Dräktiga ston 2021/2022

Idag går vi ner på 2-siffrigt!😃
Men känns ju ändå som en lång väntan, när man ser en del som redan fått föl.😉
Pratade med min chef igår och hon gick med på att jag tar 8 v semester vid fölvak och tiden efter.👍
Så jag kommer vara ledig från 19/5- 17/7.
Är ju beräknat till 3/6 så hoppas att det blir under den tiden, annars vet jag inte vad jag gör.🤔
Men först och främst ska ju allt gå vägen fram tills dess.

Pratade med min chef igår och hon gick med på att jag tar 8 v semester vid fölvak och tiden efter.👍
Är ju beräknat till 3/6 så hoppas att det blir under den tiden, annars vet jag inte vad jag gör.🤔
så du har tagit ca 2 veckor innan beräknat? Jag sitter nu o kollar på hur jag ska lägga upp ledighet/jobba hemma.

Igår tyckte jag äldsta stoet stod så konstigt att jag blev tvungen att kasta på mig gummistövlar och springa ut. Hon stod som om hon var kissnödig i flera minuter trots att de andra gick, men tittade bara på mig om jag var knäpp där jag kom pulsande med målarrocken flaxande om benen. Inga tecken på kastning och hon kändes "normal" och slutade stå konstigt så det var nog bara streching eller yoga eller nått.

Vi har nu mindre än 100 dagar kvar. Kimbi har blivit av med sin hatade boxgranne och är sååå nöjd! Har knappt kunnat hantera henne i boxen när han stått där för hon varit så arg. Igår fick jag stå hur länge som helst och borsta och jag fick lite massage på axeln som tack ❤️. Fick dock inte klappa på magen, bara borsta 😅.

Jag rider egentligen inget men vi var sällskapsdamer på skrittur i skogen förra veckan när en unghäst skulle ut på debutritt. Kimbi ville helst trava så hon kändes som vanligt att rida.

Vet inte riktigt hur jag ska klara fölvaket och första tiden vilket stressar mig. Jag kommer antagligen vara nyopererad pga min cancer. Jag kommer antagligen inte kunna lyfta, dra eller ta i. Jag har vänner och stallägare som säger "det löser sig". Men hur ska jag kunna lita på det när det väl är skarpt läge? Känner mig som världens sämsta hästägare.

De har ju givetvis sagt ja på den frågan. Det är bara jobbigt att veta att man inte kommer kunna själv, utan är beroende av dem.
Förvisso :) Fölningen är något jag alltid bara vill ta mig igenom, stressigt och jag tycker alltid man känner sig utelämnad eftersom veterinär alltid är minst 40 minuter bort.

@Hippocampus jag tar 2 v semester innan beräknat, men har jobbat in en del tid så kan vara hemma någon vecka till innan om jag märker att det blir skarpt läge.
Eftersom det är hennes första föl så är det ju svårt att veta.
Hon själv föddes 2 dagar före och hennes mamma 3 v innan beräknat.
Vet inte om det är något att gå efter.😉

så du har tagit ca 2 veckor innan beräknat? Jag sitter nu o kollar på hur jag ska lägga upp ledighet/jobba hemma.

Jag har inte pratat med min chef än, men har ett rätt fritt arbete så planerar att inte boka in för mycket "på plats" arbete i maj och juni. Kan i princip göra alla mina arbetsuppgifter hemifrån och digitala möten är nog inga problem nu efter pandemin. Alure ska föla i slutet av maj och jag räknar med att jag kan ta semester med kort varsel när det bli fölning och vid behov efter. Men ska kanske stämma av allt detta med chefen och kollegorna också :angel1:
Jag flyttar henne till stället hon ska föla senast första halvan av april, vilket är hem till föräldrarnas gård. När det närmar sig fölning får väl även jag flytta dit tillfälligt och jobba därifrån, så tror inte fölvaket ska vara några problem. Har jag tur får jag också hjälp av föräldrarna under nätterna :)

@Hippocampus är det fölkursen med Ursula Palm?
Var sugen på att anmäla mig till den men har ca 3 h resväg dit så känns lite långt att åka.🙄
Någon som vet om det finns någon digital fölkurs eller om det finns någon i Jönköpings län?🤔

@Hippocampus är det fölkursen med Ursula Palm?
Var sugen på att anmäla mig till den men har ca 3 h resväg dit så känns lite långt att åka.🙄
Någon som vet om det finns någon digital fölkurs eller om det finns någon i Jönköpings län?🤔

Jag vet en onlinekurs om benställningar och hur man hanterar felställningar hos bl.a. föl den 30e April om det kan vara intressant? Den heter "Conformation vs Compensation - When is change possible?" och finns som evenemang på FB, via där kan man köpa sin "biljett".

Förvisso :) Fölningen är något jag alltid bara vill ta mig igenom, stressigt och jag tycker alltid man känner sig utelämnad eftersom veterinär alltid är minst 40 minuter bort.
Jag hade helst snabbspolat förbi 🙈. Med tanke på att hennes tidigare föl dog i samband med fölningen (okomplicerad fölning men dödfödd) så är ångestnivån lagom hög redan sedan innan. 😬

Majsan har 90 dagar kvar till beräknat idag 🙈 Herregud tiden springer iväg. Hon kommer få bo kvar i stora stallet i år vilket jag tror kommer passa henne bra hon bor ju där redan nu och de ända som kommer hända är att väggen i mellan boxarna plockas ned så hon får två boxar istället ❤️

Jag har tagit ledigt ca 2 veckor före och 1,5 vecka efter, men min inhyrda ska också ha föl och hon har tagit ledigt en vecka tidigare, vi jobbar dessutom om varandra så även om vi inte har ledigt så är en av oss i princip alltid ledig. Även om jag själv bara har erfarenhet av fyra egna fölningar, och varit med på ett par till, så har min särbo rutin av mer än 100 fölningar så det finns hjälp och erfarenhet nära. Men veterinär litar jag inte på att kunna få hem utan någon timmes väntan, det är ju jättesvårt med veterinärer här vilket ju känns jobbigt. Vi har i alla fall råmjölk i frysen.

Dagens mammamagar, först matriarken med b.f. den 7/5 på 340 dygn. Här ser man ganska tydligt att det inte är så långt kvar :p
17oWrkL.jpg

Unghästen tycker jag har tydlig mage nu, hon brukade se ut som en vinthund men är nu rund, lite trött och hungrig(!) B.f. på 340 dygn den 30/5
1ROHbhQ.jpg

Insåg idag att Mamma mu har expanderat igen 🙈 Eller snarare fyllt ut där det fattades lite men hon får lite extra kraftfoder och äter bättre med hö igen. Hon var likadan förra året, ibland äter hon massor med hö för att sen nästa dag inte alls äta lika mycket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka