Dräktiga inför 2009?

Sv: Dräktiga inför 2009?

Mitt C-ponny sto är 77 dgr idag,dräktig med Hembys Romeo.(D).Mitt stora sto skall insemineras imorgon.Andra försöket,Håller tummarna;)
22053686.jpg

*KL*

Mitt sto e. Escudo I är nu konstaterat dräktig med Nobel 994. Det blir hennes första föl och det tog sig på första försöket, en seminering! :bump:

Är kollad nu ikväll på dygn 41, fortfarande dräktig!! Och man kunde se det lilla hjärtat slå :love:

Tillbaka från Vet,stora pållen hade jättefin brunst och fina ägg,så hon är inseminerad med HipHop. Men tyvärr så hade ponnyn resorberat..Hoppas på en sista chans på en sista brunst nu då..

Så är mitt nya 4 års sto e.Willemoes - Leonardo II -Wahnfried dräktig på 15 dygn med Niveau, tyvärr tvillingar men en klämd idag och ny koll på söndag.

Och så var hon åter kollad idag på dygn 34 och allt ser fortsatt bra ut :bow:

Mitt sto hade inte tagit sej...
Står nu på flyinge och väntar på ny brunst. Fick PG-spruta igår.

Känns så sent på säsongen tycker jag så håll alla tummar för att hon blir seminerad inom kort och blir dräktig:crazy:

UPPDATERING

Sto nr 1 e. Bellini-Donauwind-Herzbube . Seminerad med Quaterback, DRÄKTIG:banana:

Sto nr 2 e. San Quintero-Granit-Pontus . Seminerad med Quaterback, DRÄKTIG:banana:

Sto nr 3 e. Dardel-Lester-Herkules . Omseminerad med Damsey 16 dygns koll imorgon. Är hon ej dräktig imorgon byter jag hingst:cry: det blir då Herzendieb

Sto nr 4 e. Nocturne-Chagall-Unesco. Ej dräktig med Damsey byter nu hingst:cry: och semineras imorgon med Herzendieb

Bra val med Herzensdieb, jag har ett fint stoföl efter honom och stoet är ombetäckt med honom i år igen. Mitt sto tog sig på första skicket både i år och förra året.

Mitt Cortez-sto kollades igår, dräktig på 17 dygn med Cyrano de Bergerac :). Den andra ska kollas på söndag.

Grållan är klar, kollar på 21 dygn den 3/8.

Rosa hade idag tyvärr släppt på 56 dygn, antaglien resorberade hon efter tvilling klämningen på 28 dygn (var ff dräktig på 30dygn.)
Dock stod hon med ett stort ägg så sperma är beställd..
(Balougraph var/är den lyckliga)

*knapplån*

För oss är detta år fortfarande allt annat än roligt vad det gäller dräktigheter och brunster. Fem ston seminerade och ännu ingen dräktig...

1. Bolero-Pajazzo, seminerad två brunster med Florencio I, kollas nästa vecka

2. Master-Napoleon, semineras i en andra brunst med Florencio I denna vecka.

3. Metall-Guinness seminerad två brunster med Don Primero, kollad idag, inte dräktig..semineras om i slutet av veckan

4. Metall-Bolero semineras just nu i tredje brunsten med Figaro R

5. Guinness-Arram semineras i andra brunsten med Tsarevitj i slutet av veckan.

Stona nr 3, 4 och 5 har alla haft långa utdragna brunster, starka mellanbrunster och ofta ovulerat både två och tre ägg med några dagars mellanrum.

Kanske är det dags att lägga tid, energi och pengar på någonting annat???

Vi funderar väldigt på om det är någonting hos oss som orsakat detta strul. Stona befinner sig på två olika stationer,semineras med olika hingstar och har inte stått på samma stall eller ätit samma foder under vintern...så vad kan detta bero på??De stationer vi använder har vi allra bästa förtroende för och våra ston har tidigare oftast tagit sig på första försöket.

Så tråkigt, jag tror inte det är något som ni har gjort, vissa år blir bara superstruliga, men ni har fått det extremt struligt i år.

Efter en lång väntan blev det ena stoet brunstigt för min del och hon ska kollas på 45 dygn i morgon. Det andra stoet som varit klockren i 3 år och tagit sig på första brunsten är nu troligen på gång in i sin 4:e brunst för året med seminering, så henne byter jag hingst på nu om hon nu inte mot alla odds är dräktig i slutet av veckan, tycker mig se att hon är på väg in i brunst.

Förra året betäckte kompisen 4 ston- ett sto blev dräktigt, så jag inser att jag har haft tur de åren allt har fungerat helt smärtfritt.

Hoppas nu ni får dräktigt!

Ush så tråkigt, beklagar verkligen. 2005 hade jag ett tråkigt år med två ston som inte blev dräktiga. Jag sålde dem och skippade avel ett par år, fick nog helt enkelt.

Vad det kan bero på är svårt att svara på, särskilt om de inte stått i samma stall eller ätit samma foder. Jag vet att mögelsporer i ex halm och hö kan påverka dräktigheten negativt. Det finns mögelsporer som inte ger ifrån sig dålig lukt eller andra tecken så det kan vara svårt att finna orsaken om allt luktar ok. Det är det enda jag kan tänka mig, att dåligt foder påverkat men det verkar ju inte stämma i detta fallet. Obs, märk väl att man inte medvetet behöver ha fodrat med dålig halm eller hö, det kan finnas ändå, så jag anklagar absolut ingen att använda dåligt foder. :)

UPPDATERING

Sto nr 3 e. Dardel-Lester-Herkules . Omseminerad med Damsey 16 dygns koll imorgon. Är hon ej dräktig imorgon byter jag hingst:cry: det blir då Herzendieb

Sto nr 4 e. Nocturne-Chagall-Unesco. Ej dräktig med Damsey byter nu hingst:cry: och semineras imorgon med Herzendieb

Och hos oss gjorde vi tvärt om denna vecka. Seminerade med Damsey idag efter två försök med Herzensdieb... Ska ni kanske byta sto sen då om alla blir dräktiga nu??:D

Ska betäcka mitt sto Arab/fjording (hästen på visningsbilden) i morgon :laugh: Hos en hingst avrs ägare vi känner väl. han är lustigt nog Tinker och en väldigt ståtlig sådan. Östanvind heter han.
Och så har vi redan betäckt vårat varmblodssto.. travare med grymt fin stamtavla. Då båda stona betäcks av samma hingst blir det roligt att se hur fölen blir :grin:

*knapplån*
Dräktigt hittills:
Sto 1 e. Zephyr - Kaliber dräktig med Roven XX
Sto 2 e. National Zenith XX - Ceylon dräktig med Sandakan
Sto 3 e. Baffin XX - Tammer Fors XX dräktig med Easy Boy
Betäckta men inte kollade än:
Sto 4 e. Epson - Steves Friens XX seminerd med Robin Z
Sto 5 e. Beach Boy - Ganesco seminerad med Lovson
Två ston ute på foder är seminerade men jag vet inte resultater ännu:
Sto 6 e. Krius XX - Martell seminerd med Sandakan
Sto 7 e. Cavalotti - Herkules seminerad med Belamour

Har två ston som skall betäckas i år

Sto 1: Vermouth - Nebraska skall betäckas med Balougraph

sto 2: Napoleon - Diamant skall antingen köras ner till tysk. och betäckas med Weltmeyer eller så skall hon betäckas med Warsteiner

Det blev inget nerkörande med sto 2 så vi valde om och istället betäcks hon med Damino sd

*KL*

Bägge mina ston är betäckta. Polgara har inte visat nån brunst efter betäckning så jag hoppas hon tagit sig, Savannah bör gå i brunst nästa vecka om hon inte tagit sig. Det är lite svårt att UL´a shettisar så jag ska ta blodprov lite längre fram.

Loppan är återigen dräktig med Dee jost van Dyke på dygn 20. Innan i år absoberade hon bort fostret mellan dygn ca 20-45, Så nu hoppas vi på att det håller sig!!

Mitt gamla sto kollades i dag och var inte dr m Clinton, har dessutom utvecklat resistens mot sulfa så vi ska prova att skölja henne m genta både före och efter seminering denna gång, bara märrskrället börjar visa brunst...Clinton går bara i avel tom 31/7 i Tyskland så det känns som att mina odds sjunker att få henne dr i år. Har hastigt betäckt en till idag, lite oplanerat men detta pga skada och operation av en kota så togs det beslutet snabbt, hon är seminerad med Balougraph på dagens första koll.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 386
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 324
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V