Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Där var det full fart! :love:

Har inte sett eller känt en enda spark på mitt sto, inte den här gången och inte förra gången heller! :(
Måhända om det blir en väldigt lugn fölunge den här gången också, det blev det ju förra gången! ;)

Jag såg inga sparkar på Stella när hon var dräktig. Om jag var riktigt envis med att känna så kunde jag känna en liten spark,
men verkligen inte ofta trots att jag kände varje dag. Ut kom ju en liten galning med extremt mycket spring i benen!

Sv: Fölmage eller??

Jag tror nog att det är önsketänk från deras sida också. Ett 80 dagars foster är stort som en ekorre och ett 100 dagars är stort som en 6-veckors kattunge. Jag tror ärligt talat att det är fullkomligt omöjligt att det ska synas.

Få så trist jag är.

Håller med dig. Dessutom tror många att fostret ligger långt ner i magen när det börjar i flanken och växer neråt.

Jag är också så tråkig att jag på fyra dräktigheter aldrig har sett några fölsparkar. Däremot har jag sett att fostret flyttat sig så att magen byter form.

Vad tror ni om min film då? Mycket av rörelserna är helt klart stoets muskler men buffarna som dyker upp?

Jag säger inte att det är fölis men det är pga fölet, har ägt stoet i tio år och magen har aldrig rört sig innan.

Under månad 9-10 tycker jag man kan se rörelser hos de flesta stona, särskilt när de precis kommit in i stallet och ätit.

kl
Jag fick åka med min till klinik i torsdags, hon hade mycket svår diarée och var allmänpåverkad...:( Eftersom jag är konvalescent sen en knäoperation för två veckor sen så lämnade jag bort mina hästar till en helinackordering. När jag ringde i onsdags för att kolla med stallägaren hur det var med hästarna så fick jag reda på att E "var lite trött". Så hon stod inne i stallet ensam. Jag fick smått panik för den hästen kan INTE stå inne ensam! Hon river allt och ska bara UT! Men hon var tydligen lugn. Då ringer varningsklockorna hos mig, jag tvinga min man att köra mig ut till stallet på kvällen och jag såg att det inte stod rätt till. Nästa dag körde vi till klinik med henne och då kunde hon inte längre behålla något, det rann/spruta bajs ur henne hela tiden...:(
Hon fick dropp mot uttorkningen och veterinären rekommenderade att jag tog hem henne ASAP då hon trodde på matförgiftning! :crazy: Efter en natt hemma med sin vanliga mat var hon nästan ok i magen och sen igår normal. Puh!

Naturligtvis var jag nojig om fölet hade påverkats och frågade om veterinären kunde ta ett blodprov för dräktighetsanalys. Veterinären sa att något sådant test finns inte? Vet bestämt att jag läst detta någonstans att det går att ta blodprov för att konstatera dräktighet? :confused:
(Hon är undersökt på 90 dagar, ska vara på drygt 6 månader nu och hon ser dräktig ut)

IMAG1047.jpg

Bild från september, den dräktiga till vänster :p

Tack :D
Vad hemskt med matförgiftning:eek: Men visst kan man kolla dräktighet med blodprov! Det har jag gjort förr :)

Fy vad hemskt, skönt att hon verkar bli bättre nu när hon är hemma :)

Jag får ut vet i morgon för att kolla med blodprov, den säger till om fölet lever, är något hormon som visar, kommer inte ihåg vad det heter :o Så visst kan man ta blodprov. Får vänta en vecka tror jag det var innan svar, så nu får man lugnt vänta på svaret och hoppas på forsatt dräktighet :bump:

Ja jag stod som ett frågetecken :confused: jag framhöll också att OM hästen konstaterades inte dräktig innan årsskiftet får jag halva priset på en av PS hingstar nästa år, därför av särskilt intresse att få dräktigheten undersökt.

Fy vad hemskt, skönt att hon verkar bli bättre nu när hon är hemma :)

Jag får ut vet i morgon för att kolla med blodprov, den säger till om fölet lever, är något hormon som visar, kommer inte ihåg vad det heter :o Så visst kan man ta blodprov. Får vänta en vecka tror jag det var innan svar, så nu får man lugnt vänta på svaret och hoppas på forsatt dräktighet :bump:

Ja jätteskönt att hon blev bra så snabbt!! Hon är ju min ögonsten, har haft henne i många år och vi har ridit över hinder som jag aldrig trott att jag skulle våga ta mig över så när hon står dålig är jag jätteorolig!!

Känns ju lite surt att behöva ta ut en veterinär för ett blodprov när jag var på klinik och betalade över 3000 för det besöket...kunde ju fått det provet taget då också, vi tog ju en massa andra prover på henne...men men

Vilken chock för dig när hästen blev så dålig! :crazy:
Tur att hon kryat på sig allafall! :)

Och hoppas allt gick bra med fölet!
Jag är ju nybörjare på avel, men jag har varit med om ston där fölet verkat sitta "rejält fast", så ditt stos föl kanske också "sitter hårt"!

Minns ett sto vi hade på ridskolan, efter halva uthyrningstiden kläcker ägaren (som levde på att hyra ut hästar) ur sig att stoet var dräktigt! :eek: Och att ägaren ens nämnde det var för att hästen fick en sårskada så stor att hon var tvunges att sövas på klinik för att sys. Veterinären sa att det var stor risk för fostret, men stoet sövdes, behandlades, stod konvalescent och fölade sedan ett välskap föl när sommaren kom.
Och ridskolan slutade hyra hästar av den hästägaren. ;)

Ring o skäll på dem, vad sjutton är det för vet som inte vet detta? Men du kan inte åka till en seminstation o göra rektalundersökning? Brukar ju bara kosta 2-300kr :)

Ja det var ingen höjdare :( jag lämnade bort hästarna för att jag skulle kunna ta det lugnt och återhämta mig från min operation. Blev en dyr historia :crazy:

Jag tror att min hästs föl sitter "hårt", han hade krupit långt ner redan på 90-dagars kollen, tror han ligger där inne och lurar fortfarande!

Galen story från din ridskola :crazy:

Ring o skäll på dem, vad sjutton är det för vet som inte vet detta? Men du kan inte åka till en seminstation o göra rektalundersökning? Brukar ju bara kosta 2-300kr :)

Ja du :mad: nästan 5000 hästar behandlas på denna kliniken varje år så det är ingen "buskverksamhet". Funderar faktiskt på att ringa dem i morgon och återkoppla, det kan vara bra för dem att känna till för framtiden att det finns möjlighet att undersöka dräktighet via blodprov.

Den seminstation som jag brukar använda är stängd sen augusti, vet inte om någon är öppen nu, ska kolla detta. Det blir nog i så fall att ta till klinik igen och då får du betala "pool-avgift" eller vad det heter bara för att lasta av. Men det kan det ju vara värt.

Det går att känna "fölet" vid rektalundersökning vid 6 månaders dräktighet? Den har inte krupit för långt ner?

Det där med att vara "dum nog" att lämna över ansvaret på andra har jag också provat! I och med att jag är nybörjare på det där med fölning så lämnade jag bort mitt sto redan innan fölning, dessutom började jag nytt jobb och hade mycket kort med tid. Bättre då att betala någon annan för att göra jobbet, för hästens bästa tänkte jag.

Det slutade med att jag hämtade hem en häst som var halt på två ben av fyra, hade jag lämnat henne kvar bara någon vecka till hade jag hamnat som du, på klinik! :(
Min häst hämtade sig nästan helt, hon fick kronisk lymfangit, men än så länge inte så illa att hon får feber eller behöver medicineras förebyggande.

Jag fick panikavvänja mitt föl, bara ta stoet och åka och hoppas att det fungerade! :cry: Jag hade bara en "vanlig" box, kunde inte ställa in stoet ihop med ett halvårsgammalt föl.

Fy faen att stå och ta sådana beslut, jag hoppas jag aldrig mer kommer behöva göra något sådant! :crazy:

Hade sådan tur att jag hittade världens absolut bästa stuteri dit det avvanda fölet kunde flytta! :bow: :bow: :bow:
Och dit ska mitt sto nu när hon ska föla igen, saknar ord för hur bra det stället är! :laugh:

*kl*

Snart får jag reda på blodprovet, spännande! :D.

Har fattat ett beslut, nästa års fölis blir stoets sista,och "hen" kommer att behållas oavsett kön. Stoet är ganska gammalt och tänkte låta henne njuta av att vara mamma igen nästa sommar och höst,sedan blir hon skogsmulle-häst, hon har haft ett långt och händelserikt liv med karriärer inom fälttävlan och hoppning.

Hennes första avkomma ( sto f.97 e.Angard går MSV:B dressyr)
Mitt stos barnbarn (valack f.01 e.Warsteiner går MSV:B dressyr,gick Breeders Trophy i Flyinge som 6-åring)
Och så nu årets avkomma (hingst f.12 e.Warsteiner) blev ett riktigt guldkorn med härliga gångarter, han har nu flyttat hemifrån till sin nya ägare.

Samt mitt stos mamma, Balalajka är ELIT-prem. och mitt sto själv är B-prem.

MEN jag hoppas på ett stoföl nästa år som man kan ha i avelsboxen sedan.:love:

Tänkte ta lite nya bilder på min tant här nu i veckan. :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 310
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V