Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har gett upp på min avtagbara krok. Har fixat den ett flertal ggr inför besiktning men lik förbannat går den inte att få loss väl på besiktningen. Så nu tar jag att det blir ombesiktning, åker till min verkstad som får godkänna ombesiktning, de plockar loss, fixar och godkänner, för några hundralappar.
Problemet är att dragkroken inte ingår i bilens buffert-/krockzon och kan öka risken för whiplash-skador. Även om det är osäkert hur stor risken är i praktiken så gissar jag att den är bakgrunden till att man började ta fram avtagbara/infällbara dragkrokar.Sen gillar jag den som en buffertzon också, vet en gång när jag backade in på ett ställe å råkade backa lite för långt å trodde jag hade skrapat lacken, näää då var det bara hatten på dragkroken som fick sig en liten dutt.
Ja, den har hänt mig också. Jag har också haft motsatta, någon som mansplainat mig när jag sagt att den ofta krånglar, som om det är för att jag inte vet hur man gör. Så har de själva inte fått loss den sen.På besiktningen har jag några gånger fått visa hur man lossar kroken, då de inte verkar förstå den finurliga mekanismen på min spanska racer-folkvagn. Vilket är lite märkligt.De frågar då efter nyckeln som aldrig använts för att låsa dragkroken nånsin, och så tar det en minut innan de låtsas uppfatta att den verkligen inte är låst.
Ok, 1-0 till er som inte tycker om avtagbar. Besiktningsprocessen funkar inte optimalt.
Problemet är att dragkroken inte ingår i bilens buffert-/krockzon och kan öka risken för whiplash-skador. Även om det är osäkert hur stor risken är i praktiken så gissar jag att den är bakgrunden till att man började ta fram avtagbara/infällbara dragkrokar.
Problemet är att dragkroken inte ingår i bilens buffert-/krockzon och kan öka risken för whiplash-skador. Även om det är osäkert hur stor risken är i praktiken så gissar jag att den är bakgrunden till att man började ta fram avtagbara/infällbara dragkrokar.
Nu var det inte det jag syftade på när jag skrev buffertzon förstås. Tänkte snarare mer när man parkerar därav jag tog upp vad som hände när jag parkerade en gång.Problemet är att dragkroken inte ingår i bilens buffert-/krockzon och kan öka risken för whiplash-skador. Även om det är osäkert hur stor risken är i praktiken så gissar jag att den är bakgrunden till att man började ta fram avtagbara/infällbara dragkrokar.
Jag fixade drag på min bil förra året och då blev det ett fast drag. Billigare att montera och mindre risk för problem i framtidenFast monterad tycker jag är långt bättre än en löstagbar. Slutar ändå med att den sitter på 90 % av tiden.
Vad är felet med en avtagbar krok? Tycker det funkar utmärkt och vill inte gärna ha en krok bakom bilen annat än när det behövs.
Att de börjar kärva och krångla för ofta.
I familjen har funnits ungefär tio bilar med Avtagbar krok.
EN fungerade vettigt. Dvs även när bilen blev äldre fungerade det. Dock gick nån jävla plastratt då sönder. Inga problem man fick ha en polygrip att vrida med men visa sura besiktningsgubbar bråkade om det. På den bilen satt för övrigt draget alltid på..
De andra nio har krånglat och kärvar tillslut när de ska av/på. Oavsett om de suttit på hela tiden, varit av mest hela tiden eller tagits av och på regelbundet och däremellan legat rent och smort i sin lilla påse.
Jag bor där vägar saltas och åker grusväg.
Pappa blev så less på det Kirre beskrev, få lämna in bilen för fix av dragkrok inför besiktning, att han tog bort kroken och registrerade om bilen. Övriga bytte bil eller bytte till fast drag.
Det kanske är bättre avtagbara idag, men jag har noll lust att prova med tanke på helvetet tidigare. Jag ser ingen nackdel med fast drag heller förutom rent estetiskt.
Jag kör också på vägar med saltning och massor av grusväg. Kanske har jag haft tur eller så är konstruktionen på min extra bra. Den sitter innanför en lucka som man tar bort, så när den inte är monterad kommer inte minsta smuts in.
Om man nästan alltid drar släp förstår jag att det är bättre med fast, men om man man 95% av körsträckan och tillfällen inte gör det tycker jag avtagbar är en bättre lösning. Fast infällbar är ännu smidigare, får se om den funkar lika bra på sikt.
Avtagbar hade jag personligen valt bort, jag är för lat för att sköta om den. Vi har elektriska, de är tokbra.
Elektriskt litar jag ännu mindre på. Alldeles för mycket elektronik och dataskit i dagens bilar. Dyrt att reparera och större risk för haveri.