Dra ej ut tungan!

Sv: Dra ej ut tungan!

Vi pratade länge om mycket och jag berättade om en liten konstig grej han har för sig. Han sträcker fram huvudet, vrider lite på det och öppnar munnen och grejsar med den.

Så där höll min pålla på när hon hade rejält vassa kanter inne i munnen. Så kolla tänderna låter som en bra idé.

/Maria

Du skulle ha frågat -vad händer då? Om någon skulle lyckas dra bort tungan från det dära benet? (jag tvivlar inte på att tungan sitter fast i ett litet ben). Det var min första tanke när jag läste detta inlägg. Eftesom din ET så bombsäkert kunde säga att man kunde dra av tungan om man tog ut den (därför skulle man inte göra det) så måste det ju ha hänt en hel del sådana olyckor. Med tanke på att i vartenda travstall plockar man ut tungan och sätter på ett tungband på en del hästar så tycker åtmindstånde jag att en liten varning från vetrinärer som sett dessa utdragna tungor borde vara på sin plats.
Jag måste nog få ett fall här för att jag ska lita på att denna ET har fog för vad denne står och varnar för och VET att riskerna med att ta tag om tungan och ta ut den (ja ibland har jag ochså fått dra ut den. Inte så att jag sätter foten på bogen och drar för kung och fosterland) är så stora att man inte ska göra det.
Stretchar tungan..........:D Ja jag säger då det.
gulan

Det står tidigare i tråden att vi pratade om även det och att jag så kalrt ska göra det.

Isåfall skulle nog 90% av sveriges tävlande travhästar ha "bruten tunga" eftersom man tar tag/ drar ut tungan på dem varje gång man sätter dit tungbandet... Sen är det självklart att man inte drar en häst hårt i tungan, varför skulle man göra det:confused:

Ganska intressant även om jag själv nog aldrig ens tagit tag i en hästtunga :angel:
Men som sagt, det vore kul att veta hur en häst som "brutit tungan" reagerar. En häst som bryter andra ben i kroppen, stora som små brukar ju få ganska stora symtom?

Om man visste ALLT om hur hästens fysik påverkas av vår användning skulle vi nog knappt våga hålla på med dom. Visste ni att en av de sista halskotorna i princip alltid blir blockerad när man drar sadelgjorden? :crazy: Inte så konstigt egentligen eftersom man drar ihop hela bröstkorgen/ryggen mer eller mindre beroende på hur hårt man drar.

Det säger väl sig självt att man aldrig ska dra någonstans på hästen. Ska tungan ut, för att kolla munnen eller för att ge medicin, så tar man ut den, man drar absolut inte i den.

men...ett ben? tungan sitter ju fast i halsen liksom, den löper ju ner och övergår till strupvägg längre ner? eller är jag helt borta? Tycker det låter ganska skumt i alla fall...:crazy:

Treåringen gör så mest hela tiden...

Han håller på och fäller tänderna och har lite problem med att tugga och i bland står han och grejar med tungan bara så där...

Tungbenen sitter mellan struphuvudet o tungan!
Att dom skulle gå av vid ett normalt grepp i tungan tror jag däremot inte.
PL

Hon visade mig hur jag kunde massera honom och för hoppningsvis att det då skulle bli bättre.
Varför är vi så himla okunniga? Eller är det bara jag som missat det helt att man inte ska dra ut tungan?

Hur skulle du massera honom? Har nämligen ungefär samma problem!

Men stämmmer det då som jag har hört att om det benet skadas får hästen större rörlighet i tungan vilket kan ställa till problem. Jag vet en häst som kan sticka ut tungan på sidan för att försöka komma undan bettet, och har rejält lång tunga som den liksom sticker ut på sidan och krånglar med. Kan den ha brutit det benet då?

Hur skulle du massera honom? Har nämligen ungefär samma problem!

jaa om man stack in handen och kände vid tungan mellan ganacherna så kände man på ena sidan att det var lite "trådigt" att det var några spänningar. hon sa att jag kunde va där o pilla lite och massera och förhoppningsvis kunde det bli bättre.
jag vet att hans förra ägare kollade tänderna noga på honom och en tandläkare passade ut ett speciellt bett för honom.. trotts detta så fortsatte han göra så och därför tror vi inte riktigt att det har med problem med tänderna o göra. och eftersom att min ET tyckte att han försökte stretcha tungan så kännes det ju som att man kan lita mer på en ET som faktiskt sett honom göra detta än några nick på buke som tycker det låter som idioti :smirk: nåja, vi får se om det blir någon förbättring av massagen och vad vet säger om tänderna på torsdag.

ed: du ville ju veta hur jag skulle massera. om man letar reda på det "trådiga" på sidan av tungan mot ganacherna så är det bara vara på och "gnugga" lite och försöka mjuka upp trådarna. det märktes ju tydligt på honom att han inte gillade det, så några spänningar satt det allt där... men om man tröstar honom med lite kli på kastratärret sen så blev han stor nöjd igen :p

Senast ändrad:

:rofl::rofl::rofl:

Ett av nicken som inte tror på det är veterinär och åtminstone en vet jag läst/läser? till vet.

det handlar inte om att jag inte tror på någon alls. det handlar om att jag tycker det är tråkigt att man fördömmer något när man själv inte ens sett hästen göra detta... min beskrivning av vad hästen gjorde var ju inte riktigt detaljerad och att vifta bort något någon gjorde här tycker jag är dumt. jag säger inte att de inte har rätt, men jag tycker det är fånigt att vifta bort alternativ.
att se sig själv som fullärd och tro att man själv har alla svar, inte för att denna/dessa användare gjorde detta, men jag tror att det är dumt. jag tror inte att jag vet allt, men jag vet att min starka sida är att jag vet att jag inte vet allt och kan därför se saker och ting med öppna ögon.
alltså jag säger inte att varken min ET har rätt eller att personerna bakom dessa nick har fel, jag säger bara att jag tycker att det är dumt att avfärda någons ord när man själv inte ens sett hästen utan bara läst en mycket odetaljerad beskrivning av hästens beteende. men jag hoppas inte att någon tog illa upp, det var inte min mening...

Han sträcker fram huvudet, vrider lite på det och öppnar munnen och grejsar med den.
Jag hade tur och han gjorde det när hon var där och hon tyckte det såg ut som att han stod och ville stretcha tungan.

Det där låter i mina öron som att han ägnar sig åt tungrullning, ett stereotypt beteende.

Varför skulle man behöva strecha tungan? Det låter lite.. ja jag vet inte, långsökt..
Om det är så att någon dragit i tungan på hästen så den lossnat hur det nu var, borde den inte ha väldigt ont? jag tänker själv om nån skulle dra av min tunga.. Aj! Då är det väl inte riktigt schysst att ha bett och grejer i munnen på den? Och borde inte en tandläkare eller vet kolla munnen på den?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 550
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 876
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka