Dräktiga ston 2021/2022

Otroligt tråkig upplevelse❤️ Det är som du säger extremt ovanligt och jag brukar sällan pladdra som siffror och antal föl jag förlöst men eftersom vi disukterar det så kan jag säga (för att ge perspektiv) att jag förlöst någonstans mellan 1500 och 2000 föl och jag har faktiskt aldrig varit med om att ett föl varit dött när det kommit ut efter en normal fölning (givetvis efter fullgången dräktighet då). Jag har främst jobbat med travarston och möjligen kan det vara vanligare hos andra raser, det vågar jag inte svara på.

Med det sagt så, självklart är det ju så att det inträffa i undantagsfall. Beklagligt att råka ut för som mindre uppfödare och såklart otroligt ledsamt när det händer.

Förstår din känsla, att känna tacksamhet trots allt för att vara medveten om riskerna. Man ska verkligen tänka efter innan man betäcker sitt sto, det är jag den första att skriva under på. Tycker bara det är viktigt att framhålla att dräktighet och fölningen är något som de allra flesta ston mår väl av och som slutar i lycka både för mammahäst och dess ägare❤️
Du har så rätt 👍. Var på en fölkurs härom veckan med en veterinär som har 60 år i branschen och dessutom haft seminstation i många år för ett antal år sedan. Han sa att han bara råkat ut för dödfödda föl ca 10 gånger på hans 60 år. Jag tröstar mig med att jag förhoppningsvis inte behöver vara med om samma sak igen eftersom det är så ovanligt. ❤️

Du har så rätt 👍. Var på en fölkurs härom veckan med en veterinär som har 60 år i branschen och dessutom haft seminstation i många år för ett antal år sedan. Han sa att han bara råkat ut för dödfödda föl ca 10 gånger på hans 60 år. Jag tröstar mig med att jag förhoppningsvis inte behöver vara med om samma sak igen eftersom det är så ovanligt. ❤️
Klokt att tänka så. Finns det någon rättvisa i världen så har du haft din otur vad gäller fölning.

Lycka till med årets bebis❤️

Här rullar det på sakta och lugnt just nu. Hon har inte blivit större i juvret så det känns ju skönt. Hoppas det håller sig lugnt ett tag till, är ju 2,5 månader kvar ungefär.

Man blir ju lite orolig när man ser och läser om allt som kan gå fel.
Har inte jättestor erfarenhet själv av fölning (ca 10) men läser på om allt som kan hända och gå fel. Kollar även på filmer på Youtube och andra kanaler.
Har peppar,peppar, inte varit med om några större komplikationer. Endast en som vi fick hjälpa till att dra ut och en som hade svårt att dia i början och där vi fick hjälpa till lite.
Men funderade länge på om jag skulle betäcka eller inte. Vet ju att om det värsta händer så förlorar jag både sto och föl.
Men känner ändå att jag gör allt jag kan för att det ska bli så bra som möjligt.
Tar ledigt från jobbet för att fölvaka, har kamera i stallet, läser på om allt jag kan hitta, har förvarnat grannar och kompisar som snabbt kan komma hit om jag behöver hjälp och ser till att jag har grejer hemma för att underlätta.
Det enda jag funderar på är om man ska ha plasma och råmjälk hemma?
Hur gör ni andra?🤔

7 veckor kvar för ena stoet och 10 veckor för det andra. Båda ser ut att må prima men är i den lättretade tröttbubblan nu. Står och sover i hagen mycket och ibland kan man se att någon vaknar till av aktiviteten i magen (eller kanske en trög fis, vad vet jag). De fäller riktigt ordentligt nu. Vet inte om jag drar paralleller där det inte finns några, men jag upplever att stona ofta fäller av ordentligt innan b.f. även de år de beräknats till månadsskiftet mars/april. Ungstoet som fäller nu höll i pälsen tills slutet på april/början på maj förra året.

Vi har råmjölk från förra året i frysen, kollar med refraktometer och passar på att frysa om stoet har bra råmjölk just eftersom det är svårt att få tag på härikring. Eftersom vi väntar ett par föl och hade lite knöligt med att hitta vet som hade plasma redo för ett par år sedan har vi även det i frysen nu.

Här rullar det på sakta och lugnt just nu. Hon har inte blivit större i juvret så det känns ju skönt. Hoppas det håller sig lugnt ett tag till, är ju 2,5 månader kvar ungefär.

Man blir ju lite orolig när man ser och läser om allt som kan gå fel.
Har inte jättestor erfarenhet själv av fölning (ca 10) men läser på om allt som kan hända och gå fel. Kollar även på filmer på Youtube och andra kanaler.
Har peppar,peppar, inte varit med om några större komplikationer. Endast en som vi fick hjälpa till att dra ut och en som hade svårt att dia i början och där vi fick hjälpa till lite.
Men funderade länge på om jag skulle betäcka eller inte. Vet ju att om det värsta händer så förlorar jag både sto och föl.
Men känner ändå att jag gör allt jag kan för att det ska bli så bra som möjligt.
Tar ledigt från jobbet för att fölvaka, har kamera i stallet, läser på om allt jag kan hitta, har förvarnat grannar och kompisar som snabbt kan komma hit om jag behöver hjälp och ser till att jag har grejer hemma för att underlätta.
Det enda jag funderar på är om man ska ha plasma och råmjälk hemma?
Hur gör ni andra?🤔

Har du möjlighet att kolla i ditt närområde om där finns något stuteri eller klinik som kan sälja till dig på kort varsel? Det är ju inte så hemskt ofta som plasma behövs och det är lite dyrt så finns det möjlighet att köpa vid behov så skulle jag göra det istället.
Du har ju trots allt ca 24 timmar på dig att få tag i plasma.

Vi säljer både råmjölk och plasma och har mer än en gång levererat av båda delar mitt i natten till nyblivna fölägare (Västra Götaland☺️).

Här är livet en plåga (om ni frågar Otti!)
Det är en månad kvar nu. Juvret är fyllt, inte hela vägen ut i spenarna, hon har börjat bli riktigt slapp och fin i rumpan. Och hon är lika bred som en ladugårdvägg. Hon blir behabdlad som en prinsessa. Vill hon in, får hon gå in, och vill hon vara ute så får hon vara ute.
Alla hjälps åt att hålla koll på dagarna eftersom jag jobbar. Den 23 är de dags för stelkramps vacc. Sen är vi redo när fölis är redo för att komma. 😊 ❤️

Bifogade filer

• DSC_9322.webp
    DSC_9322.webp
    263 KB · Visningar: 86
Idag ska vaccination bokas för hela häst högen, vi tog Mamma mu i samma veva förra året så hon var klar 😅 Blir lika i år. Hon är just nu på ett sabla humör så man får passa sig så man inte hamnar i mellan när hon blir sur på andra hästar 🙈 Vallacken är minst populär men det har han varit ända sedan han flytta in. Hon gillar honom inte, han har aldrig gjort något men hon tycker väl inte om hans uppsyn eller något.

Äter som en rejäl häst gör hon med igen, går i perioder precis som förra året. Hon följer verkligen samma mönster.

Här är livet en plåga (om ni frågar Otti!)
Det är en månad kvar nu. Juvret är fyllt, inte hela vägen ut i spenarna, hon har börjat bli riktigt slapp och fin i rumpan. Och hon är lika bred som en ladugårdvägg. Hon blir behabdlad som en prinsessa. Vill hon in, får hon gå in, och vill hon vara ute så får hon vara ute.
Alla hjälps åt att hålla koll på dagarna eftersom jag jobbar. Den 23 är de dags för stelkramps vacc. Sen är vi redo när fölis är redo för att komma. 😊 ❤️
Hon är ju så söt 😍❤️

Sherry har börjat sortera bort de grövsta stråna i kvällshöet, ligger kvar en del på morgonen, men bara grova strån. Hon brukar normalt vara väldigt noga med att äta upp. Annars är hon som vanligt, magen blir rundare och rundare och hon fäller fortfarande mycket. Dygn 283 idag.

20220320_123456.webp

Min tjockis flirtar hejvillt med grabbarna i hagen bredvid. Dygn 280-ish-nånting, så det börjar snart bli dags att förbereda lite. Förra året fölade hon ute på lösdriften, om vädret är bra får hon gärna göra det i år med för min del. Men har även boxar i fall det behövs.

Åsa(vet) kollade över otti när hon ändå vaccinerade. Hon sa att hon är färdig. Bra tuttar, jätte slapp och klar i röva. Hon har haft blodiga flytningar i natt. Hon sa att de optimala är om hon väntar fem dagar nu efter vaccinering. Men ja, fölis kan komma när som.

Stressen som uppstod inombords i min kropp 🤯
Jag är inte redo 😂😂😂 Låter kanske skit löjligt. 😆 Allt är ju klart runt omkring, men min hjärna har inte fattat. Den lille kan ju vara här om en vecka!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka