Dräktiga ston 2021/2022

Nu kanske jag aldrig mer får ett föl men för att lära mig mer och diskussionen ändå är inne på det här med råmjölken!

Min var uppe snabbt på benen men hade problem att både hitta spenen och sen fatta hur han skulle göra. Det funkade efter typ 2-3 h om jag minns rätt, efter mycket hjälp och lirkande. Jag velade fram och tillbaka om jag skulle mjölka ur och nappa men valde att inte göra det. Jag hade satt en gräns för mig själv på 3 h. Tänkte att det bästa var om de själva fick sköta så mycket som möjligt och ev fanns risk att han blev präglad på mig/nappflaskan men det kanske inte alls är en risk när man bara gör det en eller ett par gånger i början?

Ni som är vana uppfödare, ger ni alltid några slurkar ur flaska innan de diar själva?

Om fölet är svagt och ger upp att försöka fattar jag att det inte är nåt att snacka om dock.

Vi brukar göra som Karro-Lina och ge ca. 300 ml i intervaller tills de fixat att dia själva, inga problem med att de präglas på flaskan på så få gånger. Fölet vi fick nappa i 3 dygn innan ammastoet kom tog det lite tid för innan hon gick till juvret och diade själv, men efter en för mig mycket lång natt så satt det i ryggmärgen på henne.
Appropå underlag—förr hade vi tjock bädd halm vid fölning, men så många fölungar hade svårt att ta sig upp att vi nu har en väl packad bädd av spånpellets under och bara ett tunt lager halm ovanpå. Jag upplever att det underlättar för fölen, även om det är mysigare med en fluffig halmbädd. Vi brukar ha halm i en del av boxen sen och fölen ligger gärna där så det är tydligt vad de föredrar.

Underbart när allt bara fungerar! Vissa ungar är ju helt makalösa och hinner knappt ur fosterhinnorna innan de ska upp och stå.

Förr fölade våra ”sen-fölare” som var beräknade i juni-juli utomhus i gräshagar. Då var allt lite annorlunda. Ungarna flög upp eftersom de hade fast mark under fossingarna och väl upp så fanns inte väggar, krubbor, dörrar och annat tjafs att leta juver på utan de sökte sig automatiskt till mamma och allt var väldigt mycket enklare efteråt.

Inomhus är det förutom en halvmeter halm som kan få vem som helst att tappa balansen när man ska resa sig också betydligt svårare för dem att hitta rätt vad gäller juver när det finns väggar att söka sig till.
(”Om jag suger tillräckligt länge på hörnet på krubban här så är jag alldeles säker på att det kommer att komma mjölk ur den. Jag ger mig INTE!…🙄”)
Just mina är alla födda inomhus i en massa halm. Dock var mamman efter Ceylon, så jag gissar att det är de energiska generna därifrån som slagit igenom;)

Första ungen var lite vilsen, han försökte hitta något att suga på runt mammas framben. Då ställde hon sig diagonalt över boxen med rumpan i ett hörn, och puttade in honom mellan sig själv och väggen. Då kom han rätt.
Älskade kloka hästen :heart

Fnissa lite nu på kvällen när jag tog in Mamma mu, hon frös efter allt snöande och blåsande så skulle slänga på henne ett svett täcke en stund så hon fick torka upp lite. Host ja det är nog ingen snack om att hon är dräktig eller så får hon för mycket mat för gjordarna gick inte runt trots att de var utspända till max, fick snällt hämta gjord förlängaren jag inhandlade förra året :grin::angel:

Just mina är alla födda inomhus i en massa halm. Dock var mamman efter Ceylon, så jag gissar att det är de energiska generna därifrån som slagit igenom;)

Första ungen var lite vilsen, han försökte hitta något att suga på runt mammas framben. Då ställde hon sig diagonalt över boxen med rumpan i ett hörn, och puttade in honom mellan sig själv och väggen. Då kom han rätt.
Älskade kloka hästen :heart

Kloka mammahästar! Hjärtat svämmar över när man ser hur de hjälper till och försöker fixa så allt blir rätt❤️❤️❤️

Nu kanske jag aldrig mer får ett föl men för att lära mig mer och diskussionen ändå är inne på det här med råmjölken!

Min var uppe snabbt på benen men hade problem att både hitta spenen och sen fatta hur han skulle göra. Det funkade efter typ 2-3 h om jag minns rätt, efter mycket hjälp och lirkande. Jag velade fram och tillbaka om jag skulle mjölka ur och nappa men valde att inte göra det. Jag hade satt en gräns för mig själv på 3 h. Tänkte att det bästa var om de själva fick sköta så mycket som möjligt och ev fanns risk att han blev präglad på mig/nappflaskan men det kanske inte alls är en risk när man bara gör det en eller ett par gånger i början?

Ni som är vana uppfödare, ger ni alltid några slurkar ur flaska innan de diar själva?

Om fölet är svagt och ger upp att försöka fattar jag att det inte är nåt att snacka om dock.

Kom på en sak som är viktig i diskussionen, flaskmata föl. Det är viktigt att tänka på hur man matar fölet.
De måste ligga i bröstläge (går att mata stående men det är betydligt enklare om de ligger ner så jag brukar lägga omkull de som står upp när det är läge för matning).
Jag brukar stå över fölet med ett ben på var sida. Man håller flaskan så att de måste sträcka fram huvudet, inte för högt upp utan ganska mycket rakt fram. Det finns risk att mjölken hamnar i luftvägarna om man lyfter huvudet allt för högt upp.
Ju mindre man håller i fölets huvud, desto bättre blir oftast sugreflexen och det är viktigt att man inte på något sätt tvingar i den mat, den ska ta flaskan självmant och använda sugreflex/tunga på rätt sätt.
De som inte riktigt tar tag i nappen kan man ofta ”lura” lite genom att de måste lite sträcka sig efter nappen och tar de inte tag ordentligt så håller man flaskan ännu lite längre fram, det brukar locka fölis att ta tag ordentligt.

Lycka till med alla föl!❤️

Sherryberry är retlig deluxe. Pälsen kliar o magen spänner. Försöker jag borsta hytter hon åt mig, samma om jag tänker tanken att lägga på täcke. Igår när det var sketväder fick hon ändå stå ut med täcke, hon hade nog varit ännu grinigare om hon varit blöt och frusen, nu var hon i all fall torr när jag tog in dem.

Här har jag haft en dålig period där jag varit övertygad att där inte finns något föl i magen. Men igår kväll var där i alla fall något som levde rövare i magen så just nu känns det bättre igen :D Får se hur länge det varar innan jag får för mig att jag inbillat mig igen. Känns som dessa tre månaderna som är kvar kommer gå lååångsamt :p
Men så länge har jag till slut börjat fundera på namn - jättesvårt!

Jag hade ju en förra året som inte kunde dricka från flaska (pga gomspalt visade det sig sedan) - han försökte ihärdigt men lyckades bara inte. Då blev det himla jobbigt och stressigt när han dessutom hade riktigt krokiga, långa ben, och hans mamma helst ville ha koll på honom hela tiden och följde efter honom i stället för att stå stilla medan han letade efter juvret. Mitt i natten var det och jag var själv med dom. Fick typ lyfta bort honom till spenan till slut (tror jag bandt upp stoet) och vi passerade nog 3 timmars-märket innan han började dricka från juvret.

Visade sig sedan att inga veterinärer i distriktet hade foal-check kit/kunde kolla iGG, och visst blev han sjuk med en infektion som 2 dagar gammal. Otroligt nog visade han sig ändå ha bra antikroppsvärden när vi då tog oss till en större klinik (8 timmars resväg undan) och behövde inte få plasma som befarat.

Nu har jag pratat med min hemmaveterinär ang. att beställa hem iGG-testar, men vi kommer fortfarande behöva åka iväg till den stora kliniken om det behövs plasma, evt få dom att skicka om det går. (Gissar att plasma är känsligt och inte bara kan skickas iväg hur som...) Men känns iaf bättre att ha möjligheten att kolla, så vi vet i fall det behövs göra något extra.

Jag hade ju en förra året som inte kunde dricka från flaska (pga gomspalt visade det sig sedan) - han försökte ihärdigt men lyckades bara inte. Då blev det himla jobbigt och stressigt när han dessutom hade riktigt krokiga, långa ben, och hans mamma helst ville ha koll på honom hela tiden och följde efter honom i stället för att stå stilla medan han letade efter juvret. Mitt i natten var det och jag var själv med dom. Fick typ lyfta bort honom till spenan till slut (tror jag bandt upp stoet) och vi passerade nog 3 timmars-märket innan han började dricka från juvret.

Visade sig sedan att inga veterinärer i distriktet hade foal-check kit/kunde kolla iGG, och visst blev han sjuk med en infektion som 2 dagar gammal. Otroligt nog visade han sig ändå ha bra antikroppsvärden när vi då tog oss till en större klinik (8 timmars resväg undan) och behövde inte få plasma som befarat.

Nu har jag pratat med min hemmaveterinär ang. att beställa hem iGG-testar, men vi kommer fortfarande behöva åka iväg till den stora kliniken om det behövs plasma, evt få dom att skicka om det går. (Gissar att plasma är känsligt och inte bara kan skickas iväg hur som...) Men känns iaf bättre att ha möjligheten att kolla, så vi vet i fall det behövs göra något extra.

Jobbig situation. Det är otroligt stressigt ibland och förstår verkligen att det kan vara fruktansvärt tufft som privatperson att stå med allt detta mitt i natten själv.
Det fölvak jag gör nuförtiden (jobbar till vardags på klinik men kan verkligen inte slita mig från fölvaket helt utan tar varje år lite semester för att åka till det stuteri jag jobbat på innan i många år och kör 3-4 veckors vak. Enbart för att det är sååå mysigt❤️, man är ju knasig alltså) är på ett stort ställe där i princip alla hjälpmedel finns och vi ger plasma själva om det behövs.
Trots detta kan det ibland kännas jobbigt mitt i natten när allt bara krånglar och jag har ibland varit gråtfärdig av trötthet och oro över små barn som inte får till det med diande.

Jag tror att du kan beställa plasma själv och ha hemma i frysen om du vill? Den skickas med kylklampar och även om den är tinad när den kommer fram så går det fint att frysa den igen. All plasma tål att tinas upp en gång och sen frysas om.
Värt att veta är kanske också att plasma kan ges oralt med nappflaska om det görs inom det tidsförlopp då upptag via tarmen finns (8-10 timmar).
Jag har ibland gjort så om jag har ett sto som läckt mjölk länge och jag vet att värdet kommer vara dåligt. Tinar då plasman när jag ser att hon börjar se fölsugen ut och nappar i fölet 1 liter fördelat på 3 givor det första jag gör innan den hinner upp och hittar juvret. Brukar fungera väldigt bra och är man hemma själv utan veterinär så kan det ju vara ett alternativ.

Du ska inte köpa hem plasma då? Eftersom du har föl varje år kan Det kanske vara skönt att veta att det finns ifall det behövs.
Edit: Såg att jag var sen på bollen 😁

Empa mår prima på sina 204 dygn. Tyvärr blir det ingen mer ridning innan fölningen nu.

Jag sitter med ett brutet ben...

Men Empa verkar rätt nöjd ändå. Stallkompisarna hjälper till så hon får lite pyssel och jag försöker ta mig ut någon gång om dagen (tacksam att ha hästen hemma) för att pussa lite på henne.

Men börjar fundera på om jag ska våga dra skorna redan nu. Planen från början var att låta de sitta så länge som möjligt (eftersom hon skulle ridas). Men om jag drar dem redan nu kanske hon kan vänja sig. Hon har inte världens bästa fötter och går med sulor. Men nu är det mjukt i marken och hagen är nära stallet.
Vad hade ni gjort?

@Esswe jag tog av skorna bak på mitt sto för 2 v sedan. Kommer ta av fram nästa skoning. Ville inte ta både bak och fram på en gång om hon skulle bli ömfotad, nu hinner bak vänja sig lite innan fram tas av.😃
Hon är på dygn 234 nu.😉

Du ska inte köpa hem plasma då? Eftersom du har föl varje år kan Det kanske vara skönt att veta att det finns ifall det behövs.
Edit: Såg att jag var sen på bollen 😁

+ @Karro-Lina känns lite överkurs att köpa hem plasma när man har max två föl i året, och inga direkt "problemston".... Men om det är enkelt att skaffa borde det gå att övertyga någon av de lokala veterinärklinikarna att köpa in det. Vi bor ju dock inte i Sverige, och vad jag vet är det endast en klinik (kanske två) här som har utrustning att göra eget plasma... Gissar att det kan vara svårt att få transportera sådant in/ut av EU, lär väl behövas diverse intyg till tullen...

Empa mår prima på sina 204 dygn. Tyvärr blir det ingen mer ridning innan fölningen nu.

Jag sitter med ett brutet ben...

Men Empa verkar rätt nöjd ändå. Stallkompisarna hjälper till så hon får lite pyssel och jag försöker ta mig ut någon gång om dagen (tacksam att ha hästen hemma) för att pussa lite på henne.

Men börjar fundera på om jag ska våga dra skorna redan nu. Planen från början var att låta de sitta så länge som möjligt (eftersom hon skulle ridas). Men om jag drar dem redan nu kanske hon kan vänja sig. Hon har inte världens bästa fötter och går med sulor. Men nu är det mjukt i marken och hagen är nära stallet.
Vad hade ni gjort?
Förra året tog vi av Majsan skorna när snön och isen var borta. Dock har hon alltid haft bra hovar så oftast klarat fint att gå barfota. Nu har hon varit barfota i över ett år och hovarna är kanon fina. Dock ska hon få framskor nu när hon flyttar isär med åringen men de mest för att hon ska slippa halka runt på isen här hemma. Hon är bra tung och har de lite jobbigt och gå när de blir halkigt.

+ @Karro-Lina känns lite överkurs att köpa hem plasma när man har max två föl i året, och inga direkt "problemston".... Men om det är enkelt att skaffa borde det gå att övertyga någon av de lokala veterinärklinikarna att köpa in det. Vi bor ju dock inte i Sverige, och vad jag vet är det endast en klinik (kanske två) här som har utrustning att göra eget plasma... Gissar att det kan vara svårt att få transportera sådant in/ut av EU, lär väl behövas diverse intyg till tullen...
Jag som har ca 2 föl per år köper. Kostar väl runt 4-5000 kr. Använder du inte det får du skicka tillbaka efter tre år och då får du hem ny. Så skönt att ha i frysen!!
Har använt till ett eget föl och kunnat hjälpa till att rädda ett annat för ett år. Distriktet hade inte då.

Jag som har ca 2 föl per år köper. Kostar väl runt 4-5000 kr. Använder du inte det får du skicka tillbaka efter tre år och då får du hem ny. Så skönt att ha i frysen!!
Har använt till ett eget föl och kunnat hjälpa till att rädda ett annat för ett år. Distriktet hade inte då.

Plasma är inte heller nåt man bara kan använda när fölen är nyfödda. Ett diarréföl tex mår oftast väldigt bra av att få en liter plasma.

Tror den vi köper kostar 3000/liter och då ingår ett aggregat att ge den med och en Foal check.
Har man ett föl med riktigt låg halt antikroppar så ska man absolut följa upp med en foal check dagen efter plasmagiva. Det är inte självklart att man kommer upp >800 mg/dl som anses som bra värde för att man givit en liter plasma. Kan (och gör det ofta) behövas mer.

Bebis bakning på vänster sida idag 😆❤️😍
56 dagar kvar! Otti har lyx liv och har egen hage, och mamma passar upp på allt.
Bortskämd bebis häst! 😂

Bifogade filer

• DSC_9750~2.webp
    DSC_9750~2.webp
    178,2 KB · Visningar: 31

Förstår att du känner så☺️ Hoppas din veterinär kan lösa det och hoppas ännu mer att det inte kommer att behövas🤞

Hm, här i Sve kommer all plasma till kliniker och veterinärer från en plasmabank där man även kan köpa hem för eget bruk, kanske finns det liknande i Norge där man kan få köpa förmånligt? Alt. om man kan sporra sina lokala kliniker och veterinärer att faktiskt ha plasma hemma så man inte behöver stå där med ett i övrigt friskt föl som riskerar att både dö och kosta massor med pengar den dagen något går snett.
Grannen fick ett föl förra året som trots diande inom rimlig tidsrymd behövde inte bara en dos utan två för att komma upp på den önskvärda nivån. Anmärkningsvärt dålig var inte modersmjölken, reffen visade 20 och ungen var hungrig, men upptaget var väl inte högt nog.

Hm, här i Sve kommer all plasma till kliniker och veterinärer från en plasmabank där man även kan köpa hem för eget bruk, kanske finns det liknande i Norge där man kan få köpa förmånligt? Alt. om man kan sporra sina lokala kliniker och veterinärer att faktiskt ha plasma hemma så man inte behöver stå där med ett i övrigt friskt föl som riskerar att både dö och kosta massor med pengar den dagen något går snett.
Grannen fick ett föl förra året som trots diande inom rimlig tidsrymd behövde inte bara en dos utan två för att komma upp på den önskvärda nivån. Anmärkningsvärt dålig var inte modersmjölken, reffen visade 20 och ungen var hungrig, men upptaget var väl inte högt nog.

Finns tyvärr ingen plasmabank här, som sagt ovan vet jag endast en klinik i hela landet som har utrustning för att göra plasma, men kan evt. tänkas att även veterinärhögskolan kan... Men ska prata med veterinären och kolla ifall de skulle kunna ta hem ett par påsar till lokala kliniken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka