Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Kl

Pratade med vet nu på morgonen ang blodprov på dräktigheten, och min lilla T är forsatt dräktig på 174 dygn i dag :banana::bump:

Jag kör den traditionella stilen, jag kommer att vara där och vaka. Inte svårare än så. ;)

tyckte det verkade kallt i en lösdrift bara och jobbigt om hästen traskar iväg.

Vår version med kameraövervakad box som jag ser på ipaden från sängen känns lyxig nu :)

Min krabat är beräknad mars, så en kamera är ett måste hos mig!
Nog för att jag är eld och lågor, men inte ens de håller mig varm i ett kallstall i mars tyvärr ;)

Den här tråden hoppar jag med i.... vi väntar också föl.

Har en egenuppfödning född 2009 e: Tornesch - Artist - Levantos ll som är dräktig med hopp hingsten Corriendo Tau som är e: Corlensky G - Camaro M.

Hon är beräknad till 4 April 2013, har int riktigt koll på vilken dag hon är.
Kan även tilläga att hon går på lösdrift och jag brukar ha mina ston på lösdrift vid fölning, har aldrig varit några problem tidigare. :)

Här kommer bilder:

296859_10150337880013163_287712486_n.jpg

558702_10150841966483163_1822153324_n.jpg

Hingsten Corriendo Tau
579101_10150700060538163_1040533618_n.jpg

Jag var mer intresserad av hur man faktiskt vakar över en lösdrift.
Verkar krångligt om stoet kutar runt under natten att vakna varje timme och hitta henne. Vaka måste man, både enligt lag och för risken att inte mista både sto och föl. Tänk att mista fölet för att man inte var där och tog sönder fostersäcken tex, hua!

Jag tror inte i det kommer att vara så kallt i slutet på juni. :p Dessutom går det att stängsla om hagen om man skulle tycka att det blir för stor yta för stoet. Jag kommer inte sova någonting på natten, utan vaka för mig betyder vara vaken och ha koll på stoet hela natten.

Dagtid finns det folk på gården som har koll, så då kan jag förhoppningsvis sova lite. ;)

Grattis!!

kl
Lite bilder på mina i snön!

Miranda busar (normalt endast låångsam skritt) idag på 230d

xbg76v.jpg

oqeqlh.jpg

Dezza, idag på 159d

14dkbcn.jpg

1orjsw.jpg

16hrnf4.jpg

vonzaq.jpg

Min ponny fölade ute. Jag såg på henne att det var dags så jag var där tills ungen kom. Det var väldigt tydligt redan på kvällen. Så är det inte för alla så jag vet inte hur jag löst det om hon varit på annat vis.

Jag var mer intresserad av hur man faktiskt vakar över en lösdrift.
Verkar krångligt om stoet kutar runt under natten att vakna varje timme och hitta henne. Vaka måste man, både enligt lag och för risken att inte mista både sto och föl. Tänk att mista fölet för att man inte var där och tog sönder fostersäcken tex, hua!
Det beror ju på hur stor hage man har
Jag har haft några ston som fölat ute vid olika tider på dygnet.
Förra våren var mitt shettissto supertydlig med att det var dags. Hon som normalt helst bara skrittar, sprang fram och tillbaka i hagen hela dagen och mjölken rann.
Den gången tog jag in henne när det började mörkna på kvällen och satt i en badenbadenstol bredvid boxen och bara väntade ut henne. Det tog några timmar till sen var det klart.

Den som skulle föla gick i egen lösdrift bredvid de andra. Sällskap av de andra med ett staket emellan.

Ingen av stona hade traskat iväg enligt stuteriägaren där mitt sto stod när hon fölade. De strödde upp med rejält med halm, då gick stona dit och fölade.

Jag gillade absolut idén att mitt sto skulle föla utomhus, hon fölade i maj. Dock ville vädergudarna annorlunda, det började störtregna så mitt sto fick stå i stallet där hon fölade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar