Dottern kommer inte upp på sin ponny utan pall!

Blubbis

Trådstartare
Hejsan!
Min dotter behöver tips på hur hon ska bli smidigare och få mer stryka så hon kan komma upp på sin nya ponny.
Hon hade inget problem att ta sig upp på sin c-ponny på 135cm.
Hennes nya ponny på 147,5cm med en kropp som en stor häst kommer hon inte upp på utan pall eller hjälp upp.
Dottern är 158cm lång och väger 57kg.
Jag vill ju att hon ska kunna komma upp själv om hon behöver hoppa av ute.
Så länge hon inte kan ta sig upp på ponnyn själv känner jag mig osäker på att låta henne rida själv.

Har inget bra tips för att träna upp styrkan men ärligt talat så minns jag inte ens när jag satt upp direkt från marken sits, måste varit många år sen. Det är ju väldigt sällan man hamnar så att det absolut inte finns någon sten, stubbe, litet dike eller liknande att sitta upp ifrån :) bättre och bekvämare på alla sätt och vis både för ryttare, häst och utrustning.

Att ta trappor i tvåsteg ökar just den styrkan. När man klarar en vanlig trappa i tvåsteg i snabb takt gör man samma sak fast med en stol, upp-ned-upp-ned.

Självklart ska man kunna komma upp själv utan hjälpmedel vid behov men att sitta upp från pall/annat i vardagen är skonsamt för alla parter och är något jag tycker att alla borde göra istället för att klänga sig upp som tyvärr alltför många gör. Det sliter mindre på både häst, utrustning och en själv.

Jag är 1,5 dm längre än din dotter och sitter ändå alltid upp med pall på mina ponnyer :) Är som andra sagt sällan det inte finns något alls att kliva på ute, brukar finnas nån sten, stubbe eller snäll husägare som lånar ut en stol ;) Men ibland kan man ju ändå hamna i ett läge då inget alls finns, och då är det förstås bra att komma upp ändå (men är ponnyn snäll och dottern rimligt trygg i sadeln så KAN de ju faktiskt promenera hem, om hon trots allt skulle behöva kliva av under ridturen).

Jag tänker att det borde vara framförallt muskler i lår och rumpa som behövs, men mest av allt smidighet och teknik. Tycker inte det handlar så mycket om styrka egentligen. Så mina tips är nog mer riktade mot att stretcha, ffa sätesmuskler, lårmuskler och höftböjaren. Och träna på tekniken, typ hoppa jämfota och på ett ben, med fokus på att skjuta ifrån uppåt så högt som möjligt, för att få in "schvunget". Isåfall viktigt att alltid landa med lätt böjt knä. Att kliva upp på en hög stol eller pall borde också vara bra träning. Samma sak där då att verkligen skjuta ifrån med ståbenet. Viktigare att tänka "lätt, ifrån och UPP" i rörelsen än att gå på ren styrka.

MVH dansaren som plockar mycket teknik från dansen och för över till ridningen :D

Tycker du överdriver en smula. farligt är det inte att inte kunna sitta upp utan pall.
Jag kan inte sitta upp utan pall, och aldrig kunnat. Varken på små B-ponnyer eller stora 180 cm hästar.
Men det har aldrig vållat mig något problem. På ridbanan eller i ridhuset har det alltid funnits pallar att låna. Har jag varit ute så har det funnits stenar eller stockar att stå på.

Så länge hästen är snäll och står still när man sitter upp ser inte jag det som något problem.

Hejsan!
Min dotter behöver tips på hur hon ska bli smidigare och få mer stryka så hon kan komma upp på sin nya ponny.
Hennes nya ponny på 147,5cm med en kropp som en stor häst kommer hon inte upp på utan pall eller hjälp upp.
Så länge hon inte kan ta sig upp på ponnyn själv känner jag mig osäker på att låta henne rida själv.

Har hon tränat på att sitta upp?
Som barn fick vi kritik/hjälp med hur vi satt upp i sadeln och vi fick träna på att hoppa upp som de gör i voltige (i farten, inga stigbyglar). Jag tycker att det verkar vara mer teknik än styrka att sitta upp utan hjälp. Flera har ju redan gett bra råd på styrkeövningar, det kanske är värt att kolla på tekniken också?

Sadeln blir sned, hästen påverkas negativt om du sitter upp från marken. Speciellt om du sitter upp på vänster sida enbart. Självklart sitter man upp från pall, stubbe what ever om man är rädd om sin häst och sin sadel. Jag sitter alltid upp från pall, stubbe eller vad som finns till hands, jag sitter upp och av varannan gång från vänster och varannan gång från höger.

Sadeln blir sned, hästen påverkas negativt om du sitter upp från marken. Speciellt om du sitter upp på vänster sida enbart. Självklart sitter man upp från pall, stubbe what ever om man är rädd om sin häst och sin sadel. Jag sitter alltid upp från pall, stubbe eller vad som finns till hands, jag sitter upp och av varannan gång från vänster och varannan gång från höger.

Ja, om man alltid sitter upp från marken är det inte bra. Men det är verkligen inte dumt att kunna göra det, särskilt ur säkerhetsaspekt är det bra att snabbt kunna hoppa upp utan hjälp tycker jag.

Hejsan!

Till vardags är det bara bra att använda pall. Det sparar både sadeln och hästryggen.

Däremot tycker jag att en normalmusklad, normallång och balanserad människa borde kunna hoppa upp på en ponny utan pall? Vad är det dottern tycker är svårt - själva "hoppet"? Blir hon hängande och segar sig upp? Det är ju en viss teknik som krävs för att hoppa upp smidigt.

Viss benstyrka, flexibilitet i höften, balans, och teknik. Kan hon inte öva med ridinstruktör som kan visa henne, och sedan träna typ på ett staket eller liknande.

Gör det inte till en ångestladdad grej för henne, det hjälper inte. Men att träna på dubbla steg i trappor är bra, att stretcha efter ridning, och rent generellt ta hand om sin kropp för att bli koordinerad, smidig och stark... det är bara positivt för ridningen också. Vi är ofta väldigt nog med att hästarna ska vara starka och smidiga, men inte lika petiga med oss själva.

Att kunna sitta upp från marken ingår i grundutbildningen och även om man oftast sitter upp med pall är det bra för ens egen skull att kunna. Finns många bra tips i tråden. Lägger till att man kan träna själva upphoppet på trappstege. Tänk på att börja uppsittningen med ryggen mot hästens huvud, det blir svårare att som många gör, stå vänd mot hästens sida.

Kanske kan man i en överfångsfas hitta en lite lägre pall att sitta upp ifrån?

Jag kommer upp på min häst utan pall, men jag använder ändå pall eller annat hjälpmedel just för att skona hästens rygg.
Jag minns inte hur jag lärde mig det, men jag skulle kunna tippa på att det var en kombination av både styrka och smidighet. Det jag skulle vilja lära mig är att komma upp på min häst barbacka från marken, får väl helt enkelt träna på det. :)

Tänker även jag att det har mycket att göra med teknik.
Såhär fick jag lära mig tekniken i teorin: Näsan pekar mot hästens rumpa, sätt därifrån in foten som är närmast hästen i stigbygeln (på tån, inte hela foten). Ta tag i manen eller framvalvet. Hoppa sedan på den fot som fortfarande är i backen tre gånger närmre hästen och runt så du står med näsan mot sadeln. På tredje avstampet tar du i lite extra och svingar dig upp.
När jag var liten fastnade den tekniken rätt fort och jag kom upp på rätt stora hästar utan problem. Fick ibland ta hjälp av handen längst bort från hästen att ta tag i bakvalvet och dra mig upp lite på de största hästarna.
Experimentera ochså med stiglädrenas längd. Ibland sitter de för högt upp och då blir det svårare att komma upp och vice versa.

Ta tag i manen eller framvalvet.
...
Fick ibland ta hjälp av handen längst bort från hästen att ta tag i bakvalvet och dra mig upp lite på de största hästarna.

Litet inlägg om det här: Aldrig, aldrig hålla i sig i sadeln! Det ökar snedbelastningen på både sadel och häst, och är inte bra för någon eller något. Manen kan vara okej.
Men man ska också komma ihåg att grejen inte är att DRA sig upp, utan med rätt teknik "studsa" upp. Då behöver man inte hålla i något alls :)

Kolla ridslingan efter lämpliga ställen att sitta upp från? Träna ponny att stå still brevid stenar, stockar, stubbar? Själv har jag inte en suck att komma upp på vår 1.77 häst från marken så hoppar jag av så går jag hem eller hoppar upp från en sten eller liknande. Sen så är ju din dotter ung och kommer säkert när hon vant sig komma upp från marken även på den större ponnyn.

Litet inlägg om det här: Aldrig, aldrig hålla i sig i sadeln! Det ökar snedbelastningen på både sadel och häst, och är inte bra för någon eller något. Manen kan vara okej.
Men man ska också komma ihåg att grejen inte är att DRA sig upp, utan med rätt teknik "studsa" upp. Då behöver man inte hålla i något alls :)

Det där har jag lärt mig på senare år, men när jag var liten fick jag lära mig att hålla i framvalvet. Då var det lite "kommer du inte upp i sadeln själv får du inte rida och pallar och andra hjälpmedel är för pansies" (STRÄNG ridlärare med militärbakgrund) Jag håller fortfarande handen på framvalvet när jag sitter upp, dock utan att rycka i sadeln alls. Provade för något år sedan att sitta upp med handen hovrande över framvalvet och jag kom upp. Testade direkt efter att hålla mig i manen och försöka ta mig upp... det var stört omöjligt O_o.

När jag var liten 9-10 åring hoppade jag upp på min favorit på ridskolan som var strax under 170 cm helt själv utan pall. Tricket var att länga stiglädret så man nådde upp med foten på ett bra sätt och då gick det bra.

Men hon kanske kan träna med stol att kliva upp och ner på den. Lunges, benböj osv för att få starkare ben?

Hejsan!

Det är ju bättre att alltid använda pall, både för hästen, tjejen och sadeln.

Jag har alltid verkligen undvikit att sitta upp utan pall, även i skogen eller på grusväg. Finns alltid ett litet dike eller en sten man kan använda.

Osäkerheten av att hon inte kommer upp igen förstår jag inte. Om något händer så hon hoppar av så hon blir lite osäker och sen promenerar men hästen hem är ju mycket bättre än en osäker tjej som rider hem hästen känner ju av det och blir säkert mer nervös. Jag skulle föredra min dotter stannade på marken då faktiskt.
Promenad stärker också bandet mellan dom.

Om hon har en runda hon brukar rida kan man ju ställa ut ett par pallar/däck på den ridvägen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
695
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama