Dräktiga ston 2016/2017

Vad roliga vi hästmänniskor är:D Ditt sto har inte ens gått tiden ut än och redan börjar du känna förtvivlan och att fölet nog inte kommer för ens i april... Precis som när man själv är gravid så är den här sista tiden sååå lååååång! Hahaha VERKLIGEN inget ont menat. Jag känner med dig!! Men som du skrivit så blir det fint väder nu så den kommer säkert snart dyka upp! Jag är själv nyfiken på din bebis eftersom vi har samma pappa på våra:banana:Mitt sto har gått ca 300 dagar nu. Gick 322 sist så det närmar sig kanske här med :)
Ha ha jag är den första att erkänna att jag saknar det tålamod som krävs för den här hobbyn, jag hade bergsäkert legat och vakat där ute sen en vecka om inte stallägaren sagt åt mig att lugna ner mig! :D
Jag har försökt lura hjärnan med att hon säkert inte fölar förrän i april, då slipper jag gå runt och längta ihjäl mig innan dess. Men när märren går och sätter juver inom loppet av några dagar och beter sig som att hon ska kläcka på minuten, så är det klart man känner sig lurad på konfekten! :D

Jo, jag minns ditt sto mer än väl, ska bli väldigt kul att se vad som kommer ut efter denna hingsten och undan våra ston, Touchdown fick ju inte så många märrar förra året. Pratade med Blädde om honom i fredags faktiskt, då sa de att ägarna satsar på UVM med honom, så troligtvis kommer han att enbart gå in i sporten detta året, han står i Tyskland nu och utbildas tydligen.

Fast 37 ston är väl rätt ok:) Faktum är att en syster till mitt sto också är betäckt m honom. Inget jag visste om när jag valde hingst men det känns ju lite extra spännande att se och jämföra de två.
Jag måste logga in här på Buke varje morgon nu för att se om det kommit någon uppdatering om att ett litet föl tittat ut:D:love:

Fast 37 ston är väl rätt ok:) Faktum är att en syster till mitt sto också är betäckt m honom. Inget jag visste om när jag valde hingst men det känns ju lite extra spännande att se och jämföra de två.
Jag måste logga in här på Buke varje morgon nu för att se om det kommit någon uppdatering om att ett litet föl tittat ut:D:love:
Jag kan också tycka att 30+ ston var bra för en nygodkänd hingst första året, men Blädde jämförde kanske med Zafferano och han lär ha fått "några" fler (det var Tobias som sa att T inte fått så många ston när jag frågade). :) Vad roligt med fler Touchdown-bebbar, jag är också jättenyfiken på om de kommer vara lika varandra i utseende och sätt, du får gärna skvallra lite om du får info om din fölis "kusin" sen!

Ska ut dit nu och kolla till tjockisen, så kommer väl en "dagsrapport" här framöver. :D

Jo, jag minns ditt sto mer än väl, ska bli väldigt kul att se vad som kommer ut efter denna hingsten och undan våra ston, Touchdown fick ju inte så många märrar förra året. Pratade med Blädde om honom i fredags faktiskt, då sa de att ägarna satsar på UVM med honom, så troligtvis kommer han att enbart gå in i sporten detta året, han står i Tyskland nu och utbildas tydligen.

Jag pratade med ägarna under bruksprovet och han kommer finnas på fryst iår och ingenting alls på färskt just för att de satsar helhjärtat på sporten

Ouch - ja jag har för mig att de sa så i allafall. Tänk om jag far med osanning nu och de inte har fryst något alls? Vi pratade mest om deras andra hingst som ska vara i Sverige trots allt
Det låter rimligt eftersom bägge hingstarna från början var tänkta att stå på Celle denna säsongen. Zafferano gick ju hem till Sverige efter förfrågan från stoägarna här hemifrån.

Jag ska ordna en välkommen till världen tråd i morgon (är utmattad efter att ha haft en kolikhäst igår kväll).

Nu har jag fått info om att "mitt" sto börjat fylla på juvrena. 302 dygn nu. Gick 322 sist. Förra gången så fölade hon natten efter hon fått vaxproppar. Hoppas på samma "heads up" denna gång så att jag får möjlighet att åka ned och vara med under fölningen- Bor 5 timmars bilväg från stoet numera. Börjar jobba efter föräldraledighet om 2 veckor så hoppas även att hon är ännu lite tidigare denna gång...

Idag kände jag hur mitt sto har börjat fylla lite i juvren. Hon har 6 veckor kvar och mitt gamla sto började fylla vid ca en månad kvar, men detta är ett förstagångssto så allt är lite osäkert. Hoppas bara inte hon fölar alltför tidigt. Hur upplever ni andra att era ston har gjort?

Hoppas det gick bra med kolik-hästen @Görel

*kl*
Här kommer en dagsfärsk bild på juvret,kan fyllas på aningens mer bakåt och mer i spenarna,men det börjar närma sig ;)

331 d nu :bump:

2lu5pok.jpg

332 dygn och märren verkar ha glömt av sig helt. Ingen ändring av juvret alls. Den andra är på 340 dygn och samma där. De har inte precis bråttom...:cool:

Det kanske slår om och vänder nu?
Bebis kanske kommer på dygn 335 på den ena och den som gått längst, tja antingen innan lr dagen efter :p

Min har en lång väg kvar, önskar nu när man läser om alla att hon hade brunstat när hon skulle för då hade jag haft en bebis redan i maj om allt skulle gå bra, men det tyckte inte hon :p

250dygn idag för min fröken =D

Får kanske ta tillbaka det där om att inget händer. Var ute nu under förmiddagen och då hade hon en tydlig gul kristall på ena spenen. Tryckte lite och då kom det mer gul vätska, den är bärnstensfärgad och jag tycker ändå inte det ser ut som mjölk?

Frågade stallägaren om kristallen berodde på att h*n varit och klämt innan men det var det iaf inte. Slemhinnorna är blekrosa och vulvan såg "normal" ut, dvs inte som den gör precis innan.
Tror märren ändrat precis varenda tecken sen sist för då var hon övertydlig när det var dags. Nu är frågan om man ska börja intensivvaka eller ej. Ny bedömning i e.m/kväll.
Annars tänker man ju att kristaller ska vara ett tydligt tecken, men som stallägaren påpekade så har kompisen haft det flera gånger nu och där kommer inget föl. :cool: Fy så de luras, tackorna är hur enkla som helst i jämförelse.

Får kanske ta tillbaka det där om att inget händer. Var ute nu under förmiddagen och då hade hon en tydlig gul kristall på ena spenen. Tryckte lite och då kom det mer gul vätska, den är bärnstensfärgad och jag tycker ändå inte det ser ut som mjölk?

Frågade stallägaren om kristallen berodde på att h*n varit och klämt innan men det var det iaf inte. Slemhinnorna är blekrosa och vulvan såg "normal" ut, dvs inte som den gör precis innan.
Tror märren ändrat precis varenda tecken sen sist för då var hon övertydlig när det var dags. Nu är frågan om man ska börja intensivvaka eller ej. Ny bedömning i e.m/kväll.
Annars tänker man ju att kristaller ska vara ett tydligt tecken, men som stallägaren påpekade så har kompisen haft det flera gånger nu och där kommer inget föl. :cool: Fy så de luras, tackorna är hur enkla som helst i jämförelse.

Det kan ju gå fort bara under dagen, kanske dags och hålla lite mer koll nu, är ju lite drygt när hon ändrat mönster sen sist.
Ser fram emot eftermiddagens uppdatering sen :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka