Dräcktigt sto vääldigt sur!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare raggarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 607

raggarn

Trådstartare
Hej. Jag har ett sto som är dräcktig 240 dygn,hon har den senaste tiden blivit riktigt sur(har alltid hafft humör) men nu är hon riktigt grinig.
När man ska lägga på täcke ex så drar hon in hela rumpan lägger bak öronen och slänger argt med huvudet.
Vänder offta rumpan till när man skall gå in i boxen och är riktigt bitchig mot de andra hästarna.
Kan det vara hormoner eller börjar hon känna av fölet? Gillar INTE när man håller på vid rump partiet/ bakre delen av magen.
Har ni nå Ideer om vad det kan vara?

MVH Ella

Sv: Dräcktigt sto vääldigt sur!

Mina ston var också riktigt surkärringar med vissa saker när de var dräktiga så det är nog hormonerna som spökar, det av mina som var värst hon började redan mkt tidigt i dräktigheten så där kan det inte berott på att fölis "klämde".
Den damen blev en riktig subba med allt som skulle om magen, fick sluta rida henne redan några månader in i dräktigheten då hon mkt tydligt visade att sadel skulle hon icke ha på sig, tänderna small i luften och hon gjorde riktiga utfall mot sadeln, hela dräktigheten gjorde hon utfall bara man gick förbi hennes box med en sadel i handen, försvann direkt efter hon fölat.
Täcke var man tvungen att binda upp henne i gången för att få på (damen har noll vinterpäls och sätter ingen utan mkt tunn fullblodspäls),

Hej!
Mitt sto ska föla i början av Juni. Hon också tjurigare än vanligt.
Hon är rädd om sin mage och riktigt elak mot andra hästar.

Jag tror att ston kan bli tjuriga pga hormonerna och för att dom tycker att det är jobbigt att vara med föl.
Min häst blev arg när jag tog handen på bakre delen av magen för någon månad sen men nu är det ok igen. Hon är bara extra försiktig.
Hästarna förstår väl säkert att det är något på gång så att dom ska vara försiktiga med sin mage.
Rider du ditt sto?

Hej ja jag rider mitt sto ett par dag/veckan om vädret tilllåter hon gillar att komma ut och bli riden.

;) Vi har ett sto som är riktigt ilsk, ungefär från november tills hon har fölat. När väl fölet är fött så kan du gå in och göra vad som behövs i boxen med den lille/a. Men nu, vissa dagar så är hon som en spottande kobra som ätit taggatråd eller nåt. Allt som rör sig anfaller hon som ett lågt flygande jetplan. Medan andra dagar är bättre.
Men man har ju alltid exakt koll på var hon är i tex. hagen om man går in där.
Detta fenomen uppkommer bara under dräktighet, annars är hon hur enkel som helst att ha och göra med. Vid brunst är hon också trevlig.
:rofl: Ja det måste vara hormonerna som spökar - Man vet ju själv hur det var att vara gravid :D

Gira :banana:

hej hej.
mitt sto är oxå väldigt sur. hon lägger öronen tillbaka så fort man visar en sadel. och när man ska sadla henne så slänger hon huvet mot mig och blir sur. men hon gör aldrig nått hon bara "hotas" men sen när vi väl är ute å ska rida så tycker hon det e kul hon bara vill springa iväg. det är ju inte så konstigt att dom beter sig så....
hur länge tycker ni man ska rida ett dräktigt sto. min ska ha i juni

hej svej

Alla tycker så olika. Mitt sto ska få i början Juni. Jag har tänkt att rida till april. Sen ska jag gå ut och gå med henne i stället.
Ska rida väldigt försiktigt det sista. Känna lite vad hon orkar med.
Vilken hingst har ni valt? Jag har valt Bocelli.

Hej. Jag har tängt promenad rida mitt sto tills hon säger i från(vilket jag e övertygad att hon gör:angel: )
Eller tills jag märker att hon inte årkar om hon blir enorm ex.
Jag tror ej att hon skulle må bra av att ej röra sig då river hon nog stallet,hon älskar värkligen att röra sig och komma ut i skogen:)

Vissa tycker i mitt stall att jag ej skall rida så mycket nu men hon e ju bara på dygn 240 än, och de vet ej hur dåligt hon mår om hon ej rör sig. denna hässt e van att springa/träna mycket.

Annars läägger hon också mycket energi på att vara bråkig (allra hällst om hon ej rids) Tycker att det beror på hur hästen man har är och hur stora de blir och vad de mår bässt av,vill ej att hon skall missta fölet pg att hon blir nervös och stressad av att ej få komma ut.
MVH Ella

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 323
Senast: Lisa2014
·
R
Hästhantering För att göra en lång historia kort; Har en häst som kom till mig som 3-åring. Var då mycket aggressivt lagd, sur och otrevlig. Bet fram... 2
Svar
27
· Visningar
6 848
Senast: galite
·
Z
Avel hej, nu har jag en rad frågor här som säkert är helt enkla att svara på, men som jag skulle behöva få bekräftat. Mitt sto är snart på...
Svar
1
· Visningar
1 310
Senast: QuickStar
·
Hästhantering vet inte vad som tagit åt min häst just nu. i söndags stack hon iväg med mig, precis när ja kopplat på grimmskaftet, som tur var så hade...
Svar
7
· Visningar
1 517
Senast: TessieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka