Tack för era svar! Ja det låter ju enkelt och är förmodligen det. Jag har alltid lärt hästarna att skritta på "halv smackning" (vet inte hur man beskriver ljudet), trava genom att smacka och göra halt på ptroo. Då blir allt så mycket lättare sen. Nu måste jag ändra mitt sätt att tänka.
Hästen ifråga är 5 år och ska bli ridhäst. Jag har börjat med longeringen, och från skritt till trav går det bra för då liksom travar jag själv och viftar med pisken och då funkar det oftast. Halt går också ganska bra, då står jag stilla och höjer linhanden.
Däremot från halt till skritt har vi kört fast. Jag har provat att gå på stället och vifta med pisken, placerat mig i olika positioner, petat med pisken på honom för att störa och då berömma så fort han rör sig. Men han bara står och tittar på mig eller på pisken. Det som fungerar är att leda han och gå längre och längre ifrån.
Är det bästa kanske att bara ta honom vid hand och läga spöet på ...(ja vars då?) för att lära han att gå framåt på pisken? Han är ju inte longerad många gånger så det kanske tar sig eftersom?
Hästen är tömkörd lite tidigare (för inkörning, ej inkörd), och går då framåt från halt genom att tömköraren rör i bettet och börjar gå fråmåt själv. Ev med pisken viftandes. Det fungerar oftast, men jag vet inte om misslyckandena beror på att han inte förstår då han är döv eller om dem bara beror på orutin.