Jag har precis blivit gudmor/fadder till en liten flicka. Hon har tre äldre syskon som jag känt hela deras liv. Jag kan inte gå in på detaljer, men familjen har inte mycket pengar och deras kontaktnät är mycket begränsat. Om ett par månader är det dags för dop och jag skulle vilja öppna ett fondsparande till flickan som dopgåva. Tanken är att jag sätter in kanske 2000:- till att börja med och sedan sätter in en mindre summa någon/några gånger per år. Problemet är att jag inte känner att jag har råd att göra likadant för de andra tre barnen, som jag inte är fadder åt. Jag har en nära relation till dem (de är fortfarande i förskoleåldern alla tre) och köper presenter och julklappar, men jag vill kunna göra ngt extra för mitt gudbarn. Tanken är inte att varje år skylta med att jag sätter in pengar, utan att jag ska förvalta pengarna själv och bara skriva ett slags gåvobrev till henne som hon får vid dopet, där jag skriver att jag startat ett litet sparande som jag kommer bidra till varje år tills hon är vuxen och får tillgång till pengarna. Att föräldrarna har tillgång till pengarna är av olika anledningar inte ett alternativ.
I dagsläget kommer inte de äldre syskonen förstå, men en dag i framtiden kan de ju komma att göra det. Inget av barnen har några sparpengar öht och kommer med stor sannolikhet inte heller att få det. Är det en dålig idé att särbehandla gudbarnet på det här sättet? Jag känner mig kluven!
I dagsläget kommer inte de äldre syskonen förstå, men en dag i framtiden kan de ju komma att göra det. Inget av barnen har några sparpengar öht och kommer med stor sannolikhet inte heller att få det. Är det en dålig idé att särbehandla gudbarnet på det här sättet? Jag känner mig kluven!