Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det känns rätt äpplen-och-päron att prata avtagbar och infällningsbar (elektrisk). Det var väl inte avtagbar som TS funderade på att köpa?
Vi har i vår familj samma erfarenhet som du har i din.Att de börjar kärva och krångla för ofta.
I familjen har funnits ungefär tio bilar med Avtagbar krok.
EN fungerade vettigt. Dvs även när bilen blev äldre fungerade det. Dock gick nån jävla plastratt då sönder. Inga problem man fick ha en polygrip att vrida med men visa sura besiktningsgubbar bråkade om det. På den bilen satt för övrigt draget alltid på..
De andra nio har krånglat och kärvar tillslut när de ska av/på. Oavsett om de suttit på hela tiden, varit av mest hela tiden eller tagits av och på regelbundet och däremellan legat rent och smort i sin lilla påse.
Jag bor där vägar saltas och åker grusväg.
Pappa blev så less på det Kirre beskrev, få lämna in bilen för fix av dragkrok inför besiktning, att han tog bort kroken och registrerade om bilen. Övriga bytte bil eller bytte till fast drag.
Det kanske är bättre avtagbara idag, men jag har noll lust att prova med tanke på helvetet tidigare. Jag ser ingen nackdel med fast drag heller förutom rent estetiskt.
Avtagbara dragkrokar är uruselt.
Det är väl mer regel än undantag att närliggande sidospår diskuteras i trådar
Men de infällningsbara, går de även att ta av? Har aldrig kollat så noga
Jag föredrar fast drag alla gånger i veckan. Särskilt som jag drar ett så stort och tungt släp som jag har. Har läst för mkt om olyckor där dragkroken lossnat från bilen för att lita på det. Särbon har ett infällningsbart drag på sin. Det funkar bra hittills, dock får den bilen bara dra 2.5 ton så kommer ju aldrig dra så tungt med den bilen.
Men de infällningsbara, går de även att ta av? Har aldrig kollat så noga på det.
Jag har bara hört talas om folk som tappar släpet för att släpets handske släpper från bilens krok.
Vi har aldrig haft något annat än avtagbar krok och det har aldrig krånglat här heller. Enda gångerna de har varit strul är när vi fått hjärnsläpp över hur man sätter på/tar av den. Annars har det aldrig någonsin varit problem varken hos mina bilar eller min pappas.Jag får helt enkelt känna mig unik då som sluppit allt krångel och tycker det är mycket bättre än en fast dragkrok.
En liten fundering om utfällbara dragkrokar:
Vi som kör med släp, hästsläp eller andra släpkärror, minst tre-fyra gånger i veckan, vissa veckor varje dag, skulle nog inte fälla in den utfällbara dragkroken varje gång efter användning.
Ett förekommande scenario kan vara att man hämtar något i "bortre logen" på fm, och så ska man köra häst på kvällen, men däremellan, så ska en familjemedlem t.ex. på ett läkarbesök, eller så ska det handlas till familjen.
Eller så ska man köra med släp igen, nästa dag, efter att ha kört idag, men ska åka någon annan stans mellan resorna med släp.
Den inbyggda latheten hos flera av oss i familjen, skulle då innebära att kroken helt enkelt inte fälls in, eftersom den ska användas snart igen.
Tål de infällbara att inte fällas in på kanske en vecka eller två?
Tål de det när bilen blivit några år och gått 15000 mil eller mer?
Min tro, är att infällbara krokar är avsedda för den som kör med släp relativt sällan, och som därför håller disciplinen med att fälla in kroken mellan gångerna.
På "Arbetsbilar", alltså paketbilar, pick-up, och liknande förekommer så vitt jag vet inte de infällbara av personbilstyp. Och skulle det förekomma, så är det "yrkeskvalitet" på draganordningarna, avsett för tunga släp, som dras med BE-kort eller högre körkort.
Kör inte jättemycket släp just nu, men i perioder. Min bil med infällbara dragkrok har gått mer än 15’ mil. Och jag har av lathet lämnat kroken ute nån vecka helt utan att det lett till problem.En liten fundering om utfällbara dragkrokar:
Vi som kör med släp, hästsläp eller andra släpkärror, minst tre-fyra gånger i veckan, vissa veckor varje dag, skulle nog inte fälla in den utfällbara dragkroken varje gång efter användning.
Ett förekommande scenario kan vara att man hämtar något i "bortre logen" på fm, och så ska man köra häst på kvällen, men däremellan, så ska en familjemedlem t.ex. på ett läkarbesök, eller så ska det handlas till familjen.
Eller så ska man köra med släp igen, nästa dag, efter att ha kört idag, men ska åka någon annan stans mellan resorna med släp.
Den inbyggda latheten hos flera av oss i familjen, skulle då innebära att kroken helt enkelt inte fälls in, eftersom den ska användas snart igen.
Tål de infällbara att inte fällas in på kanske en vecka eller två?
Tål de det när bilen blivit några år och gått 15000 mil eller mer?
Min tro, är att infällbara krokar är avsedda för den som kör med släp relativt sällan, och som därför håller disciplinen med att fälla in kroken mellan gångerna.
På "Arbetsbilar", alltså paketbilar, pick-up, och liknande förekommer så vitt jag vet inte de infällbara av personbilstyp. Och skulle det förekomma, så är det "yrkeskvalitet" på draganordningarna, avsett för tunga släp, som dras med BE-kort eller högre körkort.
Jag vet inte så noga om allt nytt är bättre...Jag fäller in ibland och ibland inte. Det är så galet enkelt ett fälla kroken att det bara går av farten. Min har nu rullat 16’ mil och draget fungerar felfritt. Drar ganska tungt (stor båt och häst) och ofta. Inga problemen. Ibland ska man våga testa något nytt, allt var inte bättre förr
Jag vet inte så noga om allt nytt är bättre...
I nyare bilar finns en fruktansvärd massa mer eller mindre väl fungerande elektronik.
Inklusive då de elektroniskt utfällbara dragkrokarna.
När bilarna har några år på nacken, och några mil på mätaren, så ger delar av elektroniken med sig, manickerna slutar att fungera, och bilarna börjar blinka och tjuta felkoder i många fall.
En hel del av elektroniken är "bekvämlighetselektronik", alltså funktioner som ska underlätta för föraren, som t.ex. regnsensor för vindutetorkarna, backkamera, parkeringshjälpssystem, automatiskt helljus.
Det går utmärkt att med variera vindrutetorkarhastigheten själv, backa utan kamera (den är ju dessutom alltid smutsig, så att man får gå ut och göra ren den), helljusautomatik, som verkligen fungerar, har jag hittills inte kört en bil som har, och kan man inte parkera utan hjälpsystem, så kanske man behöver träna parkering mera...
Alla de här kamerorna och sensorerna, fungera kalasbra, så länge de fungerar, och när bilen körs på sådana vägar som systemen är byggda för.
På fel vägar, alltså bl.a. dammiga grusvägar, och med några år på nacken, så är det bara dyrt att endera låta disabla systemen (så man slipper plingande felkoder) eller att försöka få dem felsökta och reparerade.
KL
Det finns ett otal rapporter om problem med utfällbara dragkrokar, och att det är svårt, dyrt, och krångligt att få sådana reparerade.
Kan det vara så att samtliga här, som säger att det fungerar klanderfritt, har haft tur, och/eller har ganska nya bilar?
Lägg märke till att jag huvudsakligen tog upp "komforthöjande, bekvämlighetsprylar" i mitt inlägg...Tur då. Bil som är 13 år gammal och gått 26000 mil på stor del dåligt skött grusväg, så ganska ny stämmer dåligt. (Avtagbar och frekvent använd)
Den infällbara är dock ganska ny. Funkar bra hittills.
Allt nytt är inte bra, men man ska heller inte bortse från den enorma trafiksäkerhetsförbättring som kommit med införandet av datorer som hjälp i bilen.
Lägg märke till att jag huvudsakligen tog upp "komforthöjande, bekvämlighetsprylar" i mitt inlägg...
Dessa prylars påverkan på trafiksäkerheten är liten, om någon.
Förutom då helljusautomatik, vars oförmåga att blända av/slå på helljuset igen på ett vettigt sätt, är allt annat än ofarlig.