Lägg märke till att jag huvudsakligen tog upp "komforthöjande, bekvämlighetsprylar" i mitt inlägg...

Dessa prylars påverkan på trafiksäkerheten är liten, om någon.

Förutom då helljusautomatik, vars oförmåga att blända av/slå på helljuset igen på ett vettigt sätt, är allt annat än ofarlig.

Det första jag fick slå av på den nya begagnade bilen var ” lane assist” funktionen. Den som piper och drar i ratten när man ligger på filgränsen. Den funkar bra där det finns bra vägmarkeringar och ren asfalt. Det gör det inte på 95% av de vägar jag använder.

Däremot blind spot detection exempelvis är grymt bra hjälpmedel. Och kamera runt om så man ser runt bilen och framförallt när man ska backa intil släpet. 100% precision varje gång direkt.
 
Det första jag fick slå av på den nya begagnade bilen var ” lane assist” funktionen. Den som piper och drar i ratten när man ligger på filgränsen. Den funkar bra där det finns bra vägmarkeringar och ren asfalt. Det gör det inte på 95% av de vägar jag använder.

Däremot blind spot detection exempelvis är grymt bra hjälpmedel. Och kamera runt om så man ser runt bilen och framförallt när man ska backa intil släpet. 100% precision varje gång direkt.
Precis så, en del hjälpmedel fungera utmärkt i rätt miljö.

Helljusautomatiken hittar inte kurvorna i den kurviga landsvägen tillräckligt bra på vintern, kurvljusautomatiken tycks strula till det.

Nu har vi sedan senaste vintern kopplat bort dessa funktioner, till förmån för rejäla (LED) fjärrljus. Vi har så mycket vilt (främst dovhjort) här, så dessa behöver upptäckas tidigt, så att man kan ha dem under uppsikt, och dra ner farten ordentligt.
Vintern 2018-2019 så råkade vi ut för tre viltolyckor med dovhjort med den nya bilen med de automatiska systemen och utan fjärrljus. Vintern 2019-2020 (med fjärrljus) noll viltolyckor, trots att mängden dovhjort ökar.
Med de äldre bilarna, med fjärrljus, har vi lyckats hålla oss från viltolyckor helt under de senaste tjugofem åren.

Ljusautomatik och fjärrljus, verkar inte att gå att kombinera alls. Hur bra det är ur trafiksäkerhetssynpunkt på landet, där det finns mycket vilt, undrar jag över.
Bilförsäljarna säger "moderna bilars helljus är SÅÅÅ bra". Inte alls enligt vår erfarenhet, de är lika bra, eller dåliga som de varit de senaste tjugo åren eller så.


Behöver du inte gå ut och göra rent kameralinsen till backkameran/kamerorna?

Det måste jag nästan varje gång jag vill använda funktionen. Linsen är alltid mer eller mindre dammig eller försedd med med en smutsfilm.
Det är fortfarande så att användning, inklusive rengöring av backkameran, sparar ansträngning vid backning för att hänga på ett släp, men sätter man en "varselpinne" (som syns i backspegeln inne i bilen) på ett bra ställe nära kulhandsken, så får man också mycket av den hjälp man behöver för att slippa backa flera gånger och gå ur bilen flera gånger.

En eller några backkameror på släpet, när jag ska fickparkera detta, skulle dock underlätta manövrering med släpet en del.
Där kan man snacka om blinda vinklar i kvadrat...
 
Precis så, en del hjälpmedel fungera utmärkt i rätt miljö.

Helljusautomatiken hittar inte kurvorna i den kurviga landsvägen tillräckligt bra på vintern, kurvljusautomatiken tycks strula till det.

Nu har vi sedan senaste vintern kopplat bort dessa funktioner, till förmån för rejäla (LED) fjärrljus. Vi har så mycket vilt (främst dovhjort) här, så dessa behöver upptäckas tidigt, så att man kan ha dem under uppsikt, och dra ner farten ordentligt.
Vintern 2018-2019 så råkade vi ut för tre viltolyckor med dovhjort med den nya bilen med de automatiska systemen och utan fjärrljus. Vintern 2019-2020 (med fjärrljus) noll viltolyckor, trots att mängden dovhjort ökar.
Med de äldre bilarna, med fjärrljus, har vi lyckats hålla oss från viltolyckor helt under de senaste tjugofem åren.

Ljusautomatik och fjärrljus, verkar inte att gå att kombinera alls. Hur bra det är ur trafiksäkerhetssynpunkt på landet, där det finns mycket vilt, undrar jag över.
Bilförsäljarna säger "moderna bilars helljus är SÅÅÅ bra". Inte alls enligt vår erfarenhet, de är lika bra, eller dåliga som de varit de senaste tjugo åren eller så.


Behöver du inte gå ut och göra rent kameralinsen till backkameran/kamerorna?

Det måste jag nästan varje gång jag vill använda funktionen. Linsen är alltid mer eller mindre dammig eller försedd med med en smutsfilm.
Det är fortfarande så att användning, inklusive rengöring av backkameran, sparar ansträngning vid backning för att hänga på ett släp, men sätter man en "varselpinne" (som syns i backspegeln inne i bilen) på ett bra ställe nära kulhandsken, så får man också mycket av den hjälp man behöver för att slippa backa flera gånger och gå ur bilen flera gånger.

En eller några backkameror på släpet, när jag ska fickparkera detta, skulle dock underlätta manövrering med släpet en del.
Där kan man snacka om blinda vinklar i kvadrat...

Ja, helljusen på nybilen 2020 års modell vi provade var inget speciellt. Men på den begagnade vi köpte , LED-ljus, så är det något som är så mycket bättre än nåt jag någonsin kört med förut. Det är som en helt ny värld av ljus i mörkret och framförallt tycker jag att man kan övervaka vägkanterna lååångt fram.

Jag rengör mina 4 kameralinser när jag tvättar bilen. Funkar bra även med lite skit på linsen.

Två funktioner med runtomkamera som jag inte tänkte på i förväg är att man alltid parkerar 100 % perfekt i rutor och att man ser exakt var hunden är i förhållande till bilen om den är ute när man ska köra iväg.

Nu börjar vi ramla långt OT. Det verkar som de flesta är nöjda med sina dragkrokar oavsett val, utom möjligtvis att några haft problem med sina avtagbara.
 
Jag älskar ju regnsensor, automatiskt avbländande backspegel osv.

Men visst har elektroniken ibland sina baksidor. Jag har elektriskt lås till bakluckan. Det gick sönder efter några år. Då kunde jag inte låsa bilen eftersom centrallåset detekterade öppen dörr (bakluckan) o h inte låste. Fick det bytt för den nätta summan av 3500 kr och fick höra att det är ett klassiskt fel på en rad märken.

Nu har jag sen ett år en baklucka som inte går att öppna. För nåt annat har gått sönder. Man får vara glad den iaf är låst hela tiden. Att byta delen som är paj är en dyr operation och som jag inte har lust att lägga på bilen.

Dessutom bör man undvika att råka komma åt knappen som fäller in och upp backspeglarna. Numera får höger backspegel spel av det, snurrar runt runt och fastnar sen åt helt fel håll och måste monteras loss för att rättas till.
 
Sällar mig till de som har infällbar krok som fungerar utmärkt. Bil från 2014 som gått 11000 mil. Undrar dock om den är elektronisk? Drar i en spak för att fälla ut den. Får också plats med kåpa på kulan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har råkat ut för en olycka diagnosen är ledluxation traumatisk och det är både höftled och armbåge höftledsluxation betyder...
Svar
7
· Visningar
772
Senast: kitos
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 059
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
793
Senast: Lillkin
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 621
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp