Dräktig dag 260, blodblandat slem i svansen

Sv: Dräktig dag 260, blodblandat slem i svansen

För fölet är ju som sagt inte fullgånget och därmed borde inte själva förlossningen vara utdragen..

Åjo, förlossningen kan bli väl så utdragen med ett icke fullgånget foster, min kastade som storlek din är nu och den kom inte ut, felläge, veterinären fick gå in, vända rätt o dra ut den.

Mitt föl dog för det hade blivit knuta på navelsträngen.

Det är klart att ett dött eller icke levnadsdugligt föl inte ligger kvar i livmodern i flera dagar, detta stöts ut på en gång. Det har ALLA veterinärer jag pratat med sagt. Och det var därför stuteriet menade att om blodet kommer från livmodern pga att hon öppnat sig så kommer fölet snabbt, det tar inte flera dagar. För fölet är ju som sagt inte fullgånget och därmed borde inte själva förlossningen vara utdragen..

Stämmer inte. Vi har haft en kastning där stoet hade haft kolik ca 10 dagar innan. Ungen hade troligen roterat och strypt tillförseln.
Den ungen fick vi inte ens ut utan vi fick åka till klinik och söva samt stycka.

Den var i det närmaste upplöst. Märren klarade sig nätt och jämt.

AM

Jag förstår inte riktigt vad du menar? I mitt fall vill jag inte att det ska vara från livmodern och att hon ska vara öppen öht. Så jag hoppas inte att det kommer om ens 6 dagar, eller att blodet är från livmodern.

Sen är det ju väldigt stor skillnad på fullgångna dräktigheter och som i detta fallet en som är 260 dagar. Det är klart att ett dött eller icke levnadsdugligt föl inte ligger kvar i livmodern i flera dagar, detta stöts ut på en gång. Det har ALLA veterinärer jag pratat med sagt. Och det var därför stuteriet menade att om blodet kommer från livmodern pga att hon öppnat sig så kommer fölet snabbt, det tar inte flera dagar. För fölet är ju som sagt inte fullgånget och därmed borde inte själva förlossningen vara utdragen..

Att de öppnar sig lite betyder ju inte direkt att fölet tittar ut. Det ligger ju skyddat fosterhinnor.

Senast i år faktiskt hade vi en kastning, och jag lovar, den fölungen var inte "nydöd" precis.

Inget föl har iaf kommit ut ännu, så jag är försiktigt hoppfull och tackar för alla svar. Ska försöka tänka positivt nu och väljer att lyssna till min seminveterinär som ringde mig nu ikväll efter att ha pratat med Kerstin Darenius (utförde embryo transfer på Flippan), så jag anser mig ha tillgång till den hjälp och kunskap som kan behövas. Men tusen tack för visat stöd och den syn och information ni har gett om saken.

Men som sagt då stoet verkar stabilare och piggare än igår så väljer jag att tro att detta går vägen och vill inte stressa upp varken mig eller hästen av att läsa om er som det inte har gjort det för.

Tack för era svar och lycka till med era egna ston och föl.

Jag håller tummarna för er!

Jag har själv vakat över mitt eget sto i lite över två veckor nu. Hon fyllde upp sitt juver, 9-10 veckor före beräknad fölning.
Mina veterinärer sa, antingen kastar hon eller så är det normalt. Snart är jag ett nervöst vrak. :p

Hur långt gången är hon nu då? Jag hoppas att allt går bra för er. När ska de normalt fylla upp juvret?

Det här med att vaka hade man ju sett fram emot, men inte på detta viset. Fruktansvärt ångestladdad väntan.

Tack för hållna tummar! Håller för er också..

6-4 veckor före fölning har jag fått höra att det är normalt att dom fyller upp.

Nu är hon på 278 dygn. Juvret har minskat i storlek, men vi håller koll såklart.
I övrigt är hon helt obekymrad. Jag hoppas att hon kniper ihop.

Nu har min börjat fylla upp juvret också... :-(

har stoet fullt juver? Eller har hon bara fyllt i lite? Någon vätska?

Angående din tidigare fråga om abortvirus. Jag tycker inte du ska åka och tävla/träna med din andra häst ännu. Försök ha lite is i magen OM ditt sto kastar tar du prover på fostret så får du ett svar.

Jag har själv ett högdräktigt sto på över 285 dygn nu, hon hat fyllt i juvret lite men inom det normala fortfarande dessutom har hon haft föl 2011.

Jag förstår din oro och håller tummarna för er!:(

Hej! Mitt sto hade blod/slemmiga flytningar i mars (-09), precis som du beskrev hängde det strimmor av blodigt slem i svansen, inga mängder. Jag blev såklart orolig och tog ut vår (semin)vet som gjorde en "gynundersökning" på henne. Mest för att lugna mig, vet var inte så orolig. Det hon fann var små tunna blodkärl som brustit, ganska vanligt enligt henne. Stoet mådde bra, om jag minns rätt så upphörde det efter några veckor. Det hela slutade med att hon gick över ett par veckor och födde ett friskt hingstföl 22 Maj -09 :)

Jag har varit med om det samma, och har bekanta som också har upplevt det. I alla de fallen har det gått bra med dräktigheterna och friska föl har fötts på rätt tid.

Tack för era svar! Det var skönt att höra historier där det har gått bra.

Inget mer slem, men större juver ja. Jag har ju som sagt aldrig knappt sett ett dräktigt sto så jag är osäker på hur allt ska se ut och inte - men hon har två "knölar" framför juvret och själva juvret är ju betydligt rundare, inget som rinner eller droppar eller några vaxproppar.

Men som sagt då stoet verkar stabilare och piggare än igår så väljer jag att tro att detta går vägen och vill inte stressa upp varken mig eller hästen av att läsa om er som det inte har gjort det för.

Fast våra svar, mitt, Nafayette o CK´s kommer inte av att vi vill skrämma upp dig utan av att du själv går ut med felaktig information.
Våra inlägg är alltså svar på dina felaktiga påståenden, och inte skrivna för att skrämma dig.

Inte mina. Veterinärer och stuterifolks "felaktiga påståenden". Och jag väljer att lyssna på dem. Men tack för ditt svar, suveränt att folk tar sig tid. Inget snack om saken.

Allt jag skrivit och "tycks kunna" är vad jag fått som svar av dels Lena på Eklunda, min seminveterinär samt de veterinärer hon i sin tur varit i kontakt med. Detta är ord och åsikter från dessa människor, vad olustigt att de uttalar sig om så pass allvarliga saker när de inte vet vad de pratar om.... Eller hur var det nu? Jag respekterar er erfarenhet och rutin, till fullo. Men jag tror att jag väljer att lita på andra laget. Tråkigt att höra med era ston och föl, beklagar.

Det kanske är så att just de faktiskt sluppit den trista erfarenheten, som andra faktiskt har.

Håll alla dörrar öppna, du kan ju inte göra så mycket mer än vad du gör. Men lås dig inte vid att det är på ett visst sätt. De som skrivit i den här tråden har *väldigt* stor erfarenhet.

Allt jag skrivit och "tycks kunna" är vad jag fått som svar av dels Lena på Eklunda, min seminveterinär samt de veterinärer hon i sin tur varit i kontakt med. Detta är ord och åsikter från dessa människor, vad olustigt att de uttalar sig om så pass allvarliga saker när de inte vet vad de pratar om.... Eller hur var det nu?

Det finns inte en suck att ex Darenius uttalat sig som du skrivit.

Som ex: Ett dött föl i livmodern behöver inte stötas ut direkt,är det icke levnadsdugligt kan det mycket väl ligga tiden ut för att dö strax efter förlossningen, det behöver inte stötas ut tidigt bara för den sakens skull.

Det är klart att ett dött eller icke levnadsdugligt föl inte ligger kvar i livmodern i flera dagar, detta stöts ut på en gång. Det har ALLA veterinärer jag pratat med sagt. Och det var därför stuteriet menade att om blodet kommer från livmodern pga att hon öppnat sig så kommer fölet snabbt, det tar inte flera dagar. För fölet är ju som sagt inte fullgånget och därmed borde inte själva förlossningen vara utdragen..

Och bara för att stoet öppnar sig, i olika grad, betyder inte alls att fölungen kommer snabbt, och om fölet inte är fullgånget ligger det inte heller i rätt förlossningsläge vilket mycket väl kan komplicera det hela- och det skulle ex Darenius ALDRIG bortse ifrån.

Senast ändrad:

Menar du att ett dött foster inte skulle kunna ligga kvar i livmodern i flera dagar, eller att det inte ligger kvar så länge OM stoet är helt öppet? Känns som det är skillnad där...

Tyvärr så är det ju så att även om fostret dör så kan det ta veckor innan kroppen fattar det och stöter ut det. Gäller både djur och människor.

Hoppas det går bra med ditt sto! Har en kompis vars sto alltid blev färdig (och öppnade sig) tidigt, men som fick välskapta fölungar som kom på rätt tid ändå.

Lycka till!

Allt jag skrivit och "tycks kunna" är vad jag fått som svar av dels Lena på Eklunda, min seminveterinär samt de veterinärer hon i sin tur varit i kontakt med. Detta är ord och åsikter från dessa människor, vad olustigt att de uttalar sig om så pass allvarliga saker när de inte vet vad de pratar om.... Eller hur var det nu? Jag respekterar er erfarenhet och rutin, till fullo. Men jag tror att jag väljer att lita på andra laget. Tråkigt att höra med era ston och föl, beklagar.

När det gäller KD så har du rätt och slätt fel. Som utbildad seminassistent så har jag gått inte bara en, utan fler kurser för henne.
Diskussion om döda föl har då diskuterat med anledning av allt från metrit till fång, vidare sköljningar och hur man agerar senare då stoet skall semineras om...

Och stoet jag nämnde tidigare var faktist senare patient till just KD..

AM

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 485
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 598
Senast: Sol
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024