Dotters kompis vill rida vår häst

Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Jag hade också sagt blankt nej till att låta någon mindre duktig rida en känslig häst. Det är inte värt det. Det värsta som finns är ryttare som tror att de kan och saknar förståelse för hästen.

En gång lånade jag ut min ganska känsliga (numera döda) ponny till en liknande tjej, som trots att jag sagt att hon bara fick rida ute och skulle rida hästen med kroppen och hellre ha halvlånga tyglar, red inne och försökte "trimma". Det slutade med att jag hade tre veckors tid att få min häst avslappnad igen.

En ganska dålig ryttare som förstår att ta instruktioner har jag inga problem att låta rida. Men en ryttare som är hård i handen och går i konflikt med hästen kan ta vääääldigt lång tid att få tillbaka känslan från.
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Prata med "Lisas" föräldrar och berätta hur läget är. Jag hade inte låtit henne rida min häst.
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Kanske det är extra svårt att säga nej när man lånat ngn annans hästar flera gånger ,duktigare ryttare eller ej? Jag håller med om att det känns snålt. Bjud igen genom att lära henne rida ponnyn istället. Vi har barn som får rida här, vår dotter e väldigt generös och vill att andra ska få prova ibland. Skulle ngn köpa ponny och utvecklas snabbare än min dotter o sen neka henne så hade jag blivit rejält sur, för det är höjden av snålhet. Som ngn annan sa, är flickan elak så fine men inte annars. Det är barn vi pratar om.
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Vilken intressant tråd, med alla olika åsikter.

Hoppas att Lisa fick chansen att lära sig av lektionen. Om instruktören gav hjälp att känna efter fanns möjligheten för en riktig aha-upplevelse för Lisa om hur hon behöver förbättra sina händer. Hästen är bästa instruktören. :)
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

kl

Min mamma hade garanterat sagt nej om "lisa" var tjatig och gnällde om att få rida. Bara för att ungar (och vuxna också såklart :p) inte ska bete sig så. Att jag skulle ha ridit "lisa"s hästar tidigare hade inte spelat någon roll öht (om nu inte jag i min tur tjatat till mig det, men det lät ju inte så på TS). Ponnyer/ridning är inte byteshandel i vår familj.

Vid närmre eftertanke är det få ponnyer man bytt sinsemellan. Jag har ridit sådana som behövt ridas av mig av någon anledning (ofta semester eller tidsbrist) och andra har ridit mina ponnys som behövts rida av andra (mest tränare som ridit till). Visst har många vänner ridit mina ponnys också, ett par stycken har fått "lektioner" när de velat lära sig rida men det har ju mer varit att man träffas för att de ska testa att rida ponnyn med mig på marken för att båda vill det.

En tjatig kompis har jag haft och det var guld värt att kunna skylla allt på mamma när jag själv inte vågade säga ifrån på div påhittat trams hen ville vi skulle göra med våra ponnys. Jag är fortfarande rätt mesig men när det gäller min häst har jag lärt mig rätt bra att säga ifrån, det kunde jag inte alls när jag var yngre (öh, typ upp till 20 eller något :o).
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

KL

påminner mig om en 'vän' jag fick när jag var yngre, vi åkte skolbussen tillsammans och hon fick veta att jag hade häst, flera hästar t.o.m. Så vi blev vänner och hon skulle följa med mig hem någon dag efter skolan. Hon passade på att fråga om hon kunde få rida, jag sa att jag ska fråga mamma, hon sa nej, jag sa då nej, men faaan va hon tjatade... 'snääääälla..' nej, mamma har sagt nej det är hennes hästar. Efter hundra nej så gav hon till slut upp och sur var hon resten av dagen och sen hörde jag inte av henne mer. :meh:
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Jag skulle låta kompisen rida, din dotter har ju lovat och man ska hålla de man lovar. Lova aldrig saker man inte kan hålla!


Och det är bara att säga till kompisen att hästen är känslig så hon måste ha mjuk och fin hand. Svårare än så är det väl inte?
Ha en liten lektion för kompisen om hur man rider jus denna häst!

Om flickan är hård i handen beror de på 2 saker troligen
1 hon har lärt sig fel av ridlärarna

2 hon har haft för heta hästar som gjort henne rädd helt enkelt och hon har i ren rädsla hållt i tyglarna hårt för att hon är rädd att hästen ska dra iväg.

Det är barn vi pratar om inga monster=)

Alt är att du säger nej och förklarar varför och att det är dina hästar du som betalar och det spelar ingen roll vad din dotter säger och lovar.
Hon skulle ha kollat med din först vilket hon inte gjorde innan hon lovade kompisen att hon skulle få ria då kan kompisen inte bli sur på din dotter heller=)

Så får kompisen bli sur på dig istället.

Men jag skulle inte säga vad du tycker.. att kompisen rider som en påse skit och du inte vill slänga upp skit på din häst rygg.. de kommer såra tro mig!
 
Senast ändrad:
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Om du inte vill att hon ska rida er häst..så låt henne inte göra det.

Det är bara du som hästägare som bestämmer och är din dotter underårig, eller att det är du som äger/är målsman så är det ditt ord som är det sista gällande hästen.

Alla har vi nog varit där..med kompisar som utnyttjat en för antingen sin häst eller för att följa med till stallet. Kan de inte ta ett nej, är de inga riktiga kompisar och man får se till att rensa bort.

Jag tycker inte heller att man kan tänka "du har ju fått rida mina hästar".
Det finns massor av personer jag lånat min häst till men inte tusan kräver jag att jag ska rida deras för det..Man får faktiskt respektera att andra kanske inte vill låna ut sin häst av någon anledning, utan att man behöver vara snål eller dum för det. Man vågar kanske inte låna ut sin häst och det är helt okej.
 
Senast ändrad:
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

måste få berätta en story angående att bli lärda på fel sätt här.

har en häst som är rätt så känslig, man kan bra rida med bara vikthjälper.
nå, jag har en kompis som har en dotter som då var kanske 10 år.

de körde förbi stallet och jag bjöd dottern att rida en stund ( hon red lektioner på nåt ponnystall). ridturen blev inte lång, jag hade fullt shå att få flickan att förstå att man inte alls behövde dra knäna till öronen och banka dem i sidan på hästen , vilket hon var på väg att göra. det var en syn det, ungen med benena 90 grader ut från hästsidan . på väg att sparka efter för kung och fosterland.. tygeltagen var minst sagt omilda de med.

hästen tog ingen skada av den lilla turen, men inte att hon fått rida för sej själv.. eller ens för instruktör före hon lärt sej lite känsligare tag..
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Handlar det om en engångsföreteelse eller någon regelbunden ridning?

En gång hade jag nog låtit henne rida för att "rädda" dottern. Men sedan hade det varit stopp. Det är er häst och du som vuxen har huvudansvaret. Vill du inte så är det så, punkt slut.

Vad gör du om det kommer fler med krav på att få rida? Nej, så fungerar det inte i min värld.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp