Dräktiga ston 2021/2022

Promenad med fröken majskolv idag under vissa protester då hon helst ville vara kvar i hagen alternativt gå in i stallet för att äta. :cautious: Får se om det kanske inte blir så många fler promenader nu, det känns som att det gör varken till eller från (mer än att jag får ont i kroppen av att gå och spänna mig).

Sen tycker jag att hon är lite tunn över revbenen, så jag klurar på om jag ska öka på med mer foder ändå.

Hon får 11,5 kg hösilage (dåliga värden, låg kvot och väldigt fiberrikt), 5 hg betfor, 4 hg sojamjöl, 2,5 hg krafft muskel och 1,5 hg havre. Kanske ska jag våga öka på havren lite?
Testa :) eller lite linfröolja?

Ah, kan inte bestämma mig hur jag ska göra. Har fått nys om ett ställe som kan ombesörja hela biten från innan fölning,till att fölungen är 4 år (visad på fölvisning /unghästtester och inriden )

Verkar vara väldigt kunnigt folk och mer rejäla ytor för hästarna att röra sig på.

Här är det högst troligt att vi kommer behöva stödfodra i sommar pga för lite bete. Och att jag skulle vara tvungen att köra iväg både fölet och stoet till nya ställen vid avvänjning, då det inte finns utrymme för föl i egen i lösdrift.

På det andra stället finns möjlighet att ha i lösdrift med jämnåriga och fölet kan då bo kvar på samma ställe, och stoet flytta på sig.

Lär ju isåfall behöva flytta henne rätt så snart.

Hur skulle ni andra tänka?😇

Ah, kan inte bestämma mig hur jag ska göra. Har fått nys om ett ställe som kan ombesörja hela biten från innan fölning,till att fölungen är 4 år (visad på fölvisning /unghästtester och inriden )

Verkar vara väldigt kunnigt folk och mer rejäla ytor för hästarna att röra sig på.

Här är det högst troligt att vi kommer behöva stödfodra i sommar pga för lite bete. Och att jag skulle vara tvungen att köra iväg både fölet och stoet till nya ställen vid avvänjning, då det inte finns utrymme för föl i egen i lösdrift.

På det andra stället finns möjlighet att ha i lösdrift med jämnåriga och fölet kan då bo kvar på samma ställe, och stoet flytta på sig.

Om det bara handlade om det du skriver ovan, dvs det andra stället är bättre och smidigare än gamla stället, så hade jag flyttat direkt!

När mitt sto hade föl sist fick hon lämna flocken vid avvänjning medan fölet (10 månader) var kvar med lekkompis + äldre trygg valack. Det var en oerhört okomplicerad avvänjning för fölets skull. Speciellt när jag jämförde med lekkompisen, som fick lämna sin mamma vid 6 månaders ålder och flytta till helt nytt ställe. Det tog honom 1 år att komma ifatt med hullet och han var väldigt ängslig i början.

Det låter ju som ett jättebra upplägg! Men kolla upp det noggrant innan du bestämmer dig, ibland är ju inte saker lika bra som de låter... Men att inte behöva flytta fölet vore ju perfekt!

Verkar vara omöjligt att hitta bete osv till sto n med föl. Och då bor jag även hästtätt och känner massa folk. Men ingen har något svar.
Behöver ju också låna en häst till min andra häst.
Börjar bli lite stressad men kanske dumt..
Var bor du? Pm om du inte vill outa. Jag har och där finns gott om plats.

Idag har det varit full cirkus i magen, så nu har jag iaf fått en tydlig bekräftelse på att jag inte bara har fodrat upp magen 😁
FB_IMG_1644691473123.webp

Majsan är nere på 100 dygn idag 💃Det betyder tvåsiffrigt imorgon ❤️ Hon var förövrigt dunder pigg igår när hon skulle in och skulle springa in i stallet 🤔 Men kan bero på att de blåser med rejäla vindar.
Härligt med tvåsiffrigt ❤ Min vill knappt gå ut om det blåser, är kallt eller regnar/snöar, in har hon alltid bråttom 😅

Härligt med tvåsiffrigt ❤ Min vill knappt gå ut om det blåser, är kallt eller regnar/snöar, in har hon alltid bråttom 😅
Hon ogillar alla väder utom sol 😂🤷 Så förstår inte hur vi ska få ut henne idag när de blåser och regnar på tvären ..De har fått vara inne lite extra på morgonen pga av vädret.

Min fröken var lite märklig igår. Hon bankar med framhovarna ibland på foderringen i metall, nångång ibland sådär, inte regelbundet. Hon bor på en gård så det hörs in i boningshuset när hon gör det 🙄 Dom har fri tillgång på hö och det fylls på innan det tar slut. Men igår var det mer än vanligt plus och gick o bankade på fronten på lösdriften. Åt, drack, bajsade och verkade som vanligt förutom bankandet som ju är nån typ av missnöje. Idag är hon som vanligt iallafall.
Är ju orolig att det är koliksymptom. 🥺 fått mer vatten o mash o vi motionerar lite lagom. Bebisen rör sig i magen också.

Min fröken var lite märklig igår. Hon bankar med framhovarna ibland på foderringen i metall, nångång ibland sådär, inte regelbundet. Hon bor på en gård så det hörs in i boningshuset när hon gör det 🙄 Dom har fri tillgång på hö och det fylls på innan det tar slut. Men igår var det mer än vanligt plus och gick o bankade på fronten på lösdriften. Åt, drack, bajsade och verkade som vanligt förutom bankandet som ju är nån typ av missnöje. Idag är hon som vanligt iallafall.
Är ju orolig att det är koliksymptom. 🥺 fått mer vatten o mash o vi motionerar lite lagom. Bebisen rör sig i magen också.
Vissa ston skrapar en del när bebisen är ”jobbig” och aktiv i magen så om hon är som vanligt förutom det hade jag inte varit spec orolig 🙂

Vissa ston skrapar en del när bebisen är ”jobbig” och aktiv i magen så om hon är som vanligt förutom det hade jag inte varit spec orolig 🙂
Jag misstänker att det är något sådant. Hon har haft både lindriga kolikkänningar och lite värre förr, men man ser alltid direkt på hennes uttryck när hon varit minsta påverkad men nu ser hon glad ut när man kommer.
Hon har också gått från att inte bry sig när man känt på magen till att bli irriterad. Så hoppas det är för att fostret far runt 😅

Nu börjar det närma sig. Och jag tänker packa ihop en föl låda. Har beställt hem ph sticks, har nappflaska, rena handdukar. Va mer behövs, vet kommer på fredag och vaccinerar stelkramp och influensa. Skall man be om långa handskar.?
Va har ni i eran föl låda.?
Jag har ju en vanlig akut låda med diverse saker i. Men de behöver säkert uppdateras där i också.

Bifogade filer

• DSC_9626~2.webp
    DSC_9626~2.webp
    84,6 KB · Visningar: 21
Nu börjar det närma sig. Och jag tänker packa ihop en föl låda. Har beställt hem ph sticks, har nappflaska, rena handdukar. Va mer behövs, vet kommer på fredag och vaccinerar stelkramp och influensa. Skall man be om långa handskar.?
Va har ni i eran föl låda.?
Jag har ju en vanlig akut låda med diverse saker i. Men de behöver säkert uppdateras där i också.
Vi köper alltid hem microlax efter rekommendation av stuteriveterinär. Kolik på de där små är inge roligt, vi har haft de på en som höll på att stryka med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka