Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Tack :bow:

..och jag de råkade bli i lite annorlunda färger. En är silversvart och en mest troligt silvergulbrun. (Nej, jag har inte testat henne, ska göra det, och det syns inte på bilderna, men hon bär helt klart på något mer än gulbrun och troligast är det silver även om det inte ser ut riktigt som silver på islandshäst).

Fast egentligen är silversvart den vanligast färgen inom rasen, och när man hade sett nästan bara silversvarta hästar i en vecka sa man "WOW" när det kom en vanlig brun eller en gulbrun... Så, jag har inte köpt dem på deras färg. :grin: Även om jag gärna ville ha en silversvart, men när mer än 50% av hästarna är silversvarta är det ungefär som att gå och leta efter ett brunt halvblod. Mycket att välja på så att man inte behövde kompromissa för att få färgen. Och hade det varit så hade funktion/exteriör/temperament vunnit över färg.

Färgmässigt är det roligast av allt vad det kommer att bli för färg på den gulas föl.. Pappa är svart konstantskimmel så det finns många färgmöjligheter... :p (Och inte heller hingsten är vald med tanke på roliga färgkombinationer, däremot för att inte ha silver då jag ej vill riskera att avla fram hästar med dubbla silveranlag)

Kl.
Då är tid för att ta blodprov bokat.
En hel vecka kvar o sen typ en vecka till innan svaret kommer, jag har väl otur
Så jag får vänta ännu längre över juldagarna :devil:
Känns som en hel evighet att gå o inte veta!

T.o.m grannarna har börjat undra när hon ska föla :crazy:
Magen sticker ut under täcket :o

Oj va jag hoppas på att där finns något litet i henne men med min tur så är hon säkert bara galet skendräktig :cry:

När börjar ni ge era extra foder? Dvs hur långt innan fölning? är 119 dagar kvar för holly :)

Mitt sto har fri tillgång på hösilage och har ätit sig alldeles för rund. :p Dock är hon lite petig med kraftfodret, så jag kommer att byta foder nu. Ökningen av näring kommer jag börja med fyra månader innan, dvs i slutet på februari. Ariel är på dygn 136 idag.

Då får du vinka nästa gång du kör förbi :D (ledtråd jag bor granne med Rigmor, de flesta här i krokarna känner till hennes ställe)

Nu är det bara drygt 80-90 dagar till Chico ska föla, så idag ska hon få äran att flytta in istället nattetid istället för att bo med grabbarna på lösdriften.

Hade tänkt ha kvar henne ute längre egentligen, eftersom hon älskar den där lösdriften, men inatt när jag inte kunde sova bestämde jag mig för att hon ska få sova inne.

Hur brukar bi göra med ston som går på lösdrift!?

KL

Havanna verkar inte längre vilja ha en sadelgjord som spänner runt magen. Kanske är det bara tillfälligt, hon var på lite halvtaskigt humör idag ;) Fick en bild på henne iaf, kanske inte så smickrande :cool:

207 dygn
401708_10151357057372112_1256946463_n.jpg

men du tar väl in henne över fölning och närmsta dagarna efter?
eller hur ska du övervaka och säkerställa att ingen "snor" hennes unge?

Nu är det bara drygt 80-90 dagar till Chico ska föla, så idag ska hon få äran att flytta in istället nattetid istället för att bo med grabbarna på lösdriften.

Hade tänkt ha kvar henne ute längre egentligen, eftersom hon älskar den där lösdriften, men inatt när jag inte kunde sova bestämde jag mig för att hon ska få sova inne.

Hur brukar bi göra med ston som går på lösdrift!?

Jag har mina på lösdrift och har kvar dem där tills det är 1,5-2mån kvar!!

Jag har ingen annan häst i den lösdriften, men min valack går i lösdriften bredvid. Ariel går med "sin" gamla fölunge som hon tog hand om när den var liten och behövde lekkompis, nu är den snart tre år. Sedan kommer det ett till dräktigt sto vid årsskiftet till Ariels lösdrift.

Nej, jag tar inte in henne någonstans, hon fölar ute i lösdriften. De andra hästarna har vid det laget flyttat till sommarhagen, så hon går själv sista tiden innan fölning.

Oj hur löser du övervakningen då?
Varken kamera eller andra funktioner lär funka där tänker jag och sova i hagen verkar jobbigt. Förutom att man vill övervaka så måste man väl även det enl lag?

Där mitt sto fölade fick stona föla på lösdriften. Sådan där fölvakt runt magen, sen ävervakade stuteriägaren i husvagn med sikt över "fölningslösdriften".

Funkade fint, just vaket var bland det enda som sköttes korrekt på det stället...

Fast fick de ranglåga stona vara ifred för de ranghöga? Jag skulle aldrig våga ha det så, tänk om ledarn tex ska jaga bort den som fölat och springer över det nyfödda fölet? Kan ju gå riktigt illa...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar