Sv: Dra ej ut tungan!
*knapplån*
jag tror att det ALLTID är lättare att avgöra en orsak av att se något IRL och jag tror oftast det är lättast för hästägaren eller den som rider/sköter hästen mest att avgöra, efter magkänslan om man säger så. samtidigt är man som hästägare ganska förblindad och har svårt att se hästen för hur den är NU och inte för hur den varit/hur man tror att den är. därför är det såklart bra att vara öppen för andras åsikter och synvinklar.
vad gäller tungan och vartifrån det kommer tror jag är en relativt enkel sak (jämfört med mycket annat!
) att avgöra utifrån att se hästen och via uteslutningsmetoden vad det kan bero på. sen sätter kunskaperna och fantasin gränsen för hur duktig man är på att pricka rätt.
pratar man med en hästtandläkare kan "alla" fel härledas till tänderna, pratar man med en kiropraktor kommer "alla" fel från kotor eller ev. muskler och det man pysslar med att behandla, pratar man med en dressyrtränare beror "allt" på träning, sits och uppfostran
grov generalisering, men min poäng är att om man inte är kunnig nog att själv ta reda på orsaken ska man inte heller lita blint på
en annan människas kunskap. även om det självklart är stor skillnad på en person som arbetar holistiskt och har väldigt bra rykte jämfört med någon som man märker rent personlighetsmässigt är lite insnöad eller inte har någon direkt erfarenhet/utbildning
men alla människor har något att tillföra om man bara är villig att lyssna!
tänderna kan få problem pga en massa olika störningar i hästens kropp. käke ur led är väl det vanligaste men jag gissar att även inflammationer indirekt kan uppstå av andra fel, allmän obalans i kroppen eller taskigt immunförsvar, vad vet jag?
tänderna kan även orsaka problem i andra kroppsdelar självklart. en ryggkota som är blockerad kan bero på många olika saker, lite beroende på vilken kota såklart. ett organ som inte fungerar som det ska? spända muskler? vartifrån kommer isåfall muskelspänningarna? en sadel som trycker fel? har blockeringen kanske uppstått pga blockering någon annanstans eller kanske från en överansträngning?
en inflammerad knäled, är det "bara" en inflammation i knäleden eller kanske den kommer från den blockerade kotan? som kom varifrån? och sen så var det ju det där med "inga hovar, ingen häst!" hur mycket sattyg kan inte hovarna ställa till med egentligen? å andra sidan; obalanser i magen kan ju lätt påverka andra kroppsdelar, inte minst hovarna. och obalans i magen, kan inte det komma från något mentalt?
och så vidare...
usch, sånt här ska man inte fundera över