Dräktiga ston 2014/2015.

Är i valet och kvalet att vaccinera eller inte... Mitt sto är redan i 6. månad, så det kanske redan är för sent??

Har ett litet stall med endast 4 boxar, men våra två andra hästar er tävlingshästar som åker en del, och sista boxen använder vi för hästar som kommer hit till innkörning och innriding, så smittorisken är nog ändå relativt stor...

Men jag har hört att man måste vaccinera alla hästar som är i kontakt med stoet för att få tillräckligt skydd, stämmer det? Är lite därför jag tvekat, går ju inte att vaccinera dom hästar som endast står här i träning en månad.....

Hur vanligt är det att stona brunstar på ca 130 dagar? Min är ju konstaterad dräktig på 115 dagar, har inte brunstat en endaste gång förrän nu :S

Är i valet och kvalet att vaccinera eller inte... Mitt sto är redan i 6. månad, så det kanske redan är för sent??

Har ett litet stall med endast 4 boxar, men våra två andra hästar er tävlingshästar som åker en del, och sista boxen använder vi för hästar som kommer hit till innkörning och innriding, så smittorisken är nog ändå relativt stor...

Men jag har hört att man måste vaccinera alla hästar som är i kontakt med stoet för att få tillräckligt skydd, stämmer det? Är lite därför jag tvekat, går ju inte att vaccinera dom hästar som endast står här i träning en månad.....

Vaccinerade min i vecka, drygt 5 1/2 mån dräktig. Min vet. tyckte det var helt rätt beslut när hon står i ett stall m hästar som är ute och åker. Betalar 300kr/spruta. :)

Moderatorn påminner om att Buke är ett diskussionsforum. Här följer vi varandras dräktigheter och kommer med stöd och råd. Buke är däremot inte platsen för länkar till egna bloggar eller album. Lägg in bilderna här istället alternativt länka till enstaka bilder men inte hela album.

Jullan e på dygn 212, idag är det 4 månader kvar till beräknad nedkomstdag! :banana: Ska dock in o kolla henne en extra gång nu i veckan för att försäkra mig om att där finns kvar ett föl i magen, visserligen ser damen högdräktig ut men vill vara på den säkra sidan...

Ringde min seminvet och han tyckte jag skulle vaccinera, så nu får hon vaccinet imorgon. :-)

Är det vanligt att man kollar dom efter 90 dygn?
Min vet tyckte det var lite överdrivet att kolla på dygn 16, 40 och 90 som jag gjort till nu, så vet inte om jag vågar fråga ännu en gång, haha... Inom travet väntar dom tydligen bara och ser om det ploppar ut en fölis eller inte, verkar det som...? (Vi använder en seminstation som nästan bara seminerar travare...)

Åh vad avundsjuk jag är på er som har hästar som fölar tidigt på säsongen! Själv tycker jag tiden sniiiglar sig fram, vi är snart på dygn 120 iaf.:)

Erbjöd mig att hjälpa till när säsongen drar igång för att kunna lära mig och vara med under några fölningar, så jag förhoppningsvis kan vara lite varm i kläderna när det är dags för mig egen, lär ju vara ett nervvrak. :p

Fick reda på att stona som det börjar dra ihop sig för får på sig en fölvakt som sätts i grimman, tydligen är de mer pålitliga än de under magen. Sen får stallägaren ett sms när det är dags. Så nu kan jag förhoppningsvis få lite sömn där uppe på höskullen medan jag vakar iaf.:)

Ringde min seminvet och han tyckte jag skulle vaccinera, så nu får hon vaccinet imorgon. :-)

Är det vanligt att man kollar dom efter 90 dygn?
Min vet tyckte det var lite överdrivet att kolla på dygn 16, 40 och 90 som jag gjort till nu, så vet inte om jag vågar fråga ännu en gång, haha... Inom travet väntar dom tydligen bara och ser om det ploppar ut en fölis eller inte, verkar det som...? (Vi använder en seminstation som nästan bara seminerar travare...)

Första gången hon var dräktig kollades hon innan första abortvirussprutan, eftersom hon var så liten och ingenting syntes. Därefter syntes dräktigheterna allt tidigare och jag märkte också på hennes sätt att vara att hon var dräktig. Sista gången kollade jag inte efter dygn 45.

Min är en bitch:devil:..mot vallackar:p! Idag drillade jag dottern lite i paddock och då kom grannen på sin gamla haflinger. Inte lätt att träna programvägar på en märr som siktar och försöker sparka om han var närmre än 20meter.
Vill inte minnas att hon har varit så ilsk och betongväggen bakom henne i boxen är inte så fin. Stackarn har ju en pöjk på var sida. Har hängt upp en gardin mot den ena men får nog fixa något åt båda håll. Kan inte byta box då denna är störst..

I övrigt är hon sig lik, trodde hon skulle gå in i ett inre lugn av något slag men icke:crazy:.

Jag vill kolla mitt sto då hon blir tjock väldigt lätt i sig själv och jag vill inte riskera att fodra upp henne i onödan, sen ingår det i min seminavgift så jag betalar inget extra för ett till UL o tycker jag lika bra kan nyttja det för o vara säker :) Hon är dessutom inte kollad på 90 dygn då jag valt levande föl-avgift utan jag bestämde med min vet. redan i våras att kolla henne nu under hösten istället.

Tänkte passa på o säga att jag vaccinerar mitt sto då min andra häst är ute och tävlar och jag vill minimera risken att hon blir smittad...

Jag tycker inte mina damer är alls tjocka och de är runt 180 dygn och 165 dygn.
Lite mer buktiga kanske men jag skulle önska att de var ännu rundare.

Hur ser era ut?

Min e rejält tjock redan o ha varit ett tag, hon är på dygn 213 idag, ska försöka fixa bild ikväll på henne.

Min har ändrat form. Först var hon riktigt tjock hela hon men nu är hon mer åt normalhull med en päronmage tycker jag. (Jag la in en bild för nån vecka sen.)

Jag tycker inte mina damer är alls tjocka och de är runt 180 dygn och 165 dygn.
Lite mer buktiga kanske men jag skulle önska att de var ännu rundare.

Hur ser era ut?
Jag la in länk till album på min men det fick inte va kvar, tar tyvärr för lång tid att starta upp min sega dator, men hon är ganska rund! Stallkompisen tycker hon ser ut som en kallblodskorsning...

Min är tjock som en tunna, och jag kan enbart skylla på fett i detta fallet, hon är som en cylinder från halsen och bakåt.

Hagkompisen är satt på gödning så därav har de fri tillgång till prima hö av bästa kvalitet på dagen och på natten äter hon hösilage. Hade kanske velat minska något på hössit under natten men hon är så sabla arg att det är lika bra att hon får stå
med huvudet i backen, för grannfridens skull..
Slänger in länk till en rätt dålig bild, verkar inte kunna ladda upp från mobilen.
oZ7XA3vz
https://db.tt/oZ7XA3vz

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 151
Senast: lizzie
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 779
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 384
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 435
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar