Dräktiga inför 2009?

Sv: Dräktiga inför 2009?

Jag betalade första fakturan till seminstationen i juni, den andra i juli och den tredje nu i aug. Språng, emballage, SH-avg, frakt kom ca 1 vecka efter att stoet var seminerat med Flyinge hingst. 16 dygns avg kom på va 25e dygnet.
Språng + 16 dygn på andra stoet kom ca på hennes 30-35 dygn.

90 dygnen bör komma i slutet på sept resp okt om stona ff är dräktiga då.
Sista stoet har jag inga mer avgifter att pröjsa.

Så med andra ord borde vi undra var våra flyingefakturor är ? Jag har faktiskt funderat på att det är lite knepigt att de inte är kvickare men tänkt att jaja de kommer väl när seminsäsongen är slut.

Vår seminstation har vi alltid fått faktura från när säsongen är slut så den dimper nog ner vilken dag som, dock har vi aldrig haft några större kostnader där så möjligt att de skickar tidigare om det gjorts en massa på stona så att det är högre kostnader.

Fast den kanske viktigaste anledningen till att fosterförsäkra är ju veterinärvården. Jag har alltid trott att man får ut 60 000:- även på stoets försäkring, men så är det inte (i allafall inte i mitt bolag), utan man får bara ut 30 000:- vilket är en fjärt i rymden om man kommer in akut. Försäkrar numer alltid som foster och med 120 000:- i vet vård.

Fast den kanske viktigaste anledningen till att fosterförsäkra är ju veterinärvården. Jag har alltid trott att man får ut 60 000:- även på stoets försäkring, men så är det inte (i allafall inte i mitt bolag), utan man får bara ut 30 000:- vilket är en fjärt i rymden om man kommer in akut. Försäkrar numer alltid som foster och med 120 000:- i vet vård.

Vilket bolag är det som har den begränsningen att man inte får utnyttja sin fulla vetförsäkring till fölet, och framgår det av villkoren ?

Jag har det största bolaget och troligtvis framgår det av villkoren, men jag har ej orkat läsa igenom dom.
Skulle tro att även fler bolag har denna begränsing, det är bara det att det är väldigt få som vet om det.

:banana:Tjoho!! Idag har jag sett lilla luddetussen i magen!
Äntligen har vårt sto tagit sig. Hon seminerades 2008-08-08 med Chirlon:love: Det var sista försöket. Vi började lite sent och tyvärr har hon så snabba brunster att vi inte hann med förrän ägget var borta gång på gång.:eek: Men tredje brunsten blev det pang på rödbetan.:rofl:

Stort grattis och vilket härligt datum att bli dräktig på. Min är också dräktig med Chirlon så det ska bli himla roligt att följa din märr.

*kl*

Var inne och kollade min tjej idag.

Hon var dräktig :bow::bump::banana:
Ett enda försök i år, inget UL innan utan gick bara på vad hon visade för hingsten. Sen seminerades hon när hon visade som mest och efter 2 dagar när vi skulle kolla henne igen tyckte hon bara att hingstarna var tölpar :grin:

Förra året gjordes 3 försök med 2 skick på varje och massor med UL... utan något resultat.

Just det, dräktig på 50 dygn var hon.

:bow:Tack! Grattis själv! Kul att det är fler som väntar föl efter Chirlon. Jag ska följa din också, va så säker;)

GRATTIS!!!!!!!!!!:bump:
Mkt roligt att det tog sig!
Jag tror att den fölungen kan bli riktigt bra!

Min kollad igen på 46 dygn för foster och fölförsäkring och där fanns en mkt fin Clinton I babys...

Och mitt sto är nu kollad på 46 dygn och fortfarande dräktig, med ett stort fint foster :)

/Camilla

och jag har fortfarande inte lyckats kolla någon av mina :crazy:

Grå är nån stans strax över 50 dygn och där börjar jag faktiskt tro att hon är dräktig.

Olga har börjat brunsta dock så jag ska kolla henne nu i veckan.

Rosa har jag heller inte lyckats komma iväg med, hon är strax över 45dygn.

Väldigt ovisst nu, vore väl typiskt om 3 betäckningar slutar med 0 föl :grin: men jag hoppas på Rosa, hon är stabil!

mitt sto är kollat på 49 dygn i lördags och fortfarande dräktig. så nu borde hon vara på dygn 52. :D en Cartier-bäbis :)

/Amanda

Mitt PRE sto är kollat igen på 46 dygn och är fortfarande dräktig med Breitling TP :)

Hade seminerat mitt sto e cheval sansibar, med chirlon.
dräcktig på 18 dygnet men var tyvär tom idag på 45 dygnet!
Första gången för mig det här" trodde inte att jag skulle känna såå stor sorg och besvikelse! ussh ussh vad tråkigt det är.
men men hoppas att chirlon är kvar nästa år oxå...

Jag vet hur du känner det, det är tråkigt när det blir så du får ta nya tag nästa år. Mitt sto är fortfarande dräktig med Herzensdieb men den här gången hoppas vi att fölisen blir mer lik sin far.

Detta året tog sig mitt 4 års sto så jag e så himla glad:) Weeiii!! Ska bli så kul med en fölis. Håller tummarna för att allt fortsätter att gå bra. Hon blev betäckt en onsdag och lördag och på lördagen var hon svårflörtad. Vilken lycka efter förra årets försök. Blev betäckt med Ragyogo så det hade ju varit roligt med en guling. Så nu ska hon gå o vila i vinter och äta massor:) Betäckte då hon växer fortfarande och Mackays avkommer tydligen växer länge. Hennes uppfödare (även Ragyogos ägare) ska ha fölisen:) Så himla glad:)

Åh, jag ville komma på premiering hos henne, men det blev ju ingen. Väntar ett garanterat palominoföl nästa år och tänkte det kunde vara kul att stambokföra stoet då hon lämnat godkänd hingst efter sig i annan ras.

Ja det va synd att det inte blev nått. Men nästa år verkar det som om det blir av. Fler som har föl då. Förra året va d ju tyvärr inte många som blev dräktiga:( Du får helt enkelt åka dit med sto o föl nästa år:D Har du betäckt fux/cremello eftersom du väntar ett garanterat palomino?? Mvh Anna

Ja, fuxan är betäckt med en cremello, så här blir det inga överaskningar inte. ;)
Då satsar vi på nästa år, hade varit trevligt att få henne visad där. Tror palominofolket kan behöva lite nytt blod.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 386
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 324
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka