Dräktiga inför 2009?

Sv: Dräktiga inför 2009?

:bump: Var på 45-dygnskontroll i måndags och fick se lille juniors hjärta picka på för fullt i mammas mage :love:

En liten Chirlonkrabat seminerad 8/8-08 är därmed fortfarande på G men kommer (i bästa fall) inte att kika ut förrän 5-6 juli 2009.

Stort grattis! :banana::banana: Kul att hon fortfarande är dräktig, själv ska jag inte kolla igen förrän 120 dygnskollen har jag bestämt mig för, tror hon är runt 70 dygn ungefär (orkar inte hålla full koll ännu). Stoet i fråga verkar mycket dräktig så jag tror nog att min Chirlonbäbis hänger kvar än så länge i alla fall.

Tack! Min märr är också redan tjock och go och glufsar i sig allt som kommer i hennes väg! Tidigare har hon varit svårfödd och man har fått truga på henne mat och godsaker, men inte nu.

Vet. sa att jag inte behövde kolla upp hennes dräktighet fler gånger om jag inte misstänkte att något var fel förstås. Kanske bör man ändå försäkra sig att allt är som det ska framöver?

Hoppas allt är OK för dig på kollen. Jag väntar med stor spänning på din fölunge som kommer lite tidigare än min sengångare.;)

Min märr ser ut som en pansarvagn just nu. Fölmagen från årets föl har inte försvunnit helt och gräset verkar det vara mycket sprutt i så nu ser hon högdräktig ut igen :D. Jag rider inte min donna så det verkar bli en vinter till med hängmage, men vad gör det när det kommer ut så söta bäbisar.

Jag är också jättenyfis på vad som kommer ut till sommaren, har ju en liten fölis från i år att jämföra med så det ska bli riktigt spännande att se likheter och olikheter mellan dom. Det svåra blir väl sedan att avgöra vilken av dom som ska säljas. Blir det en hingstunge så säljs den direkt men blir det ett sto måste jag nog ta mig en riktig funderare på vilken jag ska behålla. Tänk om man kunde spara alla åtminstone tills dom gått kvaliten, då kanske man skulle få lite mer hum om vilken som blir bäst. Ska du behålla din eller?

dubbelt insänt

Senast ändrad av en moderator:

Hej igen! Jo vi ska behålla vår unge eftersom det kommer att bli vår första fölis och anledningen är att vi vill ha en avkomma efter stoet som är supertrevligt. Jag funderar på att köpa in ett dräktigt sto eller kanske en fölunge nästa sommar så det blir en kompis att växa upp med.

Denna är tänkt som en påläggskalv till min dotter om några år och de två vi har blivit pensionärer. Sedan är jag ganska blödig och har alltid haft svårt för att sälja mina pållar.:o Detr kanske slutar med att din hamnar här? Om du ska sälja :idea:den.;):angel:

Vad är det för pappa till din fölunge från i år?

*lånar*

Igår hade vi veterinären hemma för ytterligare UL av de två ston vi har dräktiga..
Båda var fortfarande dräktiga - Boette på kring 60 dygn och Miramis på 50 dygn - båda är dräktiga med Florencio I.

Efter en eländes avelssäsong med tre tomma ston känns det fantastiskt att få se foster på skärmen..:))

Utöver detta tillkommer vårt nytillskott på stofronten...

e. Furst Heinrich-Don Gregory-Rubinstein-Inshallah x som är dräktig med Channon

Så om allt går väl väntar vi tre föl nästa sommar....och vi håller tummarna för att åtminstone ett av Florenciofölen blir ett sto. Boette har fått två - visserligen alldeles fantastiska hingstföl e. honom så nu tycker vi att det borde vara tredje gången gillt..:))

Hallå där igen.

Ja, det vore ju en bra idé att sälja till en bukis, känns säkrare på något vis.
Jag är ju lika blödig som du men har faktiskt lyckats sälja en häst en gång, mamman till mitt nuvarande avelssto. Hon var den som var sämst när jag skulle sälja så därför försvann hon ur mitt liv :cry:. Fördelen är att hon hamnade hos en kompis som fodervärdade henne under ett år så jag vet att hon har det bra.

Mitt nuvarande föl är efter Hermes. Hon var väldigt fin första 2 månaderna sedan lagom till fölmönstringen var hon inne i en mega-växtfas så tyvärr fick hon bara 43 poäng med en 6:a på traven :devil:. Hon visade ingen trav alls utan skrittade eller galopperade hela tiden utom typ tre steg så dom hade ju inte mycket att bedöma utifrån. Nu har hon växt till sig lite igen och börjar se skaplig ut igen. Finns massor med bilder på henne i föl 08 tråden om du vill titta på henne.

Hur kommer det sig att du valde just Chirlon till ditt sto?

Utöver detta tillkommer vårt nytillskott på stofronten...

e. Furst Heinrich-Don Gregory-Rubinstein-Inshallah x som är dräktig med Channon

Vad roligt att hon hamnar hos er, hennes mamma bor hos oss:love: Har ett ettårssto e Kennedy och nu är hon dräktig med Okeanos, tog sig tyvärr inte förra året med Johnson.

Vad kul!!!

Vi skulle egentligen inte alls ha något sto till då de 17 hästar vi har hemma just nu är ganska tillräckligt..:)) men vi föll verkligen helt och hållet för henne.....och då var det nog meningen att hon skulle bli vår.
Härstamningsmässigt är hon mycket av det jag fantiserat om...och som individ är hon betagande.

Har massor med funderingar kring hingstval 2009 - tar det via PM..

Jag såg honom på hingstvisningen och tyckte att han var trevlig trots den grånande tinningen. Avkommorna verkar ha blivit bra och sedan är han ju dubbeltalang (och med Ceylonblod i ådrorna).

Vårt sto har framförallt hoppstam men är väldigt duktig på dressyr och tycker det är roligt att klura på knepiga övningar så därför blev det Chirlon för att i bästa fall förbättra gången ytterligare men behålla hoppförmågan till nästa generation. Det är första gången vi betäcker stoet som hunnit bli 16 år och då var även hans höga fertilitet ett extra plus. Han har ju dessutom visat på hållbarhet vilket jag tycker känns viktigt. Och det skulle inte precis göra ont om fölis blev svart:d Det viktigaste är dock att det blir välskapt.

Han är lite spännande att avla på just nu eftersom han inte varit här i Sverige på ett tag. Det ska bli roligt att se hur hans 09: or blir.

Varför fastnade du för honom?

Var inne och kikade på din fölunge. Gud vilken underbar man och så söt hon är:love:. Vad sugen man blir på att allt ska vara klart. Mamman ser trevlig ut.:)

Jag tog Chirlon dels på grund av stammen, försöker i möjligaste mån avla på svenska hingstar. Jag är väl en av de få ur den utdöende skaran som gillar våra svenska halvblod och vill bevara dom. Har väl lite samma resonemang som du annars. Mitt sto är i grunden från hoppstam men när jag "gjorde" henne ville jag ha lite mer gång så då fick det bli dressyrhingst. Vill gärna ha en multitalang så jag fortsatte denna gång med dressyr då mitt sto inte fick riktigt det steg jag hoppats på. Hoppar gör hon väldigt gärna och bra, så länge jag inte är piloten bara för jag ogillar verkligen hoppning.

Tack för de vänliga orden om mitt lilla yrväder, tycker också hon är väldigt söt, gillar hennes ögon väldigt mycket. Förstår att du längtar tills den lilla ploppar ut, jag har ju lite att pyssla med under tiden så dagarna går faktiskt ganska raskt tycker jag. Annars vill man ju gärna att dom ska komma lite mer nu än sen om man säger så.

Dressyrstoet är dräktig med Briar...beräknad i början av april

Hoppstoet är dräktig med Baloubet du Rouet...beräknad av mittan av april

Ska bli kul att se vad det blir för krabbater nästa år:)

Senast ändrad av en moderator:

är nybörjare på bukefalos så jag vet inte om ställer min fråga på rätt ställe,gör iallafall ett försök.Jag undrar om nån vet hur länge man kan rida ett dräktigt sto ifall hon inte visar nån irritation av det och när brukar det börja synas.stoet jag sköter går in i femte månaden och har blivit väldigt tjock på kort tid,skulle bli jätteglad om nån som varit med förut kan svara på det här:confused::confused:

Halloj!!!!
Har precis haft vet Nordlöf ute hos oss för o kolla om mina Nordsvenska Ston Fortfarande var dräktiga,,,brukar göra en sista check i sep...
Yrja är bet med Moklompen 1966..Coretta är bet med Odar 1859 och Colette är bet med Lipton 1984 och alla är ff DRÄKTIGA:banana::banana::banana:..
Såååååå roligt..mvh c.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 386
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 324
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka