Dräktiga inför 2009?

Sv: Dräktiga inför 2009?

*knapplån*

Undrens tid är inte förbi..:)

Efter sju sorger och åtta bedrövelser konstaterades igår;

Bolero-Pajazzo-Vilmorence xx dräktig på 25 dygn med Florencio I
Seminerat i fyra brunster i år

Master-Napoleon-Kew Gardens xx dräktig på 18 dygn med Florencio I
Seminerat i tre brunster i år

Lyckan är total just nu och vi hoppas att allt går bra framöver också

Jättegrattis!

Ser mycket fram emot att se nya fantastiska hästar nästa år! :love:

Stort tack..:)))

Har ni vägarna förbi måste ni först komma och titta på årets fölskörd...

Jippeey:laugh: Hade veterinären ute idag för 90-dygnskoll.. Då konstaterades det att alla tre stona som är betäckta är dräktiga!:rofl:
Så nu hoppas jag på tre fina fölisar i vår! Speciellt stoet som är betäckt med Advokat...:cry:
De andra är betäckta med Haydn respektive Callahan..:laugh:
Håller tummarna för alla andras betäckta ston att allt går vägen!

Mvh// Sara

Connemara stoet var dräktigt med tvillingar som veterinären försökte klämma i går. Han kommer åter nästa vecka för att kolla att det gick vägen, då ska även de ston som tidigare konstaterats dräktiga kollas inför vintern.

KL

Efter MYCKET om och men är mitt sto konstaterad dräktig med Niveau.
Nu räknar vi dagarna till 46 dygn då vi kan försäkra !

:banana::banana:

Vad skall du försäkra ? Han har ju levande föl avgift, det är hingstavgifterna du kan försäkra.

Fosterförsäkring kan man teckna alltid dvs 10' el 15' har själv gjort det idag på mitt sto som är dräktig med Alligator Fontaine.

Jag har tecknat en:
Vänta fölförsäkring A3

Vänta fölförsäkringen kan tecknas för sto som betäckts mellan 3-20 års ålder, från 45-300:e dräktighetsdygnet.

Försäkringen gäller under en dräktighetsperiod och upphör då fölet blir enskilt försäkrat, men längst till dess fölet uppnått 30 dygns ålder.

Källa:http://www.folksam.se/forsakringar/djur/hast

Senast ändrad:

idag kl 14 ska vi kolla mitt sto på 91 dygn :eek:

gud vad nervös jag är! :D

håller ni tummarna för mig?

Alla andra avgifter kan man ju försäkra för, dessutom kanske h*n har valt 90 dygn?!

Enligt villkoren är det i alla fall bara hingstens rena avgifter du kan försäkra, skulle du behöva "lösa" ut försäkringen (alltså om hon kastar) så skall du kunna visa upp kvitto på att du faktiskt betalt (var ju bla en här på forumet som fick plocka fram kvitto och fick veta bla att man inte fick ersättning för stationsavg osv utan endast faktiska hingstkostnader, fel kan tyckas men man bör nog sätta sig in i vad man tecknar försäkring på så att man inte bara betalar för något man sedan inte får ut), då man som det heter aldrig får gå med vinst på en försäkring.
Med tanke på vad dessa försäkringar kostar så är det knappast lönt när man betalt 800 + 1500 i språng/16dgn.

Är det egentligen någon som väljer deras 90 dgn när de erbjuder levande föl, det kostar mer att försäkra 90 dgns avgiften än den prisskillnaden de har jämfört med levande föl.

Jag har också tecknat foster-och fölförsäkring från 46:e dygnet då det finns försäkringar som täcker uteblivet föl eller kastning oavsett vilken slags betalningssystem det är hos hingsten( i mitt fall har jag 90 dagarsavgift). Ersättningen är enligt en värdestegringstrappa beroende på när fölet förloras http://www.sveland.se/djur/hast/folboom.html

Nej jag får ut den summan jag försäkrat för dvs 10'kr Finns inga förbehåll utan det är fostret jag försäkrat.

Det är ju inte bara avgifter som kostar pengar. Har själv redan nu betalt ca 7000kr till Flyinge i kostnader.

Dessutom så är fölet försäkrat i 30 dyng efter födseln

Nej jag får ut den summan jag försäkrat för dvs 10'kr Finns inga förbehåll utan det är fostret jag försäkrat.

Det är ju inte bara avgifter som kostar pengar. Har själv redan nu betalt ca 7000kr till Flyinge i kostnader.

Precis så har jag också försäkrat.
Enligt mitt ombud så ifrågasätter bolaget väldigt sällan när det är belopp under 20`
Jag har på mitt förra sto för flera år sedan försäkrat henne för 20,000kr. När hon kastade i 9e mån så skickade jag in fakturor och kvitton (dom hade inte bett om det) mina utgifter blev någonstans runt 16,000 men jag fick ut de 20,000 jag hade försäkrat för utan snack.

Däremot i IFs försäkring så ingår det viss ersättning och där ersätts bara för de utgifter man haft för hingstens avgifter, semin, station samt ev andra veterinära avgifter (UL alltså)

Jag har för övrigt valt 90dygns avgift på mitt sto som är betäckt med Flyinge hingst, det är väl inte alls självklart att man vill ha levande fölavgift.
Jag tycker det är bättre att ha alla avgifterna betalda. Lagom tills levande föl avgifterna ska betalas så ska ju även alla språng och avgifter till seminstationen betalas för årets betäckningar. Så sprider man utgifterna lite.

Det trodde hon som drabbades också :angel: men inte hjälpte det när försäkringsbolaget krånglade och hon till slut fick ut de 2.500:- som var faktiskt hingstavgift hon betalt istället för de 10´som hon betalade försäkring för.

Jag försäkrar i Svelands Fölboom precis om Elle12, från 46 dygn.
Det är som sagt en stegringstrappa där ersättningen ökar ju längre stoet gått dräktigt.
Jag har dock valt levande föl avgift, stoet fölar så sent så hon kommer inte att betäckas om nästa år.

Jag har för övrigt valt 90dygns avgift på mitt sto som är betäckt med Flyinge hingst, det är väl inte alls självklart att man vill ha levande fölavgift.
Jag tycker det är bättre att ha alla avgifterna betalda. Lagom tills levande föl avgifterna ska betalas så ska ju även alla språng och avgifter till seminstationen betalas för årets betäckningar. Så sprider man utgifterna lite.

Nja om man räknar på det lite ekonomiskt så är det ju då bättre om man har svårt att hålla tassarna borta från pengarna att i så fall sätta in dem på ett eget konto där man själv får räntan på dem.

Dessutom blir det väl precis tvärtom (eller du använder väldigt effektiva hingstägare, stationer?)
Jag har till dags datum inte fått en enda faktura ännu varken på språng, 16 dygn eller stationsavgifter (anv ej Flyinge som station) stoet är på ca 80 dygn idag = hade jag valt 90 dgn så hade alla avgifterna kommit på en gång.

Jag har redan fått och betalat två fakturor på sammanlagt 14,000 kr. Detta innan hon konstaterades dräktig, så nu kommer snart dräktighetsavgiften.

Nja om man räknar på det lite ekonomiskt så är det ju då bättre om man har svårt att hålla tassarna borta från pengarna att i så fall sätta in dem på ett eget konto där man själv får räntan på dem.

Dessutom blir det väl precis tvärtom (eller du använder väldigt effektiva hingstägare, stationer?)
Jag har till dags datum inte fått en enda faktura ännu varken på språng, 16 dygn eller stationsavgifter (anv ej Flyinge som station) stoet är på ca 80 dygn idag = hade jag valt 90 dgn så hade alla avgifterna kommit på en gång.

Jag betalade första fakturan till seminstationen i juni, den andra i juli och den tredje nu i aug. Språng, emballage, SH-avg, frakt kom ca 1 vecka efter att stoet var seminerat med Flyinge hingst. 16 dygns avg kom på va 25e dygnet.
Språng + 16 dygn på andra stoet kom ca på hennes 30-35 dygn.

90 dygnen bör komma i slutet på sept resp okt om stona ff är dräktiga då.
Sista stoet har jag inga mer avgifter att pröjsa.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 386
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 324
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka