Dräktiga ston 2021/2022

Jag stannar kvar och lägger ut bilder ändå 😁 Hoppet är det sista som överger en.
Igår tyckte jag det sparkade! Stoet kastade sig över höet också på kvällen, annars brukar hon äta upp i krubban innan (höpellets, betfor, lite müsli som strövs över) hon börjar på höet.
Visa bifogad fil 88196
Tycker hon ser rätt dräktig ut! Tycker det låter som en väldigt konstig kommentar från din stallkompis.

IMG_20220331_112924201_HDR.webp

När kulan spretar 🤪

Igår var de halabaloba där inne i magen när Mamma mu åt Kvällsmat 😅 Antar att de börjar bli trångt och så sätter Morsan i sig massa god mat 😏 Hon är förövrigt rolig, hon har lärt sig att kastar man ut en del av maten på golvet (hon äter upp den sen ) så kanske man slipper det äckliga mineralerna det försöker lura i henne 😉

Idag är Doris på 290 d.och därmed 45 dagar kvar till till Bf.

Visserligen en regnig bild från idag , men en bild iaf.😅

I helgen flyttar hon och hennes 2 dräktiga hagkompisar in på box (går i lösdriften från morgon till tidig kväll,och sover inne på box över natten)

Ska virkonas inför inflyttning 👍kamerorna är redan uppsatta i deras boxar. (De kommer ha ett eget stall avskilt från andra hästar.)

Ena hagkompisen har bf.17/5, Diris har bf.19/5,och den sista kompisen har bf.7/6 (men hon föla 2 v.tidigare förra året,så kan nog komma i maj med) 👌😍

Bifogade filer

• 4C045481-BC94-4895-BE83-761AEE238D75.webp
    4C045481-BC94-4895-BE83-761AEE238D75.webp
    192,3 KB · Visningar: 35
Min är på 300 dygn idag, även hos oss är det kallt som skrutt, det får gärna bli vårvärme nu... Hon är fortsatt välmående, men det märks att hon tycker det börjar bli tungt. Vill gärna komma in och vila på kvällarna, hon lägger sig inte gärna i hagen.

C803B2DE-53FE-42EE-B760-D3E1A412CBF2.webp

250 dygn här 🥰
Vi rider fortfarande lite i skogen, hon verkar uppskatta att komma ut.
Vädret är dock inte så vårigt, hade hoppats kunna öppna till sommarhagen nästa vecka, men det ligger ett snötäcke från häromdagen och vi väntar ännu mer snö på fredag. Hoppas på lite värme snart så det smälter och torkar upp!

Igår var hon missnöjd en stund, skrapade o bankade i höbaljan😕 men idag verkade hon tillfreds med att sola sig iallafall!

Dygn 343 idag, igår kväll var hon lite skum så dags att intensifiera vakandet. Tittar man ut ser det ut som en dag i februari, helt galet - tar den här vintern aldrig slut?! :banghead::arghh:
Just nu är jag ändå lite glad att mitt sto resorberade första fostret förra året, annars hade det varit dags för henne att föla nu. Hos oss verkar det som att det ska bli betydligt vårigare nästa vecka, så förhoppningsvis blir det lite lättare då ❤️. Hoppas att det blir föl för dig snart!

Kimbi är på dygn 280 och verkar lite trött men annars nöjd. 😊

Dygn 310 för matriarken som nu är mycket arg på livet i allmänhet och Grisen + Bävern i synnerhet. I övrigt finns inga tecken på att det börjar närma sig. Hon lyfter svansen och tjurar en del som hon gör sista tiden, men juvret är helt tomt och rumpan fast så jag tror hon går tiden ut + några dagar.
Grisen bör vara på 286 dygn och firade med att gå omkull i leken häromdagen. Det var bara upp och på't igen. Jag tror hon blir en riktig disco-morsa till sin fölunge, om allt går vägen.

Sista tiden är verkligen skittråkig 🤣 Jag har strött och vattnat bäddarna ordentligt nu i veckan, så ska den box som är bodd i få sig en omgång virkon innan vi strör ett mycket tunt lager halm ovanpå. Vet inte om våra föl baraär sämst på livet, men de fick kämpa ordentligt för att kunna stå förr när vi hade tjock halmbädd, så numera är det torv/spånbotten som gäller, väl vattnad och packad, ochså lite halm och landa i bara.

Vi måste plocka ned väggen och sätta upp kameran snart. Tiden går väldigt fort i år i jämförelse med förra året 😅

Sen måste vi försöka luska reda på halm då vår hö bonde inte tog in någon halm förra året.

Nu börjar det komma föl i bekantskapskretsen. Några som kommit väldigt tidigt ( i mitt tycke). Den ena 18 dagar för tidigt och den andra 23 dagar. Båda pigga och friska och verkar inte prematura.
Tyvärr även en fölning som gick åt skogen som gör mig väldigt nervös för det som ska komma.😕
Kan inte göra mer än att vara förberedd på allt som kan hända och hålla tummarna att det går vägen.
Idag är hon på dag 278, juvret har inte växt mer i alla fall. Blev ju så orolig när hon började svullna lite 3,5 månader innan beräknat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka