Döv häst, nedsatt hörsel.

zingoo

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av döva hästar eller hästar med nedsatt hörsel? Jag funderar på hur man kommunicerar med dem på bästa sätt. Kroppsspråk givetvis, men det vore kul att få höra andras erfarenheter.

MVH Zingoo, ny medlem som smugit i kulisserna under många år=)

Man får ju gå helt på kroppsspråket, nyttigt alltså för oss. Vi hade en i stallet som kom dit utan att vi visste det. När vi tappade en plåtskål i golvet och hästen stod helt stilla så började vi undra, han hade dessutom öron som inte stod upp som på andra hästar. Sötnosen. Ridningen var inte helt problemfri då han sålts som småtokig och förmodligen inte rätt hanterad då. Hur det gått sen den sålts vet jag inte. Men DEN ägaren visste om problemet

Är det någon här som har erfarenhet av döva hästar eller hästar med nedsatt hörsel? Jag funderar på hur man kommunicerar med dem på bästa sätt. Kroppsspråk givetvis, men det vore kul att få höra andras erfarenheter.

Vi hade en häst som med åren fick nedsatt hörsel (och syn) men hon kunde fortfarande höra höga toner så med henne fungerade det att vissla om man ville hon skulle komma.

I hantering, ridning etc tror jag inte det behöver innebära stora problem alls. Däremot kan det ju vara så att hästen blir lite mer skvättig om det är så att den lättare blir överraskad av rörelser eller föremål iom att hästar hör betydligt bättre än vad de ser. (men tur så har de ju brett synområde också!)
En häst hör eller känner lukt i regel alltid före de ser det vid reaktion så ofta om de reagerar är det på ljudet eller lukten främst.
Hästars syn förväntas vara ungefär så som en människas tex när man pratar om avstånd.

Så jag tror absolut inte att det är en häst som blir alldeles inskränkt eller behöver bli svårare pga det, eller att man alltid måste övergöra sitt kroppspråk..De läser oss så himla bra ändå iom att de själva inte tar till ljud så ofta i kommunikation.
Hästar är väldigt tysta verbalt av sig ju

Man får väl tänka extra noga på hur man närmar sig en häst med nedsatt hörsel tex genom att se till att man i första hand gör sig så synlig som möjligt.

Senast ändrad:
På de allra flesta sätt kommunicerar vi ju ickeverbalt ändå med hästarna, å den kommunikationen har funkat länge :)

I ridning tex så pratar man ju inte så fort man vill att hästen ska utföra något, inte heller alltid i hantering utan som oftast petar man kanske på hästen för att den ska flytta sig.

De enda orden jag riktigt har för kommunikation som är befästa hos min häst iaf är "nej", "kom" "stanna", "tack", "varsågod" eller "bra" (haha förövrigt typ hundkommandon men han är som en) tror jag ifall jag tänker efter..kan vara nåt mer. Jo jag visslar när jag vill hämta honom i hagen med ..Hans namn tror jag att han vet, eller åtminstone att det är honom jag kommunicerar med.
Resterande sker via kroppsspråket.
Sen att man kallpratar med hästar är ju en annan sak men de fattar desto mindre om det är så att man inte lärt in en viss innebörd i det man säger, men som ofta uppfattar de ju nåt ord inte hela meningen

I övrigt tror jag de tolkar oss med alla sina sinnen

Senast ändrad:
Tack för era svar! Ja det låter ju enkelt och är förmodligen det. Jag har alltid lärt hästarna att skritta på "halv smackning" (vet inte hur man beskriver ljudet), trava genom att smacka och göra halt på ptroo. Då blir allt så mycket lättare sen. Nu måste jag ändra mitt sätt att tänka.

Hästen ifråga är 5 år och ska bli ridhäst. Jag har börjat med longeringen, och från skritt till trav går det bra för då liksom travar jag själv och viftar med pisken och då funkar det oftast. Halt går också ganska bra, då står jag stilla och höjer linhanden.
Däremot från halt till skritt har vi kört fast. Jag har provat att gå på stället och vifta med pisken, placerat mig i olika positioner, petat med pisken på honom för att störa och då berömma så fort han rör sig. Men han bara står och tittar på mig eller på pisken. Det som fungerar är att leda han och gå längre och längre ifrån.
Är det bästa kanske att bara ta honom vid hand och läga spöet på ...(ja vars då?) för att lära han att gå framåt på pisken? Han är ju inte longerad många gånger så det kanske tar sig eftersom?

Hästen är tömkörd lite tidigare (för inkörning, ej inkörd), och går då framåt från halt genom att tömköraren rör i bettet och börjar gå fråmåt själv. Ev med pisken viftandes. Det fungerar oftast, men jag vet inte om misslyckandena beror på att han inte förstår då han är döv eller om dem bara beror på orutin.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 148
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 433
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar