Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Tack vare JD V:s tal på säkerhetskonferensen så rusar SAAB och aktieägarna gnuggar händerna. Sverige står redo att skapa nya jobb och börja producera försvarsmaterial.

Blir lite irriterad på rapporteringen om att Trump nu skickat MK-84 bomber till Israel, expressen skriver att Biden "vägrat" skicka dem. https://www.expressen.se/nyheter/varlden/israel-tar-emot-tunga-bomberna-fran-usa/

Och visst, i maj förra året så pausade Biden leveransen av dem när Israel vägrade lyssna på honom gällande markinvasionen i Rafah. Det är väl också det enda Biden-administrationen gjorde för att hindra Israels aggressioner. Tror att Trump nu skickat leveransen som Biden stoppade, dvs. runt 1 800 stycken. Grejen är ju bara att fram till maj så skickade USA minst 14 000 av de där satans bomberna!!! Och de användes till grova krigsförbrytelser, som att bomba sjukhus.

Har ingen tilltro till att något kommer bli bra med Trump, men jag önskar att folk överlag var lika upprörda över saker som skedde i relation till Israel när Biden var vid makten, för han sög verkligen.

Det är verkligen otroligt hur man kan bete sig på det viset hemma och sen åka till Europa och hålla nån form av brandtal för att vi inte har nån yttrandefrihet. Och komma undan med det.
Så jävla pinsamt att vissa i högern försvarar talet, och rentav tycker att det låter bra. Sedan finns det förvisso några personer från högern som står stadigt och fördömer, det ska de ha credd för även om jag tycker illa om det mesta andra som de står för. Som PM Nilsson och Gunnar Hökmark.

Så jävla pinsamt att vissa i högern försvarar talet, och rentav tycker att det låter bra. Sedan finns det förvisso några personer från högern som står stadigt och fördömer, det ska de ha credd för även om jag tycker illa om det mesta andra som de står för. Som PM Nilsson och Gunnar Hökmark.

Men är det fler än pajasar som Widding och Jönsson som applåderar?

Men är det fler än pajasar som Widding och Jönsson som applåderar?
Japp, en hel drös faktiskt! Adam Cwejman på GP, Sofia Nerbrand på Kristianstadsbladet, Timbros rättspolitiska talesperson, Ronie Berggren (https://www.gp.se/debatt/de-foraldr...orskolan.8146f212-6a07-4c38-8dc4-1be822188b22), Malin Ekström (som ju lämnade svenskan för att hon tyckte att hon censurerades när hon rapporterade från USA om Trump, så det är ju inte så förvånande, men ändå) osv. Alice Teodorescu Måwe har också uttryckt att han hade rätt gällande vissa saker.

Och det här är bara personer jag drog mig till minnes på rak arm...

Japp, en hel drös faktiskt! Adam Cwejman på GP, Sofia Nerbrand på Kristianstadsbladet, Timbros rättspolitiska talesperson, Ronie Berggren (https://www.gp.se/debatt/de-foraldr...orskolan.8146f212-6a07-4c38-8dc4-1be822188b22), Malin Ekström (som ju lämnade svenskan för att hon tyckte att hon censurerades när hon rapporterade från USA om Trump, så det är ju inte så förvånande, men ändå) osv. Alice Teodorescu Måwe har också uttryckt att han hade rätt gällande vissa saker.
Är du hundra på att den där länken illustrerar nånting som styrker att högern försvarar talet viceprecidenten höll i Munchen?

Jag vet inte om någon vill förstå vidden av det här:

Ur Financial Times artikel publicerad för åtta timmar se'n,
angående nåt tal nån JD Vance höll häromda'n, under rubriken
Vance’s real warning to Europe

US-Leave-Baltic.webp

https://www.ft.com/content/11f121f9-391c-4597-93f7-f12894e1b79d

Ja, jag läste Hökmarks inlägg igår. Bra där.

Donald sa att om man vill slippa tullar så får företagen flytta produktionen till USA.
Donald har inte direkt järnkoll på tillverkningskedjorna. Enkelt uttryckt så slipper man inte tullar genom den åtgärden. Och flyttar man produktionen till USA drabbas man sedan av samma slags kontratullar ändå för all försäljning av slutprodukten utanför USA, utöver alla tullar man fått betala för insatsvarorna som inte tillverkas där.

Enda riktigt stora effekten av handelskrig är en rejält tilltagande inflation.

Men så länge det handlar om popcorn eller idioti, så kan hela produkten bli made in America och slippa tullar om de behåller den själva. Helt okej.

Donald sa att om man vill slippa tullar så får företagen flytta produktionen till USA.
Kan du förklara för mig hur Donald Trumps tullar fungerar?

I den normala världen, där jag bor, säljer ett företag i ett annat land en vara för - låt oss säga - 100:00 pengar. När varan passerar en gräns och förtullas med exempelvis 25% förses den en extra avgift på 25:00 pengar.

Denna avgift betalas av den som vill föra in varan i landet, dvs en grossist. Den dag grossisten vill sälja denna vara vidare måste denna vara säljas vidare (med ett påslag på 10%) för 137:50 pengar, till skillnad för 110:00 pengar innan tullar var införda.

Jag han inte se att problemet finns hos urspungsproducenten, utan istället är det slutkonsumenten som sitter med Svarte Petter.

Men så är det alltså inte i Donald Trumps alternativa universum.
Jag är idel öra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka