Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

EU's vice president och utrikesminister Kaja Kallas (Estland) ger denna information idag:

https://bsky.app/profile/kajakallas.bsky.social/post/3lhz75bjbms2l

eu_weimar_statement.webp

Berätta mer om hur man får grönt i ekonomin i saker som vård, skola och omsorg.

Om man tolkar nollan som grönt, så får man grönt genom att inte bedriva sånt onödigt alls för de som inte kan betala för sig själva till 100%. De som verkligen vill ha sånt, och är värda att få det, ser till att ha råd med att köpa det själva.

Sen brukar inte amerikaner ha gröna siffror utan de vill ha svarta. Har säkert med aversion mot klimatåtgärder, Grönland eller dockan Gena i Drutten och Gena att göra.

Men du får ju ha i åtanke att både Donald och Elon är affärsmän ända ut i fingerspetsarna och lite till. De är vana vid att göra effektiviseringar vilket bla var uppdraget i valrörelsen och det fick man mandat att göra.
Det visar prov på bristande analys, och kanske bristande tankar runt vad samhällets egen byråkrati är till för.

När t.ex. skatteverket tar hand om våra deklarationer, så handlar det om att göra något så snabbt som möjligt, utan att se till att alla regler följs, så att den skattskyldige får en rättssäker behandling. Vissa deklarationer är plättlätta att handlägga, medan några andra är komplexa och tidskrävande.

När barnen går i skolan, så är syftet att alla barn ska kunna lära sig så bra som möjligt. Alla barn är inte likadana, och det behövs anpassningar för att lösa utbildningsproblemet för alla.

I inget av dessa exempel ingår att göra någon form av vinst, utan att säkerställa att lagar och regler följs, och att man når ett demokratiskt beslutat utfall.

När man producerar bilar, gäller det att sälja många bilar, och se till att maximera vinsten för att göra aktieägarna rika.

Det är en helt annan sak, att driva ett land, som handlar om miljoner människor, än att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Jag skulle mer vilja höra hur @Smoothi planerar sin ålderdom, så att det blir grönt i just den pluppen.

Nu är ju detta väldigt OT i tråden MEN...

Nu är inte jag Smoothi, men vadan detta intresse i vad som händer i hens liv ?
Du undrar om hens aktier går bra ? Hur hen tänker sej sin pension mm..

Är det en seriös undran för du är orolig då hen inte delar din syn på vad som är bra och dåligt ? Eller är det ett mer personligt intresse, att du behöver hjälp med din egna ekonomi ? Eller kanske ännu mer personligt, som i nån form av flirtande ?

Ja jag är genuint nyfiken... För om det är en del i "haha hur går det nu :devil:" och att du hoppas det går åt h-e så kan jag erkänna att oavsett om jag själv suttit med huset nerbrunnet och inte en krona på fickan så hade jag aldrig gett ut den informationen... Då hade allt varit hallon och rosor !

Min pension (för att återkomma till ursprungliga frågan men återigen förvisso inte Smoothi) så ser jag positivt på den dagen jag går i pension, då vi inte har några lån på huset och det kostar mellan 2500 (sommar) - 5000 kr (vintermånad) inkl alla fasta avgifter (el, VA, värme, avfall, tv och internet) så tackar som frågar =) Och vi är två stycken =) Så ingen fara på taket. Huset ligger på en kulle så ingen översvämningsrisk heller...
Hoppas du har det lika bra inför din blivande pension (vet ej din ålder)

Nu är ju detta väldigt OT i tråden MEN...

Nu är inte jag Smoothi, men vadan detta intresse i vad som händer i hens liv ?
Du undrar om hens aktier går bra ? Hur hen tänker sej sin pension mm..

Är det en seriös undran för du är orolig då hen inte delar din syn på vad som är bra och dåligt ? Eller är det ett mer personligt intresse, att du behöver hjälp med din egna ekonomi ? Eller kanske ännu mer personligt, som i nån form av flirtande ?

Ja jag är genuint nyfiken... För om det är en del i "haha hur går det nu :devil:" och att du hoppas det går åt h-e så kan jag erkänna att oavsett om jag själv suttit med huset nerbrunnet och inte en krona på fickan så hade jag aldrig gett ut den informationen... Då hade allt varit hallon och rosor !

Min pension (för att återkomma till ursprungliga frågan men återigen förvisso inte Smoothi) så ser jag positivt på den dagen jag går i pension, då vi inte har några lån på huset och det kostar mellan 2500 (sommar) - 5000 kr (vintermånad) inkl alla fasta avgifter (el, VA, värme, avfall, tv och internet) så tackar som frågar =) Och vi är två stycken =) Så ingen fara på taket. Huset ligger på en kulle så ingen översvämningsrisk heller...
Hoppas du har det lika bra inför din blivande pension (vet ej din ålder)

Har du läst tråden ett par sidor bakåt? Det handlade om ekonomi och demokrati.

Vad är konstigt?
Putin vill göra Ukraina till rysk lydstat och Trump stödjer det
https://yle.fi/a/7-10072596
Var det en överraskning?
Nej det är ingen överraskning.
Det är rysk doktrin sedan hundratals år tillbaks.

Större delen av gamla Sovjets vapenindustri ligger inom Ukrainas gränser från 1991, och Ryssland har kontroll över en icke föraktfull del i Donbas idag. Och tänk vad praktiskt det skulle vara med 10 milj nya vasallsoldater, då det är dags att marschera vidare mot Lissabon!

Ryssen själv är kass på att producera, men desto bättre på att inkassera.

Nej det är ingen överraskning.
Det är rysk doktrin sedan hundratals år tillbaks.

Större delen av gamla Sovjets vapenindustri ligger inom Ukrainas gränser från 1991, och Ryssland har kontroll över en icke föraktfull del i Donbas idag. Och tänk vad praktiskt det skulle vara med 10 milj nya vasallsoldater, då det är dags att marschera vidare mot Lissabon!

Ryssen själv är kass på att producera, men desto bättre på att inkassera.
Jo jag vet det jag undrade varför någon tyckte det var konstigt
Mare nostrum blir Mare ruski nostrum :confused:

Intressant att Mitch McConnell var ende republikanen som röstade emot Gabbard och RFK Jr. Men han sägs verkligen hata Trump och har kanske inte så jättemycket att förlora personligen (plus har haft polio som barn så man förstår honom i fallet RFK).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka