Dräktiga ston 2021/2022

Halvblodet besökte hovis för sista gången innan fölning igår. Det blir lite långt emellan men jag vill inte stöka med dem när de är högdräktiga utan då är det bättre att hon får bli lite lång. Han kortade så gott det gick på henne, hon växer inte jättemycket heller. Hon är rolig för hon ser de där hovslagarbesöken som sin stund på jorden. Hennes matte har aldrig ens målat naglarna men hästen hade antagligen varit en flitig besökare på diverse skönhetssalonger om hon varit människa... Hon är skitig och fäller till förbannelse, jag funderar på att bada av henne, vilket hon älskar, borstning är inte lika populärt.

Bidrar med en glambild på en skitit, hårig och lite småtjock tröttis som har 2 månader kvar till bf. Kompisen passade dessutom på att lägga av en riktig rökare i bakgrunden.
IMG_20220324_165707.webp

Vet inte om det var rökaren eller min högljudda suck, men hon vaknade till lite, tittade på mig som för att säga "Nämen det är ju du!" och sen vart det inga fler bilder för hon försökte äta upp mobilen.
hvo4IJl.jpg

Igår var hovslagaren här och nu tog vi av även skorna fram. Hon har inte ömma något bak så det var ju skönt, hoppas det går bra fram också.
Lite mer än 2 månader kvar. Hovslagaren kommer tillbaka om 6-7 v ungefär för att hon ska vara nyverkad innan fölning. Vet ju inte om hon blir överbeskyddande mot bebis och i så fall är det inte roligt att verka de första veckorna efter. Inte lätt att lugna en stressad mamma.😉
Hon fäller kopiösa mängder nu. Kan ta bort stora tussar med händerna och hon ser aldrig ren ut.
Magen växer ju men känner inte så mycket sparkar just nu.
Hon har väldigt lätt att hålla hullet, så har inte behövt öka så mycket på maten än.
20220323_133233.webp

Majsan fäller så det ligger som en matta på ryggen på henne dagligen 😂 Vi drar med koskrapan minst 1 gång om dagen för att försöka hjälpa henne lite på traven. Hon ska bada för hon är så skitig att de knappt är lönt att borsta henne ... Men tänker att då åker väl lite päls med av när man duschar och schamponerar henne. Hon älskar att ha spa 😎

Mina hästar fäller också mycket. Vet inte om jag vågar bada den dräktiga, hon är ju väldigt lugn i hantering men jag oroar nog mig för allt som inte är "vardag". Men jag har börjat tvätta mellan duttarna iaf :D
Såg att hennes "pojkvän" skulle på sin första tävling nu, tycker fortfarande han ser fin ut så det känns bra. Men jag börjar bli nervös, snart är det maj!

En stallkamrat undrade ikväll om mitt sto verkligen är dräktigt. Hon har själv haft ett dräktigt sto och tycker min är väldigt liten och smal för att vara dräktig. Så nu är jag orolig igen, så vågar inte skriva mer här förrän det ev kommer nåt.
På den bilden som du la ut från 280 dygn tycker jag att hon verkligen ser dräktig ut 👍.

Är väl kanske som Kimbi och hennes hagkompis. Kimbi ser ut som en gravid fembarnsmorsa jämfört med hennes hagkompis som mest sett ut som en gymmorsa med en liten söt gravidmage 🙈. Människor bär sina barn olika, och likaså hästar 😊.

En stallkamrat undrade ikväll om mitt sto verkligen är dräktigt. Hon har själv haft ett dräktigt sto och tycker min är väldigt liten och smal för att vara dräktig. Så nu är jag orolig igen, så vågar inte skriva mer här förrän det ev kommer nåt.
När Majsans mamma väntade Majsans helsyster så sa alla att hon var inte dräktig för så kunde de inte vara .. När hon väntade Majsan var hon gigantiskt gick knappt in genom stalldörren medan med lillasyster var hon knappt tjock :p Lite bukig men inte mer en så. 1 Juni 2016 kom det en liten donna ut med raket fart, hon är 150 cm hög idag och ett riktigt sprall troll ;) Så alla hästar ser olika ut, Majsan är inte alls lika stor i år som förra året även om hon är rejäl runt magtrakten. beror ju också på hur stor fölungen är, hur den ligger osv precis som för människobebisar.

Äsch, det är ju hennes första föl, då brukar de inte bli så stora. Så lugn och fin, du!

Förra året fick min ena veterinär in ett hoppsto till utredning pga stoet inste varit "sig själv" på sista tävlingen, utan kändes trött och hängig. Hon visade sig vara dräktig och fölade bara någon vecka efter att de varit ute och tävlat 1,30 hoppning, ägarna hade ingen aning...! Så nej, det är inte alla ston som "ser dräktiga ut".

@Hippocampus ett av mina tidigare ston syntes det inte mycket på. När veterinären skulle ge sista sprutan för abortvirus undrade hon om vi inte skulle kolla henne först så hon verkligen var dräktig. Det var hon och nu väntar vi på hennes barnbarnsbarn.😉

Men förstår din oro. Jag nojjar över precis allting känns det som.🙄

Jag inväntar svar från veterinär angående min. Hon är på 284 dygn och dels har juvret börjat fylla ut, verkligen inte mycket men det finns där. Sen har klådan kommit tillbaka. Hon kliar sig patologiskt mot sin ek. Min seminvet var lagom intresserad och menade på att jag kan ge henne lite extra B-vitamin... inte ett svar jag nöjde mig med kan jag säga så jag luskade vidare hos en annan som skulle rådfråga kollegor. Nu är hon iallafall badad med klådstillande schampo och ska få sitt eksemtäcke på så får jag bara hålla tummarna.

Här har du min lilla från sidan. Min är bred när man tittar bakifrån. Också hennes första.
Förstår din oro, men är du osäker själv så be vet komma ut och känna. ❤️❤️ Jag tror att de finns en liten där inne.

Bifogade filer

• DSC_9342.webp
    DSC_9342.webp
    566,9 KB · Visningar: 61
Det blir en resa ner till min ordinarie klinik i e.m. misstanken är placentit även om det så klart vara normalt förlopp att de börjar fylla i tidigt också. Men med tanke på att hon gått 2 normala dräktigheter utan dessa problem tidigare så känns något fel i magen på mig. Vi får se vad som händer, och ibland kastar de utan anledning men jag vill isf känna att jag gjort vad jag kunnat

Det blir en resa ner till min ordinarie klinik i e.m. misstanken är placentit även om det så klart vara normalt förlopp att de börjar fylla i tidigt också. Men med tanke på att hon gått 2 normala dräktigheter utan dessa problem tidigare så känns något fel i magen på mig. Vi får se vad som händer, och ibland kastar de utan anledning men jag vill isf känna att jag gjort vad jag kunnat
Stackars, håller tummarna för er!

´lycka till! Hoppas på det bästa!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka