Dosering av b-vitamin

G

glee

Jag har köpt B-vitamin till hunden, av märket Emin. Det står bara hur mycket man ska ge till häst.. (en ponny ska ha 10-25 ml).
Någon som vet?

Sv: Dosering av b-vitamin

Jag har B-vitamin för hund hemma.. Hur mkt väger din hund?

15 kg.

Hur koncentrerat är ditt b-vitamin?

Som jag fattar det så innehåller det B1, B2, B6 & B12..
Står inget om koncentration:confused:
Men enl. min vet. så kissar dom ut överskottet så det ska inte gå att överdosera!
Tabellen på förpackningen säger att hund mellan 10-30 kg ska ha 1ml, Ca 25 droppar..

Jag trodde inte heller att det gick att överdosera men pratade med min vet om det och hon sa att det gick. Fast det är kanske inte så lätt hänt..

Men även om jag säkert kan ge mer än rekommenderad dos så är det ju onödigt och blir dyrare. :)

Det borde stå hur mycket det är av de olika vitaminerna, per 100 eller 1000 g?

På min står det bl.a
216 mg B1-vitamin och 260 mg B2-vitamin, per 100 g.

Inte ett endaste ord står om hur mkt per gram:(
Jag köper vanligtvis hästgrejor till vovvarna jag med men den här flaskan fick jag av en kompis..
Står inte ens på svenska på förpackningen (köpt på djurmag***net):crazy:
På Emins Glucasomin står ju dosering till BÅDE häst å hund, så där behöver man ju inte fundera..
Är det pulver eller flytande du har?

Okej, tack ändå för att du kollade. :)

Det är det flytande jag har.

Kopia.jpg

jag brukar dra upp 10 ml i en 60 ml spruta och fylla upp med vatten. av den blandningen får de sedan 5 ml per dag.

Jag ger också ca 5ml per dag. B-vitamin är ju vattenlösligt, du ska ge enorma mängder om du ska överdosera, resten kissar de ut.

Ja, det var nog så att det b-vitamin jag hade förut (som jag köpte av veterinären) var väldigt koncentrerat för det skulle man bara droppa några droppar på maten.

Men som sagt blir det ju onödigt dyrt om jag ger mer än vad som behövs. :)

Tack för svaren! :)

Nu tror jag att jag har fått klarhet i detta med överdosering och B-vitamin!
Tydligen kan det vara så att om man ger det under lång tid så kan kroppen själv sluta producera det.. Vilket medför att man måste ge det alltid!
Med lång tid menas i flera månader i sträck, antar jag:)

peace: B-vitamin kan ges tex vid pälsfällning för att ge kroppen lite hjälp på traven.
Idag fick jag även höra att man kunde ge det för att öka aptiten om en vovve äter dåligt..

Producerar hundar b-vitamin själva? :confused:

En annan bra biverkning av b-vitamin är att man kan slippa fästingar.

Den sommaren Selma åt b-vitamin fick hon inga alls. :)

När man ger vitaminet så hjälper man ju kroppen med någon brist.. Antar att det är den bristen som blir bestående när man ger under lång tid!
Läste nu att det så väldans konstigt ut:crazy::o

B12 lagras i levern, de andra kissas ut. Brist är ovanligt då B-vitamin finns i bla kött, mjölkprodukter, ägg, spannmål och grönsaker. Det finns inget vetenskapligt belägg för att B-vitamin gör nytta för pälsfällning.

Min ena tik får B-vitamin, C-vitamin och järn pga anemi så nåt hjälper det väl emot!

det är väl järnet som hjälper mot anemin och c-vitaminet som hjälper vid upptaget av järnet. att b-vitamin skulle hjälpa mot anemi har jag aldrig hört talas om.

jag ger b-vitamin för pälsen och för att labbens klor är så dåliga. jag tycker att det hjälper, särskilt för klorna.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 595
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 048
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka