Dräktiga ston 2021/2022

Oj, vad många saker det är att tänka på! Jag börjar få fölningsnerver och ångrar nästan att jag betäckte... 😬😱
Sist jag fick föl, ca 25 år sedan, minns jag inte alls att det var så här mycket grejer som ni listar upp. Det kanske fanns fölkameror, men det var inget som fanns där jag var. Jag vet inte ens vad allt är till för. Vad är det tex för pH-stickor ni pratar om? Vad använder man dem till? Och en sådan där foal check, gör ni det om fölet verkar hängigt eller alltid? Jag måste erkänna att jag blir jätteosäker på allt när jag läser här.

Jag funderar fram och tillbaka på om jag ska låta stoet föla ute eller inne. Fölungen beräknas till midsommar ungefär, och jag tycker att stoet är så klantigt att jag inte litar på att hon inte lägger sig och trycker upp rumpan mot väggen om hon är inne. Någon annan med samma fundering?
pH stickorna använder man för att kunna läsa av ungefär när de börjar närma sig földags 😅 Vi använder inte oss av de men vet många som gör. De ger olika utslag beroende på hur nära fölningen är. Kamera är den absolut bästa investering vi gjort. Dels följde vi henne på nätterna i flera veckor innan och direkt när hon avvek i beteendet på natten visste vi att de var dags. Ingen behövde störa henne genom att dra upp stalldörren osv i onödan.

Kag kanske skulle vara med här på ett litet hörn, brukar läsa varje år men har endast skrivit vid ett fåtal tillfällen. Nu har vi två ston dräktiga med bf i maj i år och jag har precis lämnat in mina semesteransökningar inför fölvak. Såklart oroar jag mig för att ag ska ha synpunkter på att jag inte sökt om sammanhängande semester, men det har funkat tidigare år. Jobbigt när man trivs med sitt jobb men samtidigt kännner väldigt lite tillit till företaget.
Gammelstoet med bf 4 maj börjar se stor ut men den andra är nybliven fyraåring som vi dessutom bara kollat på typ 45 dygn. Med andra ord stirrar jag mig blind på om jag tycker det ser ut att finnas någon mage eller inte :cautious:
Har inte fölningsnerver ännu men det kommer, hade ju lite otur med ett sto som gick bort för några år sedan och sen dess känns det väldigt nervöst eftersom man är så utlämnad den gången det går riktigt snett.

Råkade trycka på svaraknappen av misstag. Inget föl på g hos mig, men läser ändå och hoppas att det går bra för er alla med era ston och fölningar.

Oj, vad många saker det är att tänka på! Jag börjar få fölningsnerver och ångrar nästan att jag betäckte... 😬😱
Sist jag fick föl, ca 25 år sedan, minns jag inte alls att det var så här mycket grejer som ni listar upp. Det kanske fanns fölkameror, men det var inget som fanns där jag var. Jag vet inte ens vad allt är till för. Vad är det tex för pH-stickor ni pratar om? Vad använder man dem till? Och en sådan där foal check, gör ni det om fölet verkar hängigt eller alltid? Jag måste erkänna att jag blir jätteosäker på allt när jag läser här.

Jag funderar fram och tillbaka på om jag ska låta stoet föla ute eller inne. Fölungen beräknas till midsommar ungefär, och jag tycker att stoet är så klantigt att jag inte litar på att hon inte lägger sig och trycker upp rumpan mot väggen om hon är inne. Någon annan med samma fundering?

Du testar mjölken med pH-stickorna, när värdena går upp kan det vara fölning på gång. Jag tycker det är för osäkert som metod och vakar hellre aktivt på dem, men är man osäker på tecknen kan de kanske ge en fingervisning.
Det finns inget enkelt svar med foal checken egentligen, men vi har de senaste åren tagit en på alla fölen och en gång har det varit tur, eftersom fölet trots ett par liter riktig dundermjölk via nappflaska inte låg över värder för fullgott skydd av antikroppar. Det fölet och många föl som inte har fullgott skydd är lika pigga som andra fölungar, skillnaden är att de är mycket mer infektionskänsliga. Det är inte alla veterinärer som har foal checkar hemma jämt, så vill du ta en kan det vara bra att antingen kolla så "din" vet har hemma, eller köpa egen. Köper du plasma från den främsta leverantören i Sverige så ingår en foal check.
När stoet lägger sig illa kan man antingen få upp henne igen, eller om hon absolut inte vill röra sig kan man flytta henne med hjälp av rep. Nackdelen med föl ute är om de hamnar nära staket vilket kan leda till kaos om de hamnar på var sin sida, och fara för el såklart, men runt midsommar kan des vara dammigt ute vilket föllungor inte brukar må bra av. Har man koll och hage med bra mark så ser jag ingen nackdel med fölning ute dock.

Vissa hästar bestämmer det där om de vill föla inne eller ute (om hon inte helt sonika är ute dygnet runt dvs). Stallägaren hade ett sto för några år sedan som prompt ville föla ute. Hon stod med nosen mot box dörren på morgonen och skulle ut. Två timmar senare hade hon fölat 🙈. Kompisens häst som fölade förra året gjorde tvärtom. Kompisen ville helst att hon skulle föla ute men hade henne inne nattetid för enklare övervakning. Kvällen hon fölade stod hon och skrapade vid grinden och travade sedan in från hagen (gör hon aldrig annars). Typ en timme senare fölade hon 😅.

Fördelar och nackdelar med båda, men fölar de ute vill man ju kanske ändå ta in dem en stund efteråt. Det är ju inte alltid så lätt med en nykläckt 😊. Men som du är inne på är det ju oftast bättre om plats ute.

Jag gör foal check eftersom stoet ändå ska spolas efter fölningen, dvs veterinären är ändå här. Annars skulle jag göra foal check om refraktometern visat låga värden eller jag misstänker att fölet inte fått i sig tillräckligt med mjölk.

Jag har velat lite kring föla ute eller inne, men landat i ute då stoet är mycket mer trygg ute och sist hon fölade (också ute) kom fölet upp på fötter supersnabbt.

Vissa hästar bestämmer det där om de vill föla inne eller ute (om hon inte helt sonika är ute dygnet runt dvs). Stallägaren hade ett sto för några år sedan som prompt ville föla ute. Hon stod med nosen mot box dörren på morgonen och skulle ut. Två timmar senare hade hon fölat 🙈. Kompisens häst som fölade förra året gjorde tvärtom. Kompisen ville helst att hon skulle föla ute men hade henne inne nattetid för enklare övervakning. Kvällen hon fölade stod hon och skrapade vid grinden och travade sedan in från hagen (gör hon aldrig annars). Typ en timme senare fölade hon 😅.

Fördelar och nackdelar med båda, men fölar de ute vill man ju kanske ändå ta in dem en stund efteråt. Det är ju inte alltid så lätt med en nykläckt 😊. Men som du är inne på är det ju oftast bättre om plats ute.

Min wm stod inne nattetid och ute dagtid. Men en dag strax innan 12 skulle hon prompt in och eftersom man aldrig argumenterar med ett dräktigt sto :angel: så tog jag in henne. Så fort hon kom in i boxen gick vattnet… Mycket nöjd ponny som fick föla där hon kände sig tryggast.

Min wm stod inne nattetid och ute dagtid. Men en dag strax innan 12 skulle hon prompt in och eftersom man aldrig argumenterar med ett dräktigt sto :angel: så tog jag in henne. Så fort hon kom in i boxen gick vattnet… Mycket nöjd ponny som fick föla där hon kände sig tryggast.
Det är så fascinerande att de kan vara så tydliga 😅❤️

Vill verkligen, verkligen slå ett slag för foalcheck. Det är så oerhört avgörande för ett föl att ha fått i sig tillräckligt med antikroppar och jag kan verkligen inte komma på en enda anledning till att man skulle låta bli att göra det.
Att fölet får ett fullgott skydd beror på flera faktorer. Råmjölkens kvalité är en av dessa men det spelar ingen som helst roll hur bra den är om fölets upptag via tarmen av någon anledning inte fungerar.

Jag jobbar på klinik och vi får varje år in ett helt gäng med föl som utvecklat sepsis av den anledningen att man inte försäkrat sig om att fölet har fått i sig det den ska. Många små fölliv skulle räddas om foalcheck efter 12 timmar var ett självklart val för alla stoägare.

Vill verkligen, verkligen slå ett slag för foalcheck. Det är så oerhört avgörande för ett föl att ha fått i sig tillräckligt med antikroppar och jag kan verkligen inte komma på en enda anledning till att man skulle låta bli att göra det.
Att fölet får ett fullgott skydd beror på flera faktorer. Råmjölkens kvalité är en av dessa men det spelar ingen som helst roll hur bra den är om fölets upptag via tarmen av någon anledning inte fungerar.

Jag jobbar på klinik och vi får varje år in ett helt gäng med föl som utvecklat sepsis av den anledningen att man inte försäkrat sig om att fölet har fått i sig det den ska. Många små fölliv skulle räddas om foalcheck efter 12 timmar var ett självklart val för alla stoägare.
Gör man det själv eller ringer man veterinär?

Det vanligaste är nog att man ringer veterinär. Det är bara ett blodprov som skall tas och ett enkelt ”hemmatest” som skall analyseras så egentligen inget man inte kan göra själv.

De flesta (jag gissar) tar nog ut en veterinär som isf också kan ge plasma om det skulle behövas.

Jag har lekt med tanken på att göra det själv men samtidigt vill man ju inte behöva sticka om en liten fölis för att hitta ett kärl, och vet brukar komma ut hur som helst för att kolla om stoet ska spolas och sys.

Alla våra under åren har fölat inne och gärna mellan 00.00-03.00. Ena stoet var tydlig på kvällen att de var dags båda gångerna. Hon vanka längs staketet och ville in från flocken. Och ja de är födda 00.01 och 01.05 typ och ändå skiljer de 5 år mellan gångerna 😏 Henne kunde man ställa klockan efter.

Majsans ända tecken förra året var att hon hade läckt pytte lite mjölk på ena bakbenet på kvällen och att hon stod inne en del i sin box som hon hade tillgång till på dagarna på slutet. 02.58 kom fölis med raket fart. Blir spännande i år och hur vad hon hittar på när de närmar sig förutom ger sin matte sömnbrist och gråa hår 😅🙈

Kommer aldrig förstå varför man utsätter sig för det här.

Det vanligaste är nog att man ringer veterinär. Det är bara ett blodprov som skall tas och ett enkelt ”hemmatest” som skall analyseras så egentligen inget man inte kan göra själv.

De flesta (jag gissar) tar nog ut en veterinär som isf också kan ge plasma om det skulle behövas.

Jag har förstått att foal check lite slarvigt används för själva antikroppstesten, men en riktig foal check består även av att veterinären lyssnar på hjärta och lungor + gör en allmän ”check” av fölet. Dvs så värt att ta ut veterinär så man upptäcker tex blåsljud direkt och kan vara mer förberedd för eventuella komplikationer.

Dygn 295 idag så det närmar sig, hoppas det hinner bli lite mer vår innan fölis kommer. Förra gången gick hon över 16 dygn men tror inte hon gör det denna gång. Jag tog foalcheck senast då hon läckte mycket mjölk dygnen innan hon fölade. Kommer nog göra det denna gång också, tycker det är en så liten utgift i det stora hela och så himla skönt att ha det kollat

Jag har förstått att foal check lite slarvigt används för själva antikroppstesten, men en riktig foal check består även av att veterinären lyssnar på hjärta och lungor + gör en allmän ”check” av fölet. Dvs så värt att ta ut veterinär så man upptäcker tex blåsljud direkt och kan vara mer förberedd för eventuella komplikationer.

Nej, jag menar inte en check av fölet. Jag menar SNAP Foal check som är det vanligaste märket på de tester som finns.

Aldrig hört någon använda sig av orden foal check och mena en veterinär statustagning på fölet och det är absolut inte det jag menar är viktigt att göra 12 timmar efter födseln.

Nej, jag menar inte en check av fölet. Jag menar SNAP Foal check som är det vanligaste märket på de tester som finns.

Aldrig hört någon använda sig av orden foal check och mena en veterinär statustagning på fölet och det är absolut inte det jag menar är viktigt att göra 12 timmar efter födseln.

Du missförstår mig. En foal check bland de jag pratat med består av både antikroppstest och koll av fölungens övriga status. Dvs man gör inte enbart ett antikroppstest, man gör fler kollar när man ändå har fölungen framför sig.

Det är ju lite trist om halten antikroppar är höga och bra men sen visar det sig att fölet har outvecklade lungor.

Du missförstår mig. En foal check bland de jag pratat med består av både antikroppstest och koll av fölungens övriga status. Dvs man gör inte enbart ett antikroppstest, man gör fler kollar när man ändå har fölungen framför sig.

Det är ju lite trist om halten antikroppar är höga och bra men sen visar det sig att fölet har outvecklade lungor.
Jag tror att @Karro-Lina har bra koll på vad som är vedertaget iom jobbet. Att du pratat med folk som vidgat begreppet betyder ju inte att det är vad som ”egentligen” är rätt.

På vilket sätt menar du att jag missförstår dig?

Jag läser det du skriver men det är direkt fel att påstå att begreppet foal check felaktigt används i syfte att beskriva antikroppstestet. Det är nämligen precis det ”att ta en foal check” betyder: Att ta ett blodprov för att se hur många mg IgG (immunoglobuliner) fölet har/dl blod.

Att man väljer att ta ut en veterinär för att göra en undersökning på sitt nyfödda, till synes friska/fullgågna föl tror jag kanske inte hör till vanligheterna.
Jag kan heller inte påstå att det känns speciellt nödvändigt. Jag skulle säga att det är ett väldigt ovanligt problem hos fullgågna föl att de har outvecklade lungor (eller andra organ för den delen).
Vad som däremot är relativt vanligt är att ett föl, som fötts friskt efter fullgången dräktighet, inte får ett fullgott skydd via råmjölken och därför utvecklar sepsis och dör. Något som enkelt kan undvikas genom ett snabbt blodprov.
Jag skrev inlägget eftersom jag tycker det är viktigt att alla stoägare förstår hur enkelt en potentiellt dödlig sjukdom kan undvikas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka