Dräktig - men med tvillingar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thildha
  • Startdatum Startdatum
T

Thildha

Jag har varit hos vet nu på morgonen, på 16-dagars koll.
Positiv nyhet - mitt sto var dräktigt :banana:
Negativ nyhet - med tvillingar!! :confused:

Vet klämde det ena ägget, men nu funderar jag om det är "sämre chans" för det som han sparade? Av någon anledning (som jag inte kan förklara) så har jag fått för mig att ägget kanske inte är lika bra.... :crazy:

Någon som har varit med om att det konstaterats tvillingar vid första kollen, och man tagit bort den ena, och sedan fött fram det andra?
Är chansen lika stor att det går hela vägen ut? Några andra saker man ska vara observant på? :confused:

Ojojoj, jag trodde jag skulle få endera positivt eller negativt besked, och att jag i varje fall skulle behöva tänka mindre (= oroa mig mindre) över vad som sker...men nu oroar jag mig värre än någonsin.... :crazy:

...för att inte tala om tankarna - sparade han nu det rätta :angel: :D

Jag skall iväg och kolla på tisdag, stationen ville ha tillbaka henne tidigare just för tvillingrisken då hon släppte två ägg. Har heller aldrig varit med om detta, och hoppas ju fortfarande naturligtvis att hon är först och främst dräktig och sedan med en. Är det två så finns ju tydligen risken att båda går vid en klämning. Kollar de upp ditt sto snart igen nu då eller?
Det är planerat att Maja skall stå kvar på stationen ett tag för att kunna följa utvecklingen.
Jorå, jag har också de tankarna, skall det klämmas hoppas jag att de väljer rätt...... :crazy:

Nina

Sitter det andra fostret kvar ett par dagar så är det lugnt.
Sen kan man ju alltid fundera på om det var rätt som klämdes. :D

Inga problem det brukar gå bra, om det var rätt som klämdes vet man aldrig...
Vi fick en liten kanon för 4 veckor sedan och stoet var dräktig med tvillingar en klämde veterinären, jag är helt säker på att den andra kunde inte vara bättre än den vi fick! :cool:

Tack alla för de tröstade orden, och naturligtvis, när man väl får fölisen, så är det ju helt säkert "rätt" blåsa man sparade :D

Mitt sto ska kollas igen om 14 dagar ungefär (mellan dag 28-34), och jag har fått rådet att hålla henne mycket lugn tills dess - lättare sagt än gjort med min lilla hoppe-tossa!! :angel:
När vet ultraljudade henne efter att ha klämt såg allt bra ut så vi hoppas på det bästa!

Jag väntar också på att få åka in och kolla mitt sto för tredje gången, hon dräktighets kontrollerades och hade tvillingar som satt ihop, veterinären lyckades få isär dem och klämde det ena, hon ska kollas i nästa vecka och se om den lilla parveln sitter kvar..

Håller tummarna för att dom ska klara sig!

Håller tummarna för dig och ditt sto!! Har hon haft föl innan? Min är det första gången för, hon blir 11 år imorgon.

Du måste berätta hur det går! :)

Veterinärerna har tydligen olika policys när det gäller 16 dagar kollen! Förra året var mitt då 3-åriga sto dräktig med tvillingar på 16 dagars kollen. Min veterinär rekommenderade då att vi skulle avvakta till nästa koll för att se om ett av fostren resorberades av sig självt. Detta var precis vad som hände, det ena fostret var försvunnet när vi gjorde återkoll. Drygt 11 mån senare föddes en stor fin hingst utan problem.

Hämtade mitt sto efter insemination igår. Hon har två ägg så vid kontroll om ca 14 dgr får man se om bägge har blivit befruktade. Beskedet jag fick är att om bägge äggen är befruktade ska man ta bort bägge och vänta på nytt ägg och inseminera igen. Någon som vet varför de vill göra så och inte ta bort bara det ena? Gör man olika på olika stationer?

Dessutom hade hon en infektion och blev behandlad med penicillin, fanns dock vätska kvar i livmodern eftet behandling. Behöver man känna sig orolig över detta också?

:confused:

Jag har betäckt med For Feeling :love:

Vilken hingst hade du i år, och vilken är far till din åring?

Beskedet jag fick är att om bägge äggen är befruktade ska man ta bort bägge och vänta på nytt ägg och inseminera igen. Någon som vet varför de vill göra så och inte ta bort bara det ena? Gör man olika på olika stationer?

och

Veterinärerna har tydligen olika policys när det gäller 16 dagar kollen! Förra året var mitt då 3-åriga sto dräktig med tvillingar på 16 dagars kollen. Min veterinär rekommenderade då att vi skulle avvakta till nästa koll för att se om ett av fostren resorberades av sig självt. Detta var precis vad som hände, det ena fostret var försvunnet när vi gjorde återkoll.

..och min erfarenhet är alltså en tredje - klämma ett och hoppas på det bästa.
Verkar verkligen som om alla har olika idéer om vad som fungerar bäst.

Jag talade med min vet i morse (som inte seminerade henne, men klämde på dag 16), och han menade att om klämningen gick bra - som vi ser om 14 dagar - så är detta det bästa sättet. Talade därefter med stationen, och de var eniga att man skulle klämma, men ville kolla henne mycket tidigare, om bara någon dag (!!).. Vad ska man tro?? :confused:

Min station/veterinär säger precis som din; kläm och se efter 14 dar om det andra är kvar!
De brukar lyckas i de flesta fallen! Min fullblod brukar släppa två ägg och är "klämd" två ggr. Första året gick det bra, men förra året släppte/dog bägge äggen. Då låg äggen också precis kloss intill varandra så det var säkert därför det inte gick vägen.

Tack för ditt svar.

Men som sagt vad ska man tro? Bara vänta och se. Men ska man vänta 14 dgr och sen vänta 14 dar igen... väntan kommer att ta kål på mig! :cry: skulle vilja haft en smiley som sliter sitt hår!

Åringen som hon fick -03 är inte min egen men han är e. Cardento.
Nu är dräktig med samma som din: For Feeling :love:

Ja enligt en god vän så är vartannat sto seminerat med For Feeling i år....invasion? :D

Ja jag förstår det.. enligt Flyinges hemsida är han deras mest eftertraktade hingst just nu..
Vi får hoppas att han lever upp till förväntningarna :)

Jag väntar åp att de ska sätta in ett kort på hans avkomma som har samma mamma som Qalle. :p

Om man klämmer ett foster så ska man absolut kolla redan efter 2-3 dagar. finns det då ett emryo kvar är det lugnt, det kommer att sitta lika bra som om det vore ensamt från början.
Är båda borta så kommer stoet ganska direkt i ny brunst, så varför man ska vänta 14 dagar förstår jag inte, då har man ju missat en semineringsbar brunst?

Det var precis det jag tänkte på!
Jag drog slutsatsen att den brunsten kanske inte är "semineringsbar", ungefär som fölbrunsten, med större infektionsrisk etc..? :confused:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 662
Senast: hastflicka
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka