Dräktig dag 260, blodblandat slem i svansen

Kaba

Trådstartare
Mitt sto är på dag 260, hennes första föl. Ett stort sto på 1.78, med enligt seminveterinären, en väldigt stor mage för tiden.

Nu märkte jag igår att hon hade torkat slem i svansen och under slidan. Det är inga mängder bara några strimmor. Och jag tyckte att jag såg lite blodblandning i det (aprikosfärgat), samtidigt som det var någon fläck som var helt klar och bara slemmig.

Veterinären har tittat på henne och gett henne antibiotika då det misstänktes att hon hade bakterier i livmodern? Att det ska ha sipprat in..

Vi försökte känna på magen för att känna rörelser ut- och invändigt. Hon kände inget utvändigt och hade svårt att säga om hon gjorde det invändigt också.

Så nu sa hon att om hon ska kasta sitt föl så kommer det att ske inom de närmsta 2-3 dagarna :cry:

Min fråga är nu: Är det någon vars häst har haft sådana här flytningar 2 månader innan fölning? Hur har det gått isf?
Sen angående rörelserna hos fostret - hur mycket bör/kan man känna, ut- resp. invändigt? SKA man känna att det rör sig om man känner invändigt?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Sv: Dräktig dag 260, blodblandat slem i svansen

Kan meddela nu att jag har känt och sett fosterrörelser. Dock är stoet väldigt lös i magen och verkar uppleva ett obehag av detta. Blir väldigt irriterad och krummar ryggen innan hon ställer sig för att bajsa, lyfter svansen mycket.

Jag fick även påpekat av en människa som är kunnig och har haft många dräktiga ston att hon tyckte att mitt stos vulva var svullet. Är detta normalt för tiden eller är det ett tecken på att något är på väg ut?

Det låter som om det skulle kunna vara slemproppen. Det brukar väl gå lite närmare fölning men jag vet att när mitt sto var förstagångare så gick den väldigt tidigt och sen kom en till närmare fölningen. Men de finns säkert de som är bättre på det här inne än vad jag är.

Kan slemproppen gå redan nu? När jag kom ut nu på kvällen så hänger det mera slem ur slidan, blodblandat. Och man ser även detsamma inne i slidan. Hästen är lös i magen och irriterad. Tuggar och kastar lite med huvudet. Lyfter bakbenen och stampar lite. Fick mera Hö och blev lugn. Är det på gång nu tror ni? Hon har ju som sagt två månader kvar men självklart vore det underbart om det var bara slemproppen. Men hennes allmäntillstånd har förändrats tycker jag...

Tyvärr är det ju inte så underbart om det är slemproppen. För isåfall tänker hon föla alldeles för tidigt, och två månader tidigt är inte hoppfullt - den klarar sej inte!
Det är nog inte mycket du kan göra, mer än att vakta. För tidig föling ökar risken för fellägen, så håll uppsikt som om det vore dags! Är du säker på seminerings/betäckningsdatumet?

det låter ju onekligen som något är på gång tyvärr:(

Jag vet inte hur långt före slemproppen kan gå men vanligtvis går den väl ett par dygn/vecka innan beräknat fölningsdatum. När mitt sto fölade förra året gick den 2 dygn innan.

Men om stoet verkar orolig så talar det sitt tydliga språk tycker jag, bra att du håller henne under uppsikt!

Har varit ut igen. Hon har lugnat ner sig rejält och står nästan och sover. Andas förvisso tungt, vilket seminvet trodde kunde bero på att hon var väldigt tung men även på att det var på gång.

Jag särade på slidan för att se om det kommit mer blod, men nu var det enbart lite slem - helt klart. Så det känns som att det har lugnat ner sig...?

Hon är seminerad två gånger. Och första gången (juni) så tyckte de att det såg ut som att hon tagit sig men var för osäkra för att säga, så hon sprutades igång igen... sen tog det sig i juli då...
Min första tanke var att det var felräknat och att det på något mirakulöst sätt var den första insemineringen som faktiskt blivit något och det är därför hon kanske kommit igång nu. Det plus att hon är ganska stor för tiden (tyckte även seminvet). Men jag förstår ju att så inte är fallet när hon sprutades igång. Men man drar ju i alla halmstrån man kan hitta.

Tack för att ni tar er tid att svara såhär mitt i natten..

mitt sto var dräktigt för första gången förra året. O fick under den senare perioden i dräktigheten brunt slem som kom från slidan. Det kan tydligen vara så på en del hästar, en del renar sig själva, men det kan också vara nåt infektion. Vilket det inte var i mitt stos fall. I år har hon dock inget annat än en stor mage och ett högt empatikrav ;)

Hur ser juvret ut? Har hon mjölk, och hur ser den isåfall ut? Genomskinlig/vit och klibbig, eller inte? Jag skulle vakta henne rätt noga, iallafall, för det du beskrev lät rätt mycket som öppningsskedet på en fölning. Jag håller tummarna för att det inte är så, utan tillfälliga kolikkänningar, eller dylikt, istället!

Skönt att höra att det gick bra för ditt sto, sådant är ju en ljuspunkt i en annars väldigt mörk kväll. Känns sjukt overkligt och man väntar liksom på att vakna och kunna säga att allt var en mardröm.

Detta är ju mitt första föl, så jag har ju dålig koll på hur det ska se ut och vara. Men jämför jag med mitt andra sto så ser deras juver lika ut. Ingen vätska eller något som jag tycker ser ut som vaxproppar.

Bör jag sitta i stallet eller kan man gå ut med jämna mellanrum?

Om hon inte har mjölk så är det ju positivt, eftersom de hormoner som sätter igång fölning också sätter igång mjölkproduktion. Om hon ser lugn ut annars, så skulle jag nog bara kolla ett par gånger under natten - förhoppningsvis var det hela symtom på något problem med magen, istället, och hade inte med startad fölning att göra!

Hon kan ju vara irriterad för att det börjar bli jobbigt nu på slutet.

Mitt förra sto fick vaxproppar kvällen innan,men ljuvret var inte särskillt stort förens efter fölet kommit ut. Alla ston får dessutom inte vaxproppar heller.

Jag skulle ha gått ut och vakat ett par timmar,är hon kolugn under hela tiden skulle jag kunna gå in med gott samvete och,sen kolla tiiidigt i morgon bitti igen. Om hon är det minsta orolig så skulle jag stannat hela natten i stallet.

Sen till att hon får lugn och ro nu sista tiden fram till fölning,kan ju vara så att hon riskerar att föda tidigt,och stress kan ju trigga i gång det ännu mer... Som nån annan sa så är två månader för tidigt tyvär just för tidigt...

Usch jag hade nog varit halvt utom mig av oro... :crazy:

Förhoppningsvis är det "bara" en infektion eller liknande som stoet själv rensar bort med hjälp av antibiotikan hon fick. Har hon feber/förhöjd temp? Har du känt några fler fosterrörelser?

Jag tycker också det låter tidigt med slemproppen redan nu, men jag väntar också mina första föl på egen hand så att säga - har alltid haft erfaret folk med mig och aldrig varit huvudansvarig så det är mycket man märker att man trots allt inte kan eller vet.. och massor man egentligen vet men ändå blir osäker på. Ett av mina ston, ungefär lika långt gången som din. är också dålig i magen nu.. hon är inte så stor, varken om magen eller rent generellt, men det är ju ändå så att fölet börjar ta mycket plats som fodret annars använder så att säga. Sen är hon visserligen en "mag-häst" också, men det känns som om det finns ett samband.

Ring veterinären nu på morgonen igen och berätta utvecklingen det senaste dygnet, så kan de säkert antingen lugna eller i alla fall berätta hur du bör göra. Jag hade nog vakat på henne så mycket jag bara kunde.

En egen liten fråga:
Om nåt sånt här händer, bör man hålla stoet kvar inne eller ska hon få gå ut i hage?

Som sagt så gick slemproppen på min långt före fölning när hon väntade sitt första föl. Seminvet förklarade att ibland blir det så och sen återbildas den så kan man se innan fölning att det går igen så att säga. Det var vad som hände mitt sto så just slemproppen behöver inte betyda att fölet är på väg ut *håller tummarna att så är fallet*

Uppdatering.

Stoet blev lugnare och allt stannade av. Hon sov de sista timmarna och vad jag kan se har hon legat ner. Hon har ingen temp (37,4), men hon ser så trött ut så jag har henne inne nu på morgonen i några timmar. Inget mer slem, annat än någon droppe som hänger därbak. Är ju dock väldigt irriterad, får inte täcka henne - hugger och biter efter sina boxkompisar. Igår var ju dock denna irritation riktad mer mot den egna kroppen.

Men jag känner mig lite lugnare. Jag försökte känna rörelser imorse igen och jag tycker att jag känner något som rör sig mot handflatan. Men sen om det är ett tecken i sig på att det är lugnt, det vet jag inte? För enligt vet. så finns det ju chans att fölet fortfarande lever när det kommer ut, men självklart överlever det inte.

Kan fölningar stanna upp på detta vis och sedan ta fart och köra igång?

Usch om man ändå visste allt! Jag har egentligen inte något att komma med mer än stöd i form att tanken och att läsa dina inlägg.
Hoppas allt går bra!

Jag skulle inte vara så nervös om det var mitt sto. Antagligen har slemproppen gått, och det kan den göra så tidigt.
Sen har vissa ston såna kolikkänningar emellanåt, när fölet trycker. Det brukar hjälpa att gå en promenix.

Allt är fortfarande lugnt, stoet står ute i hagen och ser ut att må relativt bra. Har pratat med stuteriet där hingsten kommer från och den kvinnan tyckte att det lät som att hästen hade haft kolikkänningar, vilket var vanligt vid denna tid då fölen rör sig så pass mycket att de lätt kan hamna i en obekväm ställning. Sen sa hon att det fanns många förklaringar till de blodblandade flytningarna, men hennes gissning var att det var gammal blod som kunde komma från bristningar eller dyl, som har legat kvar i vaginan och igår i samband med kolikkänningar och att magen krampade så trycktes detta ut. Hon trodde inte att hästen höll på att abortera, för då sa hon att det hade varit ett betydligt snabbare händelseförlopp. Och om blodet skulle komma från livmodern så innebär ju det att livmodern är öppen (cervix öppnad) och då stannar inga foster/föl kvar någon längre tid, då pratar vi om högst ett dygn. Hon tyckte att det lät som att hästen hade haft ont i magen, endera förvärkar eller kolikkänning samt att blodet kommit från en bristning i vaginan, alt. urinvägsinfektion.

Jag har en till fråga gällande min andra häst som tränas och tävlas nu, kan jag åka med den hästen på andra anläggningar/träningar nu? Tänkte mest om det finns en risk för att det är ett abortvirus som orsakar detta.

Och om blodet skulle komma från livmodern så innebär ju det att livmodern är öppen (cervix öppnad) och då stannar inga foster/föl kvar någon längre tid, då pratar vi om högst ett dygn. .

Vi hade ett sto som gick över tiden rätt bra. När det var ett år sen semineringsdatum kände veterinären på henne och sa "hon är helt öppen, vi släcker i stallet och går in och fikar, så fölar hon nog."
Det tog ytterligare 6 dygn innan hon fölade. ;)

Men jag håller med den stuteripersonal du talat med, tror säkert bara det är så att hon har obehag av att fölet trycker och rör sig.

Jag förstår inte riktigt vad du menar? I mitt fall vill jag inte att det ska vara från livmodern och att hon ska vara öppen öht. Så jag hoppas inte att det kommer om ens 6 dagar, eller att blodet är från livmodern.

Sen är det ju väldigt stor skillnad på fullgångna dräktigheter och som i detta fallet en som är 260 dagar. Det är klart att ett dött eller icke levnadsdugligt föl inte ligger kvar i livmodern i flera dagar, detta stöts ut på en gång. Det har ALLA veterinärer jag pratat med sagt. Och det var därför stuteriet menade att om blodet kommer från livmodern pga att hon öppnat sig så kommer fölet snabbt, det tar inte flera dagar. För fölet är ju som sagt inte fullgånget och därmed borde inte själva förlossningen vara utdragen..

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 485
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 598
Senast: Sol
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024