Dräktiga ston 2021/2022

Du missförstår mig. En foal check bland de jag pratat med består av både antikroppstest och koll av fölungens övriga status. Dvs man gör inte enbart ett antikroppstest, man gör fler kollar när man ändå har fölungen framför sig.

Det är ju lite trist om halten antikroppar är höga och bra men sen visar det sig att fölet har outvecklade lungor.
En foalcheck är exakt det @Karro-Lina beskriver. Din uppfattning är kreativ och kan säkert vara nödvändig i många fall, men är inte det som innefattas i begreppet foal-check.

Vad som är viktigt i diskussionen gällande Foal check och ett dåligt värde på en sådan (kanske redan nämnts tidigare i tråden men inte läst tillbaka så långt) är att det inte har någonting att göra med frisk/sjuk fölunge.
Ett föl som har ett uruselt värde på sitt test är sannolikt mycket pigg och glad den första tiden, kanske flera dagar. Ända tills den inte är det längre helt enkelt och då kan det vara försent att göra något.
Det finns alltså ingen anledning att låta bli att göra en Foal check för att fölis är pigg/har diat bra från start/råmjölken var bra osv osv. Det är ALLTID en bra (och i mitt tycke om någon missat det😉, självklar) idé.
Lika viktigt och självklart som det är att vaka på sitt sto inför fölningen är det att se till att fölet får en bra start.

På vilket sätt menar du att jag missförstår dig?

Jag läser det du skriver men det är direkt fel att påstå att begreppet foal check felaktigt används i syfte att beskriva antikroppstestet. Det är nämligen precis det ”att ta en foal check” betyder: Att ta ett blodprov för att se hur många mg IgG (immunoglobuliner) fölet har/dl blod.

Att man väljer att ta ut en veterinär för att göra en undersökning på sitt nyfödda, till synes friska/fullgågna föl tror jag kanske inte hör till vanligheterna.
Jag kan heller inte påstå att det känns speciellt nödvändigt. Jag skulle säga att det är ett väldigt ovanligt problem hos fullgågna föl att de har outvecklade lungor (eller andra organ för den delen).
Vad som däremot är relativt vanligt är att ett föl, som fötts friskt efter fullgången dräktighet, inte får ett fullgott skydd via råmjölken och därför utvecklar sepsis och dör. Något som enkelt kan undvikas genom ett snabbt blodprov.
Jag skrev inlägget eftersom jag tycker det är viktigt att alla stoägare förstår hur enkelt en potentiellt dödlig sjukdom kan undvikas.

Du missförstår mig genom att du tror att jag inte inkluderar själva blodprovet i det vidare begreppet foal check. Gör man en foal check (enligt de uppfödare och veterinärer jag pratat med), så består det både av blodprovet och fler andra kollar. Sen gör man såklart inte bara en koll av tex lungor/hjärta eller benställning eller bettfel, utan det viktigaste är ju blodprovet.

Du missförstår mig genom att du tror att jag inte inkluderar själva blodprovet i det vidare begreppet foal check. Gör man en foal check (enligt de uppfödare och veterinärer jag pratat med), så består det både av blodprovet och fler andra kollar. Sen gör man såklart inte bara en koll av tex lungor/hjärta eller benställning eller bettfel, utan det viktigaste är ju blodprovet.
Nu missförstår du. Namnet på själva provet är foal-check.

Nej, jag missförstod inte utan förstod att du tror att en Foal check innefattar, förutom blodprov, andra hälsokontroller av fölet och det är inte korrekt.

Nu missförstår du. Namnet på själva provet är foal-check.

Ja, det vet jag. Jag missförstår inte. Jag menar att många uppfödare och veterinären inriktade på avel i min närhet har utökat begreppet till att gälla mer än själva blodprovet.

Nej, jag missförstod inte utan förstod att du tror att en Foal check innefattar, förutom blodprov, andra hälsokontroller av fölet och det är inte korrekt.

Ok, vi får väl vara överens om att inte vara överens då. Det är alltså inte vad jag tror, utan vad jag fått förklarat för mig av andra.

Ja, det vet jag. Jag missförstår inte. Jag menar att många uppfödare och veterinären inriktade på avel i min närhet har utökat begreppet till att
Ok, vi får väl vara överens om att inte vara överens då. Det är alltså inte vad jag tror, utan vad jag fått förklarat för mig av andra.

Vet inte vad vi ska vara överens om att inte vara överens om? Att folk i din närhet har bestämt sig för att utöka begreppet Foal check till att innebära något helt annat än det egentligen är får stå för dem.
Det är ju isf de som ”slarvigt använder uttrycket”. Att beskriva det som en ”riktig” foal check som du gjorde tror jag kan skapa viss förvirring hos de som läser här.

Hur som helst så är det viktiga att man tar ett blodprov på sitt föl för att säkerställa att det är skyddat. Övriga undersökningar på ett friskt föl är upp till var och en men de allmänna råden från hästsjukvården är att man gör en foal check när så snart fölet uppnått 12 timmars ålder.

Ja, det vet jag. Jag missförstår inte. Jag menar att många uppfödare och veterinären inriktade på avel i min närhet har utökat begreppet till att gälla mer än själva blodprovet.
På ett sådant här forum där många läser för att lära är det viktigt att begrepp anges rätt så att ingen missförstår och i värsta fall gör fel och hästar inte får rätt hjälp.

/mod.

På ett sådant här forum där många läser för att lära är det viktigt att begrepp anges rätt så att ingen missförstår och i värsta fall gör fel och hästar inte får rätt hjälp.

/mod.

Fast det är ju utvidgning av begreppet. Som jag skrivit innan, GIVETVIS är själva kollen av antikroppshalt med i begreppet.

Men tack för påminnelsen om varför jag inte ska hänga på Buke, jag glömmer helt klart ibland att folk inte är läskunniga.

Fast det är ju utvidgning av begreppet. Som jag skrivit innan, GIVETVIS är själva kollen av antikroppshalt med i begreppet.

Men tack för påminnelsen om varför jag inte ska hänga på Buke, jag glömmer helt klart ibland att folk inte är läskunniga.
Det var ju du som uttryckte dig missvisande. Folk är utan tvekan läskunniga, men du uttryckte dig galet. Varför inte bara backa när du korrigerades?

Har efter att ha pratat med stallägaren bestämt mig för att vara kvar där jag är nu, man har nämligen planer på att bygga en till lösdrift,så att fölen som ska vara kvar (inte säljas) kan stanna 👍.

Ang.diskussionen kring foal-check så gjorde jag en sån förra året, dvs. SNAP foal-check, dels för att stoet hade läckt mjölk men också för att alla ston som stod på det stället skulle göra det.(va som ett ”krav”från stallägaren,till oss stoägare för att låta stona föla där)

I år på detta stället är det frivilligt, men jag kommer göra det igen👍.

(Bad också att veterinären skulle lyssna på hjärta,lungor och kolla allmän status när h*n ändå va ute😇)

Imorgon går Doris in på 245 d. dvs. exakt 3 månader kvar innan BF.

Bild från idag 🐴🥰 (står lite långt fram med ena benet , men ändå 😅🐴😇)

Bifogade filer

• 1D53BEE7-3B67-4B25-BBDC-F5CA2B89F109.webp
    1D53BEE7-3B67-4B25-BBDC-F5CA2B89F109.webp
    384,4 KB · Visningar: 30
Har hittat ett bete nu till min med föl. Nu ska jag bara hitta en kompis till de också, ett sto med föl som nån vill ha på betet. Jag ska erbjuda tillsyn osv. Hö ingår om det krävs. O betesägaren bor på gården, har egna hästar som dock inte ska gå i den hagen. Nu hoppas vi att allt går bra så de kan gå på bete också!

Äntligen mår min ögonsten bra igen. ❤ Förra torsdag kväll fick jag slänga mig i bilen och köra akut 6 timmar till ultuna med mitt sto. Kolik och akut bukhinneinflammation. Efter över en veckas behandling så har jag fått hämta hem henne och hon mår nu bra och fölet har hon fortfarande kvar. Hoppas nu bara att allt är över så det inte händer något mer.

Äntligen mår min ögonsten bra igen. ❤ Förra torsdag kväll fick jag slänga mig i bilen och köra akut 6 timmar till ultuna med mitt sto. Kolik och akut bukhinneinflammation. Efter över en veckas behandling så har jag fått hämta hem henne och hon mår nu bra och fölet har hon fortfarande kvar. Hoppas nu bara att allt är över så det inte händer något mer.
Åh fy!!! Håller alla tummar!

Vilken mardröm! Hoppas hon mår bra nu tills fölet kommer ❤️

IMG_20220219_170854295.webp

Mamma Fluff 😍 Jämn tjock hela vägen 😂
Dygn 239 idag. Numera skojar man inte bort magen längre när hon kommer travandes i hagen 🙈 Måste försöka få till ett bra kort framifrån för hon ser så rolig ut 😂 Är så nyfiken på vad hon bakar i år, förra året hade jag ju rätt brunt sto med strumpor. I år ingen aning men tror de är en hingst.

Visa bifogad fil 86148
Mamma Fluff 😍 Jämn tjock hela vägen 😂
Dygn 239 idag. Numera skojar man inte bort magen längre när hon kommer travandes i hagen 🙈 Måste försöka få till ett bra kort framifrån för hon ser så rolig ut 😂 Är så nyfiken på vad hon bakar i år, förra året hade jag ju rätt brunt sto med strumpor. I år ingen aning men tror de är en hingst.
Kanske svart hingst med stjärn och halvstrumpor bak ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka