Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Jag skrev det innan men det förtjänar att upprepas, det USA vill åt är naturrersurserna i Ukraina, mineral, olja, gas och jordsbruksland och det är inget nytt för Trump-administrationen men han gör det övertydligt

https://www.dn.se/varlden/usas-harda-krav-uppges-skapa-panik-i-ukraina/

(Vi borde själva ha en debatt om det rimliga i att Sverige skänker bort våra, gruvlagen ger att avgiften bolagen betalar är 2 promille(!) av värdet på mineralen som bryts.)

Jag skrev det innan men det förtjänar att upprepas, det USA vill åt är naturrersurserna i Ukraina, mineral, olja, gas och jordsbruksland och det är inget nytt för Trump-administrationen men han gör det övertydligt

https://www.dn.se/varlden/usas-harda-krav-uppges-skapa-panik-i-ukraina/

(Vi borde själva ha en debatt om det rimliga i att Sverige skänker bort våra, gruvlagen ger att avgiften bolagen betalar är 2 promille(!) av värdet på mineralen som bryts.)
Men det är ju skillnad.
Vi ger bort vårt pga självskadebeteende,
USA vill lura av Ukrainas deras.

Och, for the record, för Ryssland är detta n/a.

Kan du förklara för mig hur Donald Trumps tullar fungerar?

I den normala världen, där jag bor, säljer ett företag i ett annat land en vara för - låt oss säga - 100:00 pengar. När varan passerar en gräns och förtullas med exempelvis 25% förses den en extra avgift på 25:00 pengar.

Denna avgift betalas av den som vill föra in varan i landet, dvs en grossist. Den dag grossisten vill sälja denna vara vidare måste denna vara säljas vidare (med ett påslag på 10%) för 137:50 pengar, till skillnad för 110:00 pengar innan tullar var införda.

Jag han inte se att problemet finns hos urspungsproducenten, utan istället är det slutkonsumenten som sitter med Svarte Petter.

Men så är det alltså inte i Donald Trumps alternativa universum.
Jag är idel öra!
Mnja där får vi hålla oss en aning så länge som jag har mina vaccinerade glasögon på mig. Men vad vi vet så här långt så har ju Donald genomfört väldigt mycket som han lovade göra.

Vad öööh fint att Ryssland och USA nu förhandlar om Ukraina. Utan Ukraina. 🤯
Jag hoppas att svaret på det här, från Ukraina och Europa - blir så här:
"Tack för info och input. Tyvärr kan vi inte se hur det här skulle kunna gälla rent lagligt, som ett avtal mellan två parter i en konflikt. Vi ser dock fram emot förutsättningslösa samtal om hur det här kriget ska avslutas, och vad som sedan ska gälla vid efterkommande hållbara fred."

Jag förstår precis ingenting av det här med att USA ska förhandla med Ryssland om fred i Ukraina. USA är ju inte part i kriget. Det är i mina ögon lika märkligt som om jag skulle begära skilsmässa och mitt ex samt grannen tre hus bort skulle göra upp bodelningen. Vad är Trumps syfte med detta? Jag förstår att han är på Putins sida och vill åt Ukrainas tillgångar, men vad är det som säger att han skulle få dem? Har Putin lovat honom dem? Trump är ju narcissist och som sådan vill han absolut inte tappa ansiktet, men här skrattar ju Putin hela vägen till förhandlingsbordet. Vill Trump verkligen visa sig så svag att han lägger sig platt för Ryssland?

Jag förstår precis ingenting av det här med att USA ska förhandla med Ryssland om fred i Ukraina. USA är ju inte part i kriget. Det är i mina ögon lika märkligt som om jag skulle begära skilsmässa och mitt ex samt grannen tre hus bort skulle göra upp bodelningen. Vad är Trumps syfte med detta? Jag förstår att han är på Putins sida och vill åt Ukrainas tillgångar, men vad är det som säger att han skulle få dem? Har Putin lovat honom dem? Trump är ju narcissist och som sådan vill han absolut inte tappa ansiktet, men här skrattar ju Putin hela vägen till förhandlingsbordet. Vill Trump verkligen visa sig så svag att han lägger sig platt för Ryssland?
Det är här jag tror att Trumps storhetsvansinne blir riktigt farligt. Han tror sig vara världens bäste förhandlare och det finns ingen som säger åt honom att det kanske inte är sant. Dessutom har han ju en förkärlek som auktoritära ledare och Putin är garanterat inte dum i huvet.

Lägg till detta som JD Vance nu saluför, att det stora hotet mot Europa inte är t.ex. Ryssland utan begränsad yttrandefrihet (?!!). Summan av kardemumman blir en giftcocktail utan like.

Jag har också väldigt svårt att förstå detta, men jag antar att han helt enkelt inte inser att han framstår som väldigt svag gentemot Ryssland? Eller bryr han sig inte eftersom det viktiga är att Putin tycker om honom?

.

Donald Trump när en dröm om att få Nobels Fredspris.
Går det här bra och man ligger i lite, bör det gå vägen redan till hösten.
Han lär inte få något fredspris av en norsk nobelkommitté om han sabbar för Palestinierna (Gaza) och dömmer dem till en envig exil - precis som judarna, och dessutom destabiliserar Europa (Ukraina).

Det tycks saknas en hel del perspektiv här.

Han kanske inte ens riktigt förstår att Europa (Västeuropa med EU och EES-stater) delar en värdegrund, och är väldigt integrerat vad avser handel och säkerhetstänk. Ungern (Orban) och kanske Slovakien som lite osäkrare kort då.

Sedan så förstår jag inte hur det kommer sig att europeiska ledare agerar så platt mot Trump.

De säger liksom inte ifrån, högt och tydligt. De möter inte mobbarna, utan agerar som om de vore "normala" politiker.
USAs galleri av halvt misslyckade figurer, utan verklig bildning, agerar ju som om att de under århundradena utvecklade sätten att jobba med diplomati och förhandlingar inte existerar.

Det handlar väl om att USA skänkt väldigt mycket pengar till Ukraina, som stöd? Och att de därför anser sig vara part i målet, på nåt vis.

Men jag tror fortfarande att Putin har nån form av hemlig hållhake på Trump. Nåt som Trump absolut inte vill ska bli känt.

Han lär inte få något fredspris av en norsk nobelkommitté om han sabbar för Palestinierna (Gaza) och dömmer dem till en envig exil - precis som judarna, och dessutom destabiliserar Europa (Ukraina).
Nej, en snöboll i helvetet har en större chans än the Stable Genius.

Han kanske inte ens riktigt förstår att Europa (Västeuropa med EU och EES-stater) delar en värdegrund, och är väldigt integrerat vad avser handel och säkerhetstänk. Ungern (Orban) och kanske Slovakien som lite osäkrare kort då.
Ungern och Slovakiens nuvarande regeringar. Båda länderna har idag en högljudd och uppfriskande folklig protest. De vill vända sig mot Europa.

Vore kul att veta vad som hänt i Orbans liv. Som ung politiker efter murens fall var han en av de som ville skynda bort från Sovjetkommunismen och in i Europa. Idag, inter riktigt så.

Sedan så förstår jag inte hur det kommer sig att europeiska ledare agerar så platt mot Trump.

De säger liksom inte ifrån, högt och tydligt. De möter inte mobbarna, utan agerar som om de vore "normala" politiker.
USAs galleri av halvt misslyckade figurer, utan verklig bildning, agerar ju som om att de under århundradena utvecklade sätten att jobba med diplomati och förhandlingar inte existerar.
Europa är på väg att ändra sig här. Det är bra att det tar lite tid (och även om man inte tror det, så har han ännu inte varit president en hel månad ännu...), eftersom det är viktigt att vi bemöter honom på ett och samma sätt.
Det är Europa som ska agera. Inte Sverige, Tyskland och Rumänien.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka