Dop/Namngivningspresent till eget barn

Embe

Trådstartare
Ni som har döpt/namngivit era barn, vad har ni köpt för presenter till barnet?

Vi skall snart döpa vår son och funderar friskt på vad vi skall köpa till honom från oss föräldrar. Vi har flera alternativ men inget som känns "klockrent" så jag tänkte höra med er hur ni gjort för lite fler tips? :)

Sv: Dop/Namngivningspresent till eget barn

Vi har inte ens tänkt på att vi kanske borde köpa nåt till vår son...:o

Vi ska dock öppna ett konto till honom där det ska sättas in pengar varje månad. Det kan ju få bli doppresent!

Vi kom på det först igår och han döps om ett par veckor så vi var inte heller så snabba i svängarna :angel:

Vi har också funderat på om sparkontot skall få fungera som present, men vi vill nog köpa något minne också. Har själv kvar ett smycket som jag fick av mina föräldrar när jag döptes.

Funderar mest på en namnbricka med gravyr (födelsedatum etc) just nu men nja, jag vet inte... som sagt, flera alternativ men inget känns klockrent!

Om det blir en son (i framtiden när/om jag blir gravid) så kommer han få en sådan där "militärbricka" med namn och personnummer osv på. En liten i guld.
Om det blir en dotter kommer hon få en likadan bricka som jag fick när jag döptes. Mitt tilltalsnamn står ingraverat och på baksidan står dopdagens datum.

I övrigt gällande sparkonton eller fondkonton så tänkte jag att det var en bra idé. Smart är ju att sätta att endast båda föräldrarna tillsammans kan röra pengarna och att kanske ha en idé med pengarna. Jag fick det av mina föräldrar som "flyttahemifrån pengar", andra vet jag har fått pengar att ta körtkort för.
Jag kommer också skriva in barnen i bostadskö.
Utöver det kommer jag att till varje födelsedag till alla barnen köpa en vinflaska av "rätt" årgång så att när de fyller 18, eller 20 alternativt tar studenten kommer få vinflaskor från varje år sedan de föddes. Hoppas de inte blir för många barn... de kommer bli en herrans massa vinflaskor att förvara ;)
Jag tycker att det vore en super kul grej att få själv och ev kanske jag fortsätter med sparandet av vinet ännu längre så att de inte sups upp av ett gäng fulla studenter ;)

Det finns ju massa saker man kan spara pengar eller liknande till. Man kanske har egna erfarenheter som att man kanske vart ute och rest i ett halvår och tyckte att det av någon anledning inte vill att ens barn ska vara utan den erfarenheten så kan man ju spara pengar till det.

Min dotter fick en vinflaska av sin farmor/farfar när hon föddes, det är lite ballt faktiskt :). Jag tycker det är en kul present!

Annars är ju sparkonton bra. Fast som sagt är det ju inget minne så... hm... jag har ju inte döpt min dotter men jag har gjort små scrap-album med foton och text om allt som händer, jag ser det som hennes 'minnespresent'. Kanske göra ett eget smycke? Kanske göra ett litet bebislapptäcke med broderade datum på?
Sånt som kommer från någons händer är ju väldigt speciellt tycker jag!

OOHHH!! Bebislapptäcke vore ju fantastiskt!
Ta massa bilder, tryck ut dom på tyg och gör ett lapptäcke av massa bilder!
Sedan kan man ju så klart kombinera det med vanligt tyg också så att det iinte blir för plottrigt.

Ja men precis, det kanske inte är klart till dopdagen men man kan ju ha med en bild per månad första året eller så! Och kanske ha med tyg från utslitna/trasiga fläckiga kläder eller filtar som bebisen använt.

Nu blev jag sugen på att göra en själv :D

mm men det är ju en svin bra present, min bror ska ha barn när som helst och jag har precis köpt en systemkamera så jag kan ju få riktigt fina bilder.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 663
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar