade sig när jag tänkte betäcka om. En ovanlig hundbakterie som sällan finns hos häst. Sånt som inte händer kan man känna, och antagligen brutalt ovanligt och oturligt. Kan säga att jag inte vågar peta henne det minsta vid vulvan nu, då jag är livrädd för att få in något igen .Något man ska tänka på när det gäller statistiken (främst den gällande de som rapporterats dödfödda) är att man vet väldigt lite om hur väl övervakade dessa ston var vid fölningen.
Har en himla massa fölningar i bagaget (menar verkligen en himla massa så inte så att jag hittar på lite saker för att försöka framstå som att jag vet en massa) och jag tycker att jag relativt ofta hör att man pratar om att man haft sån otur och fått ett föl som föddes livlös.
Jag vill verkligen lyfta fram att det är i pincip icke existerande (givetvis händer det nån enstaka gång men det handlar om betydligt färre än 1%) att föl föds döda efter en normal, övervakad förlossning. I de fall där man hittar sitt föl dött i boxen efter en oövervakad fölning så handlar det i de allra flesta fall om att fölet kvävts i fosterhinnorna.
Man kan alltså minimera riskerna nåt alldeles väldigt genom att faktiskt bara vara på plats och öppna fostersäcken efter förlossningen.
Jag hade ju oturen med en dödfödd fölis för tre år sedan. Allting gick okomplicerad. Jag tror jag såg två andetag precis när fölis vad på väg ut, men sedan när hon var ute gick det inte att få igång henne. I det fallet visade det sig troligen bero på multirestistena bakterier som visade sig när jag tänkte betäcka om. En ovanlig hundbakterie som sällan finns hos häst. Sånt som inte händer kan man känna, och antagligen brutalt ovanligt och oturligt. Kan säga att jag inte vågar peta henne det minsta vid vulvan nu, då jag är livrädd för att få in något igen .
Som liten parentes så är jag på ett sätt glad att jag står i ett stall där det fötts en del föl genom åren. De flesta gångerna har det gått bra, men ett år dog stoet efter fölning (tarmen gick sönder vilket resulterade i blodförgiftning). Sedan fick fölet tas bort lagom tills de hittat en amma, då hon visade sig ha medfött hjärtfel. Extremt ledsamt för ägarna såklart. Redan när jag bestämde mig för att betäcka första gången hade jag därför en realistisk bild av vad insatsen egentligen är. Det går ju nästan alltid bra, men jag tror det är hälsosamt att veta att det inte alltid är en dans på rosor. Många verkar inte ens ha en tanke på att det kanske inte går bra.