Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

När jag hör folk säga att "kriget måste få ett slut" så menar de ofta att Ukraina borde vika ner sig och ge Ryssland vad de vill, för att skona fler liv. Inte uttryckligen, men det visar sig ofta vara undermeningen. Dessutom borde Ukraina förstå att Ryssland självklart inte vill ha NATO inpå knuten, och att "det är inte ens fel att två träter".

Jag har en annan uppfattning. Kriget behöver ta slut men genom tydlig och kraftig rysk förlust, med det externa bistånd som krävs. Det jag ser som en uppenbar risk är att Ryssland efter ett krigsslut ägnar tid åt återhämtning för att förr eller senare ta ett omtag på ena eller andra sättet.
Nu skrev jag inte bara att "stridigheter måste få ett slut" utan även att de signaler som ges ut av Trump-adminstrationen för hur det skall gå till inte är upplyftande.

"En tydlig och kraftig rysk förlust" hur skall man få till det i praktiken? Kriget har pågått i mer än tre år med många hundratusen döda.

"En tydlig och kraftig rysk förlust" hur skall man få till det i praktiken? Kriget har pågått i mer än tre år med många hundratusen döda.
Att de tvingas respektera folkrätten och lämna de territorier som de tillskansat sig geom ett vidrigt anfallskrig.

Det är en extremt farlig väg att premiera det vidriga angreppet med territoriella presenter samtidigt som man då låter den ryska krigsmaskinen gå in i 100% återhämtningsfas med 30% av BNP fortsatt investerade i den. Gör man det så håller jag med Trump, 2% i försvarsbudget är peanuts.

Den europeiska ekonomin är ca 8 ggr större än den ryska så då bör alla länder ligga på 4+ procent för att matcha och kunna hålla emot nästa imperialistiska anfallskrig.

Den europeiska ekonomin är ca 8 ggr större än den ryska så då bör alla länder ligga på 4+ procent för att matcha och kunna hålla emot nästa imperialistiska anfallskrig.
Jag korrigerar dig.

Innan 2022 var EU's ekonomi 8ggr större än den ryska.
Idag är Rysslands verkliga GDP mycket mindre än vad den var innan 2022. Det beror på många samverkande orsaker.
Största orsakerna är

Akut brist på arbetskraft. Många män i produktiv ålder har antingen flytt landet, värvats till armén, eller värvats till krigsindustrin.
Ekonomin är ställd på krigsfot. Det betyder att betydligt mer än 50% av vad som produceras är tänkt att användas (eller rent av förstöras) i krig.
Sanktionerna. De funkar inte till 100%, mycket stoppas, en del rinner igenom. Men det som rinner igenom krånglas till, fördröjs, fördyras. Ordentligt.

Jag har sett uppgifter på att Rysslands verkliga GDP är idag i samma härad som Sveriges. Alltså den ekonomi som används till att ge det civila ryska folket välstånd. Vård-skola-omsorg, transport-väg-logistik, etc...

Jag korrigerar dig.

Innan 2022 var EU's ekonomi 8ggr större än den ryska.
Idag är Rysslands verkliga GDP mycket mindre än vad den var innan 2022. Det beror på många samverkande orsaker.
Största orsakerna är

Akut brist på arbetskraft. Många män i produktiv ålder har antingen flytt landet, värvats till armén, eller värvats till krigsindustrin.
Ekonomin är ställd på krigsfot. Det betyder att betydligt mer än 50% av vad som produceras är tänkt att användas (eller rent av förstöras) i krig.
Sanktionerna. De funkar inte till 100%, mycket stoppas, en del rinner igenom. Men det som rinner igenom krånglas till, fördröjs, fördyras. Ordentligt.

Jag har sett uppgifter på att Rysslands verkliga GDP är idag i samma härad som Sveriges. Alltså den ekonomi som används till att ge det civila ryska folket välstånd. Vård-skola-omsorg, transport-väg-logistik, etc...

Det är svårbedömt. Jag tänker nog att med en fred kommer hävda sanktioner och en vilja att återställa relationer och handel som idag är i frysboxen, för att på något sätt ge förutsättningar för fredlig samexistens. Men det kanske tar längre tid att återhämta den ryska ekonomin än man kan tro.

Den amerikanska demokratin kommer alltid att finnas kvar. Diskussionen blir så trist när man överdriver hela tiden bara för att man inte gillar läget liksom :grin:
Demokratin i USA bygger på en maktfördelningsprincip som Trump och Vance (med hjälp av Musk) just nu gör sitt allra bästa för att demontera.

Diskussionen blir så trist när man i alla lägen idoliserar en fastighetsmagnat med hybris som tror sig vara ofelbar och gudabenådad.

Demokratin i USA bygger på en maktfördelningsprincip som Trump och Vance (med hjälp av Musk) just nu gör sitt allra bästa för att demontera.

Diskussionen blir så trist när man i alla lägen idoliserar en fastighetsmagnat med hybris som tror sig vara ofelbar och gudabenådad.
Men du får ju ha i åtanke att både Donald och Elon är affärsmän ända ut i fingerspetsarna och lite till. De är vana vid att göra effektiviseringar vilket bla var uppdraget i valrörelsen och det fick man mandat att göra.

Det är svårbedömt. Jag tänker nog att med en fred kommer hävda sanktioner och en vilja att återställa relationer och handel som idag är i frysboxen, för att på något sätt ge förutsättningar för fredlig samexistens. Men det kanske tar längre tid att återhämta den ryska ekonomin än man kan tro.
Tyvärr så har Ryssland knuffat sig själv över kanten, och har nu varken råd att bedriva kriget i Ukraina, eller råd med fred. Det där sista beror på att hela ekonomin och hela samhället nu är inriktat på krig, och de rent civila delarna i princip har slutat att fungera.

Det är lite Trettioåriga Kriget över Ryssland just nu.
Ingen har råd att sluta. Beslutsfattare profiterar på kriget.

Men du får ju ha i åtanke att både Donald och Elon är affärsmän ända ut i fingerspetsarna och lite till. De är vana vid att göra effektiviseringar vilket bla var uppdraget i valrörelsen och det fick man mandat att göra.

Jag tror inte att en enda människa har nåt emot effektiviseringar. Det är hur det görs som är problemet. Samtidigt som Vance sonderar terrängen inför att inskränka domstolarnas mandat och ge Trump oinskränkt makt.

Du får ha i åtanke att Trump och Musk är vana att berika sig själva.

En bok för den som vill läsa vad som sker i USA nu. (Texten skriven under förra mandatperioden, innan det var så illa som nu)
https://via.tt.se/pressmeddelande/3...p-ett-hot-mot-idemokratin?publisherId=1192280

”Det sorgligt paradoxala med den parlamentariska vägen till ett auktoritärt styre är att demokratins lönnmördare använder demokratins egna institutioner – steg för steg, utstuderat och rent av lagligt – för att ta död på den”, skriver författarna.

Jag tror inte att en enda människa har nåt emot effektiviseringar. Det är hur det görs som är problemet. Samtidigt som Vance sonderar terrängen inför att inskränka domstolarnas mandat och ge Trump oinskränkt makt.

Du får ha i åtanke att Trump och Musk är vana att berika sig själva.
Nej i en ekonomi är det effektiviseringsresultatet som är det viktigaste. Är det grönt eller rött, är det enda som räknas. Hiss eller diss alltså

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka