Dräktiga ston 2021/2022

Nu börjar det närma sig. Och jag tänker packa ihop en föl låda. Har beställt hem ph sticks, har nappflaska, rena handdukar. Va mer behövs, vet kommer på fredag och vaccinerar stelkramp och influensa. Skall man be om långa handskar.?
Va har ni i eran föl låda.?
Jag har ju en vanlig akut låda med diverse saker i. Men de behöver säkert uppdateras där i också.

Jag håller också på att packa ryggsäcken nu. Det jag saknar i din lista är snapsglas + jodopax (men man kanske inte desinfekterar navelsträngen längre?), sax, extra mjuk handduk till nosen, klyx och microlax, tratt (hopplöst att pricka mjölken i nappflaskan), sopsäck till efterbörden och rep att dra med.

Sen har jag några fler grejer på min lista, men jag antar att du har nära till varmvatten och tvål?

Jag har använt det och inte tyckt att det fungerar. De föl som fått det har inte maxat på foalcheck utan behövt plasma ändå.

Är det någon som har erfarenhet av Foal-Gard pasta?
Jag tror det är väldigt viktigt att veta att den inte innehåller råmjölk från häst så för antikropparna är det värdelöst. Däremot så får de en energiboost och kan bli pigga nog för att dia osv men det är absolut ingen ersättare för råmölk/plasma

@Habina självklart tvättar iaf vi naveln fortfarande men inte med jodopax då det är så starkt. Vi använder oss av klorhexidin på flaska eller liknande.

Den officiella rekommendationen numera är klorhexidin, men när min ena fölis var inlagd på klinik ifjol så använde de jodopax där. Har själv utspädd jodopax på sprejflaska som är jättesmidigt att använda till naveln, då behöver man inte hålla fast fölet varje gång.

Den officiella rekommendationen numera är klorhexidin, men när min ena fölis var inlagd på klinik ifjol så använde de jodopax där. Har själv utspädd jodopax på sprejflaska som är jättesmidigt att använda till naveln, då behöver man inte hålla fast fölet varje gång.
Ja vi har slutat helt med jodopax hemma överhuvudtaget efter Majsan fick sitt stora köttsår på benet som tog 6 månader att läka ut. Veterinären tyckte de gjorde mer skada en nytta så efter de kör vi tvättsprit eller klorhexidin till det mesta. Majsan tvätta vi nog dock bara i vatten och grönsåpa om jag inte minns fel.

Jag tror det är väldigt viktigt att veta att den inte innehåller råmjölk från häst så för antikropparna är det värdelöst. Däremot så får de en energiboost och kan bli pigga nog för att dia osv men det är absolut ingen ersättare för råmölk/plasma

Ursäkta va? Det står ju att den kan ersätta råmjölken? Inte för att jag tänkt köpa nån, men nu blir jag arg. Kan man inte anmäla på nåt vis? Det är ju falsk marknadsföring. :(

Ursäkta va? Det står ju att den kan ersätta råmjölken? Inte för att jag tänkt köpa nån, men nu blir jag arg. Kan man inte anmäla på nåt vis? Det är ju falsk marknadsföring. :(
Jag har tjafsat med dom men de hävdar att den minsann kan ersätta råmjölk. Javisst förutom att om den inte är gjord på stomjölk gör den noll och intet för fölets antikroppar och den är inte gjord på stomjölk

Jag har tjafsat med dom men de hävdar att den minsann kan ersätta råmjölk. Javisst förutom att om den inte är gjord på stomjölk gör den noll och intet för fölets antikroppar och den är inte gjord på stomjölk
Tack för infon - då blir det inte att lägga pengar på den!

Om syftet är att ge den enbart för att de ska få energi så känns det både bättre och billigare att ge råmjölk från stoet även om den skulle vara av sämre kvalité☺️

De marknadsför den som ersättning till råmjölk där stoet av någon anledning producerar sämre kvalité och i det syftet är den enligt mig ganska överkskattad.

Om syftet är att ge den enbart för att de ska få energi så känns det både bättre och billigare att ge råmjölk från stoet även om den skulle vara av sämre kvalité☺️

De marknadsför den som ersättning till råmjölk där stoet av någon anledning producerar sämre kvalité och i det syftet är den enligt mig ganska överkskattad.

Jag vet! Jag anser att det inte är överskattat utan rent bedrägeri, folk kanske tror på det och ger ungen det och tror att den har bra med antikropapr.

Jag brukar även ha en spruta att använda när man mjölkar ur. Sågar av spetsen, drar ur kolven och sätter i den där man sågat bort. Änden med vingarna kvar använder man mot spenen och bara att dra och mjölka ur.😃

Idag gick Mamma mu ned på tvåsiffrigt äntligen 😂 Känts som en lång väntan helt enkelt. I mitten/slutet på Mars kommer veterinären för vaccinering precis som förra året då det bara skiljer en vecka om hon håller tiden mellan fölungarna.
Var och kastrerade min honkatt för någon vecka sedan hos samma veterinär och hon utbrister men snart ska jag ju komma till er för vaccinering av hela bunten 😂 Jo då mina hästar gör avtryck.

Morsan fira med att vara dygsur när hon kom in från regnet idag. Första gången jag ser henne frysa sedan vi sluta med täcke, men varit piss väder idag helt enkelt. Och de kan gå in och ställa sig om de vill men ska prompt stå ute.

Jag har läst lite studier utomlands där man gett föl kolostrum från ko, tyvärr är nästan alla bakom betalvägg, men emedan jag fått intrycket av att det inte visat sig varit verkningslöst har det rört sig om helt andra mängder (många liter) än den lilla klutt i Foal Gard. Synd att det inte finns någon motsvarighet i hästvärlden till "Årets matbluff" för jag vet vem jag hade nominerat. Köper hem plasma från H*****o B***k istället.

Jag håller också på att packa ryggsäcken nu. Det jag saknar i din lista är snapsglas + jodopax (men man kanske inte desinfekterar navelsträngen längre?), sax, extra mjuk handduk till nosen, klyx och microlax, tratt (hopplöst att pricka mjölken i nappflaskan), sopsäck till efterbörden och rep att dra med.

Sen har jag några fler grejer på min lista, men jag antar att du har nära till varmvatten och tvål?
Jag har varmvatten precia utanför stall dörren 😁 vi har tvål, grönsåpa och allt annat också. De finns i den vanliga sjuk lådan. Sopsäckar har vi ju till sopbingen i stallet. Så de finns de med.
Ph stickorna är ner packade i föl lådan, dom kom igår.

Mamma Mu´s mage har ändrat form från stor kula till mer hängbuksvin typ :angel: 🙈 Så roligt precis samma sak hände ungefär vid den här tiden förra året när hon var dräktig.
Hon fäller så det ligger som en matta på ryggen av löst hår på ryggen på kvällen :grin:

Oj, vad många saker det är att tänka på! Jag börjar få fölningsnerver och ångrar nästan att jag betäckte... 😬😱
Sist jag fick föl, ca 25 år sedan, minns jag inte alls att det var så här mycket grejer som ni listar upp. Det kanske fanns fölkameror, men det var inget som fanns där jag var. Jag vet inte ens vad allt är till för. Vad är det tex för pH-stickor ni pratar om? Vad använder man dem till? Och en sådan där foal check, gör ni det om fölet verkar hängigt eller alltid? Jag måste erkänna att jag blir jätteosäker på allt när jag läser här.

Jag funderar fram och tillbaka på om jag ska låta stoet föla ute eller inne. Fölungen beräknas till midsommar ungefär, och jag tycker att stoet är så klantigt att jag inte litar på att hon inte lägger sig och trycker upp rumpan mot väggen om hon är inne. Någon annan med samma fundering?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka