Dräktiga ston 2021/2022

Kanske ska presentera mig, har varit inne och smygläst ett tag 🙂
Jag importerade ett litet c-ponnysto i september. Var i dåligt skick när hon kom, kraftig juverinflammation (som senare perforerade) och infekterade sticksår i baken.. blev dubbla behandlingar med antibiotika och antiinflammatoriskt men tillfrisknande sedan.
I slutet av november reflekterade jag över att hon hade blivit väldigt rund om magen, men fortfarande tunn över revbenen. Första tanken var förstås mask, men sedan kände jag av en slump kraftiga fosterrörelser 😱
Så vi väntar alltså ett överraskningsföl, vet ju inte när men det borde inte vara så himla långt kvar med tanke på att man kände tydliga fosterrörelser för ca 80 dagar sedan. Juvret började växa för någon vecka sedan, men ingen mjölk. Är ju inte heller säker på att hennes juver kommer fungera som andras, finns väl risk att en hel del körtelvävnad är skadad efter juverinflammationen. Har iallafall förberett oss med Pavos SOS-kit.
Någon som har erfarenhet av detta, att få föl efter juverinflammation?

Hur har det gått?
Hon har fortfarande feber men nu äter och dricker hon igen i alla fall. Vi fick sonda i henne vatten på kvällen och morgonen efter. De trodde kolik först men blodprover visade en infektion. De tog även prov i näsan som vi inte fått svar på än. Vet kunde känna fosterrörelser igår och hon har inga flytningar så hoppas att det ska gå vägen. Hon får hippotrim nu så jag får se hur det utvecklas.

All sol är välkommen enligt Majsan 💁 Hon är i fasen jag är trött,hungrig och tycker livet liknar skit utan morötter 😂 Så mata mig när du ser mig.
IMG_20220210_143022613.webp

Jag är lite förundrad över alla som säger att deras hästar är trötta. Min är snarare tvärt om och det är en häst som alltid varit pigg... Trevligt nog har hon varit mindre lättstressad och blir inte lika lätt spänd vilket känns väldigt positivt.

Jag rider på nästan som vanligt forfarande, dock inte med lika mycket samling nu sista veckorna. Hoppat har jag inte gjort sen i tidigt i höstas. Hon är på dygn 234 idag.

Jag är lite förundrad över alla som säger att deras hästar är trötta. Min är snarare tvärt om och det är en häst som alltid varit pigg... Trevligt nog har hon varit mindre lättstressad och blir inte lika lätt spänd vilket känns väldigt positivt.

Jag rider på nästan som vanligt forfarande, dock inte med lika mycket samling nu sista veckorna. Hoppat har jag inte gjort sen i tidigt i höstas. Hon är på dygn 234 idag.
Majsan var precis likadan förra året vid den här tiden. Hon blev trött och inte alls lust med någonting förutom att äta morötter då. Nu har hon ju helt slutat träna innan hon fick sin första pga av skada. Så hon är ju bara fölmärr numera.

Min är också vansinnigt pigg fortfarande. Hon var trött precis när hon kom hem från hingsten, typ dygn 40-70.

Måste säga att de är rätt skönt att Mamma mu varat ned 😂 För tror inte ens hon går in mellan skaklarna längre. Och hon är inriden men inte så roliga att rida pga av att hon hellre är nere i diket en på vägen 💁 Förra året gick vi en del promenader med henne för hand men i år är de så mycket is och hon har inga skor. Och förövrigt undrar jag inte om hon är lite trött för att hon fäller eller så är det bara en bidragande orsak.

Förövrigt kommer jag aldrig glömma sista gången hennes husse kom in med henne och selade av. Hans blick när han insåg att karriären var över 💔 Det var smärtsamt. Jag är bara glad att vi trots allt kunna ha henne kvar och ge henne en uppgift här i livet som passar henne som handen i handsken ❤️

Min var trött en period i december när hon var runt 100 dygn. Men fler saker spelar såklart in. När underlaget ute blev bra blev hon pigg och glad igen, som vanligt! Hon sa ifrån när vi red dressyr, tidigt, runt 80 dygn o min veterinär sa att det kunde strama i ligamenten runt magen så vi bråkade inte mer utan rider ut och tar nått pass i ridhuset ibland bara. 😊 ute är det full fart så än så länge rider vi som vanligt. Snart 200 dygn.

Min är lite trött. Ikväll skulle jag byta vatten och hon stod och sov i hagen. Strax inpå vattenbaljan. Rörde sig inte en mm när jag stod där och diskade ur, drog vattendunkar osv. Men jag får inte röra henne under magen. Däremot får jag dra i tuttarna lite (övar lite för hon har sparkat efter en när man varit där, och jag behöver ju tvätta mellan de) plötsligt.

Hur är det med den ev.stressen det kan vara att gå med andra ston som är högre i rang?

Doris är yngst och lägst i rang, är mest hon som kan ha bit-märken (oftast får hon det om hon inte hinner undan i tid). Hon är ju dock duktig på att akta sig, men ibland hinner hon ju inte undan.

Annars är det lugnt i flocken, får vara inne i ligghallen och kan äta vid balen med dem andra 2.

🧐😇

Noella börjar bli lite tröttare också och även lite tjurig.🙄
Blev lite nojig igen igår (börjar bli en vana) när jag såg att hon har börjat bli lite svullen framför juvret. 🤔 Inte direkt att hon fyller juvret men ändå lite skillnad mot vad det brukar vara. Det är ju ändå 3,5 månader kvar.
Hon har börjat fälla för fullt, inte alltid så glad när man försöker borsta henne.
Nu längtar jag verkligen efter vår och värme. 😃

Hur är det med den ev.stressen det kan vara att gå med andra ston som är högre i rang?

Doris är yngst och lägst i rang, är mest hon som kan ha bit-märken (oftast får hon det om hon inte hinner undan i tid). Hon är ju dock duktig på att akta sig, men ibland hinner hon ju inte undan.

Annars är det lugnt i flocken, får vara inne i ligghallen och kan äta vid balen med dem andra 2.

🧐😇

Jag skulle nog sära på dom kanske 1 mnd innan beräknad fölning, så hon får vila och äta så mycket hon behöver sista tiden, samt för att inte riskera att något av de ranghögre stona stjäler hennes föl. I övrigt skulle jag inte oroa mig, om de är vana att gå tillsammans. :)

@sorbifolia Vi kommer börja stalla in dem över nätterna i egna boxar om 1-2 månader, så då kommer hon ju undan dem en del , och bara gå i den lösdrifts-hagen från utsläppet på morgonen till intag på sen eftermiddag/tidig kväll. 🍀

De har gått ihop i somras med alla fölen,så de känner varandra ✅

Verkar vara omöjligt att hitta bete osv till sto n med föl. Och då bor jag även hästtätt och känner massa folk. Men ingen har något svar.
Behöver ju också låna en häst till min andra häst.
Börjar bli lite stressad men kanske dumt..

Promenad med fröken majskolv idag under vissa protester då hon helst ville vara kvar i hagen alternativt gå in i stallet för att äta. :cautious: Får se om det kanske inte blir så många fler promenader nu, det känns som att det gör varken till eller från (mer än att jag får ont i kroppen av att gå och spänna mig).

Sen tycker jag att hon är lite tunn över revbenen, så jag klurar på om jag ska öka på med mer foder ändå.

Hon får 11,5 kg hösilage (dåliga värden, låg kvot och väldigt fiberrikt), 5 hg betfor, 4 hg sojamjöl, 2,5 hg krafft muskel och 1,5 hg havre. Kanske ska jag våga öka på havren lite?

9793EA7A-D181-453C-91DB-798A85547DD7.webp

De har hittat ett ställe där de kan gräva efter rötter….
Dessutom tror jag att hon nu har kronisk lymfangit sen i höstas. Benet är inte varmt men konstant tjockt. På torsdag kommer hovslagaren o då ska jag fråga om bete, vet att hovis har mycket mark!
Har också kollat hagen inkl träddungen, hittar inget så hon har nog inte tappat kattungen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka