Dra ej ut tungan!

Apollo 13

Trådstartare
Igår hade jag en ET ute och kollade igenom min kille.
Vi pratade länge om mycket och jag berättade om en liten konstig grej han har för sig. Han sträcker fram huvudet, vrider lite på det och öppnar munnen och grejsar med den.
Jag hade tur och han gjorde det när hon var där och hon tyckte det såg ut som att han stod och ville stretcha tungan. Vi började prata om tungan och hon berättade att man absolut inte ska dra/ta ut tungan på hästana. Jag fick lära mig att tungan tydligen sitter fast i ett litet litet ben som kan gå av om man drar i tungan.
Då undrar jag. Hur kan det komma sig att man får lära sig att ta ut tungan på hästarna? Hur kan det komma sig att de "kunniga hästmänniskorna" i sverige inte ens vet om att man inte ska dra ut tungan på hästarna? Jag vet ju själv att jag fick lära mig att dra ut tungan på hästarna när jag gick en sjukvårdskurs när jag var mindre.
Jag tycker att det är rent ut av skrämmande! ET trodde att det kunde vara så att min kille råkat ut för någon som dragit för mycket i tungan eller liknande och att det var därför han gjorde så där med skallen. :( Hon visade mig hur jag kunde massera honom och för hoppningsvis att det då skulle bli bättre.
Varför är vi så himla okunniga? Eller är det bara jag som missat det helt att man inte ska dra ut tungan?

Sv: Dra ej ut tungan!

Han sträcker fram huvudet, vrider lite på det och öppnar munnen och grejsar med den.

Så gör min med.. men jag har svårt att tro att det är någon som har skadat den.

Isf vill jag att din ET lägger fram fakta på det.

/ Lisa

Vissa är "okunniga" för att de tror på fel personer. Personer som sprider "kunskap" utan underliggande fakta. En del vet helt enkelt inte, för de har inte tagit till sig den information som finns (det finns MÅNGA bra faktaböcker och kurser om hästar och hästhållning!).

Andra lyssnar på halvutbildade människor som har en egen teori som de lanserar som sanningen, och med detta nöjer sig många utan att kritiskt granska vilken källa "informationen" springer ur.

varför tror du inte att någon kan ha skadat tungan? har du haft din häst hela livet?
ET sa inte att det absolut måste vara så, hon sa att det kunde vara så att han hade en gammal skada.
Och det är väll rätt naivt att gå och vifta bort tanken på att det han ha hänt något.

ursäkta, men vad ville du att ET skulle lägga fram fakta på? Att tungan sitter i ett litet ben som kan gå av om man drar i tungan eller att hon tyckte att det såg ut som att min häst försökte stretcha tungan när han gjorde så? :smirk:

Jag tycker det börjar bli jobbigt att bli hästägare :p Vilken information kan man egentligen lita på? Jag har ju fått erfara att man inte ska lita ett dyft på folk i stallet :angel: men hur vet man, när man stöter på tränare och annat folk om man kan ta dem seriöst när man får lära sig så konstiga saker av folk som faktiskt ska vara utbildade?

Varför skulle det vara så?

Håller med Lovisaleonora_, okunniga människor finns det gott om.

Precis som i resten av livet har man ett ANSVAR för att kontrollera fakta. Det finns faktiskt otroligt mycket forskning inom de flesta områden som rör häst, om man bara orkar leta och bryr sig tillräckligt.

I vilket annat område tror du obetingat på folk i din närhet? Din arbetsplats? Bekantskapskretsen?

du får skriva lite utförligare vad du pratar om.
att tungan sitter på ett litet ben eller att hon tyckte det såg ut som att han sktretchade tungan?

Nej men naiv och godtrogen är jag inte, tack och lov. Jag försöker alltid göra allt med ett varför och är öppen för diskussion och reflektion. Det jobbiga är ju, när man stöter på folk som ska vara utbildade, som man tror att man kan lita på och det visar sig att det är helt åt helvete galet. Jag är ex kass på hovar och får av en vän veta att min dåvarande hovslagare gjrode ett förjävligt jobb och hon förklarade så klart varför.
Tycker det är tråkigt att man inte kan lita på folk som ska vara utbildade.....

Men att hitta sakkunnig information om hur hovar ska behandlas och se ut är ju gjort på fem minuter med t ex google. Det är ju som sagt bara att plocka fram forskning och fakta.

Jag står inte och drygar mig med folk ute på plats, men jag går gärna hem och läser på det jag inte kan hänvisa till i fakta.

Intressant.

Om det nu är sanning, varför har man aldrig hört ngt om detta? Åtminstone minsta lilla stavelse. Och jag har ju sett hästmänniskor i alla dess kunskapsnivåer göra detta.

Hoppas ngn med faktakunskap kommer in i tråden och kommenterar eller dementerar.

Verkligen intressant.

Jag tvivlar inte på sanningshalten i påståendet. Däremot tror jag att dagens "hästmänniskor" i många fall är så dåliga på hästhållning att man inte förstår att om man brukar våld riskerar man att något går sönder.

Man DRAR inte i tungan. Man håller i den. En häst som protesterar vilt när man ska ta tungan för att t ex skjuta in medicin behöver uppfostras innan man gör proceduren. Annars riskerar man skador.

Enkelt. Ändå ser man så mycket våld mot häst att det genomsnittliga inackorderingsstallet borde ha djurskyddsinspektörer 24/7...

Min kompis häst gjorde liknande och det berodde på att han hade en trasig tand, där det fastnade mat osv i.

Men dra i tungan, det har jag inte fått uppfattningen om att folk brukar göra.... gör man det i stretchningssyfte, eller nåt?

ska givetvis kolla tänderna på honom också, men ET såg hans rörelser och uppfattadet det som att hans försökte stretcha tungan.

jag har heller aldrig fattat varför man ska ta ut tungan eg? ET sa att folk gjorde det vid avmaskning osv. däremot vet jag att flera gör det och att jag fick lära mig det på en sjukvårdskurs.

Jag tvivlar inte på sanningshalten i påståendet. Däremot tror jag att dagens "hästmänniskor" i många fall är så dåliga på hästhållning att man inte förstår att om man brukar våld riskerar man att något går sönder.

Man DRAR inte i tungan. Man håller i den. En häst som protesterar vilt när man ska ta tungan för att t ex skjuta in medicin behöver uppfostras innan man gör proceduren. Annars riskerar man skador.

Enkelt. Ändå ser man så mycket våld mot häst att det genomsnittliga inackorderingsstallet borde ha djurskyddsinspektörer 24/7...

Nej, jag har aldrig sett någon DRA i tungan. Däremot har jag fått hålla i den när veterinären kollat tänderna t ex.

Jo, sen om djurskyddsinspektörerna kunde titta lite mer på hästhållningen/hanteringen än på centimetrarna i stallet så skulle det ju underlätta... Här tittade de inte ens på hästarna! :mad:

Okej, här är det frågan av definitionen på dra. Då kan jag förstå att ngt kan man göra sönder något om man drar.

Intressant.

Om det nu är sanning, varför har man aldrig hört ngt om detta? Åtminstone minsta lilla stavelse. Och jag har ju sett hästmänniskor i alla dess kunskapsnivåer göra detta.

Hoppas ngn med faktakunskap kommer in i tråden och kommenterar eller dementerar.

Verkligen intressant.

Jag har alltid fått lära mig att INTE dra/hålla i tungan. Har fått höra att det har med nerver i tungan att göra.

Men lite sunt förnuft kan man ju använda. Hur skönt kan det vara att bli dragen i tungan? Samma sak emd människor som vrider öronen på hundar. Använd hjärnan lite så inser man faktiskt vad som är rimligt eller inte.

/Maria - som tycker folk ska börja tänka lite själv och börja bli lite källkritiska

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 754
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 550
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka