Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Det kan mycket väl vara fosterrörelser, men din var väl på dygn 240 eller så ? En viss skillnad mot dygn 90

Ämnet dom kollar heter östronsulfat och kan avgöra efter dygn 120 om man har ett levande foster eller inte.

I beskrivningen på mitt papper som jag fick från SLU står det: "Östronsulfat är högt under sen dräktighet och kan användas för dräktighetsdiagnostik framför allt mellan dag 120 och 240 efter betäckning. Höga värden (>200 mmol/l) indikerar att stoet sannolikt har ett levande foster. Icke dräktiga ston har oftast värden under 70mmol/l."

Mitt test kostade 300kr.

Hemsk historia :eek: Så tror man att man gör det bästa för hästen och betalar (dyra?) pengar och så slutar det med nära katastrof. :crazy:

Måste kännas jätteskönt att ha hittat ett bra ställe att vara på nu i vår, som du kan känna dig trygg med!

Ska ringa tillbaka till kliniken idag och fråga varför dom inte kunde skickat i väg ett prov för analys när vi ändå tog blodprover på hästen.

Tack för svar! :)

*hoppar in i tråden*

Mitt sto är dräktig med sin andra avkomma, ungen blir e: Corriendo Tau-Rambo-Caracas-Utrillo. Modern är väldigt mångsidig (tävlad hoppning, fältt. och dressyr) med mycket bra temperament vilket jag hoppas att ungen också får. Stoets första avkomma är nu 4 år e: Aerline H och har ett gott sinne, tävlad både hoppning och dressyr och kan ridas av vem som helst.
Hon har gått drygt halva tiden, beräkad till mitten av maj.

(Bild från 2011)
img_9925_50bce5e59606ee4f39e55512.jpg

Välkommen in i tråden!, Vad fin mamma häst ser ut :laugh:.

*kl*

Här kommer en halvtaskig bild på min tant från idag,är på 128 d.:D

29ve64g.jpg

Imorgon ringer vet.och berättar om blodprovs-svaret,spännande!, men jag tror verkligen att bebben sitter kvar i magen, ingen kastning eller liknande :bump::banana:.

Sedan vet jag inte hur jag ska göra med virusabort-sprutan... Hon står i ett ganska litet stall med 5 andra hästar,och ca.2 av dem är ute på lite träningar ibland,men inte ofta, ska man vacc.iallafall ?...

Om hästar åker från stallet på träningar så är det för mig självklart att man vaccinerar!

Om hästar åker från stallet på träningar så är det för mig självklart att man vaccinerar!

De åker inte varje vecka,utan mer varannan månad, vacc.henne förra året iom.att det var fler hästar på trän./tävling då. Ska ta o höra med vet.im.också ;)

Fast det räcker ju med att dom åker bort en gång för att dom skall kunna ta med smittan hem. Förstår inte varför man inte skulle vaccinera då?

De åker inte varje vecka,utan mer varannan månad, vacc.henne förra året iom.att det var fler hästar på trän./tävling då. Ska ta o höra med vet.im.också ;)

Jag hade vaccinerat! Räcker som sagt med att det kommer en ny häst dit elelr att en av de andra hästarna ska ha lämnat stallet en gång för atts mittan kan följa med hem.

Sv: Fölmage eller??

Jag tror nog att det är önsketänk från deras sida också. Ett 80 dagars foster är stort som en ekorre och ett 100 dagars är stort som en 6-veckors kattunge. Jag tror ärligt talat att det är fullkomligt omöjligt att det ska synas.

Få så trist jag är.

Det är ju inte bara själva fostret som gör att magen blir stor. Vissa blir stora tidigare. Jag har sett bilder. Det är väl precis som för oss människor. Jag kunde inte ha mina byxor när jag var i fjärde månaden och då är fostret väldigt litet också, men jag fick mage i alla fall.

*kl*

Fick reda på blodprovet nu idag... Och JA,det var positivt,så hon är dräktig! :bump::banana::love:

Ska ringa o höra med vet.im.ang.vrusabort-vacc.

Nu sitter jag med ett stort leende på läpparna! :D

kl

Vi närmar oss också 200!!

Idag är det
190 dagar eller
eller 4560 timmar
eller 273600 minuter
eller 16416000 sekunder

oxer2.jpg

canterintrossns10.jpg

mantorpdressyr.jpg

Behöver jag säga att dressyr aldrig riktigt var vår grej :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 310
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V