Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Även om man nu räknar bort USA, vill jag hoppas att ekvationen är lite större än Sverige vad gäller understöd till Ukraina.
Tycker den här typen av inlägg är helt meningslösa, tillför inget annat än att döda diskussionen. Samma som ditt inlägg tidigare till mig.

Ingen läser det jag skrev uppfattar det som att jag tror att Sverige ensamt skulle vara en garant för säkerheten i Europa. Däremot att situationen är att ett flertalet länder i Europa, däribland Sverige, monterat ned sitt militära försvar.

Avskyr verkligen att USAs positioner spelar roll för hela världen (och uppenbarligen gillar jag inte att Ryssland håller på som de gör heller), och att vi blev medlemmar i Nato precis innan det här. Vi borde satsat på militära förbindelser inom EU istället.
Är det inte just det som att vara med i NATO innebär; att ha väl definierade militära förbindelser med EU-länder?

Tycker den här typen av inlägg är helt meningslösa, tillför inget annat än att döda diskussionen. Samma som ditt inlägg tidigare till mig.
Och jag tycker att den typen av kommentar dödar diskussionen. Du skrev så tidigare till mig också, om en grej jag skrev som definitivt hade med amerikansk inrikespolitik att göra (men som reflekterade negativt på Trump). Du kan väl låta bli att svara om du tycker det är så dumma inlägg?

Avskyr verkligen att USAs positioner spelar roll för hela världen (och uppenbarligen gillar jag inte att Ryssland håller på som de gör heller), och att vi blev medlemmar i Nato precis innan det här. Vi borde satsat på militära förbindelser inom EU istället.
Och på att rustat upp vårt eget försvar.

Nato är svårt, jag gillar heller inte att vi gick med bara sådär utan egentlig analys av vilka konsekvenser ett medlemskap medför och samma för Finland, samtidigt står vi i stort sett utan eget försvar så det kanske ändå hade landat i att vi inte har något val, Finlands position påverkar också.

Nato är svårt, jag gillar heller inte att vi gick med bara sådär utan egentlig analys av vilka konsekvenser ett medlemskap medför och samma för Finland, samtidigt står vi i stort sett utan eget försvar så det kanske ändå hade landat i att vi inte har något val, Finlands position påverkar också.
Du har ingen som helst koll på vilket försvar Sverige har idag 2025.

Och jag tycker att den typen av kommentar dödar diskussionen. Du skrev så tidigare till mig också, om en grej jag skrev som definitivt hade med amerikansk inrikespolitik att göra (men som reflekterade negativt på Trump). Du kan väl låta bli att svara om du tycker det är så dumma inlägg?
Tror du att det blir en bra diskussion när man avsiktligt går in för att feltolka och förlöjliga? Och sen har andra som går i och hejar på.

Jag ställer inte upp på det i varje fall.

Jo, jag inser väl också att vi vore rätt utsatta om vi vore enda landet i Norden som inte är med. Men så mycket ändras ju om USA ska bete sig som idioter.

Tror du att det blir en bra diskussion när man avsiktligt går in för att feltolka och förlöjliga? Och sen har andra som går i och hejar på.

Jag ställer inte upp på det i varje fall.
Förlåt men du har flera gånger inkluderat mig i nåt sorts oklart "ni" som du sen inte förklarat. Du har antytt att jag gillar krig. Du har kallat mina inlägg för meningslösa. Varför? Kan du försöka chilla med sånt? Det blir lite svårt att ta "jag ställer inte upp på det" på allvar när du själv håller på så.

USA är väl den tyngsta komponenten (och alla länder i EU är inte med i Nato)? Och såvitt jag vet har bara artikel 5 aktiverats för just USA.
NATO är inte enbart artikel 5.
Det går alldeles utmärkt att tänka bort USA, och låta tio-tolv länder från Europa strida tillsammans med NATO's kommunikationssystem och ordergivningar och doktriner.

Förlåt men du har flera gånger inkluderat mig i nåt sorts oklart "ni" som du sen inte förklarat. Du har antytt att jag gillar krig. Du har kallat mina inlägg för meningslösa. Varför? Kan du försöka chilla med sånt? Det blir lite svårt att ta "jag ställer inte upp på det" på allvar när du själv håller på så.
Jag skrev ett inlägg om att kriget i Ukraina innebär så stora förluster i människoliv att det måste få ett slut, det möttes av stort motstånd av flera inklusive dig. Det har även skrivits tidigare att Ryssland måste besegras militärt.

Vilken tolkning skall man göra om det inte är att ni vill att kriget skall fortsätta?

Jag skrev ett inlägg om att kriget i Ukraina innebär så stora förluster i människoliv att det måste få ett slut, det möttes av stort motstånd av flera inklusive dig. Det har även skrivits tidigare att Ryssland måste besegras militärt.

Vilken tolkning skall man göra om det inte är att ni vill att kriget skall fortsätta?
Att vi menar samma sak som t.ex. Anna-Lena Laurén, som bott i Ryssland i flera år? https://www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-trumps-och-putins-tata-kontakt-illa-for-ukraina/

Att hävda att "vi" vill att kriget ska fortsätta är ett av de grövsta halmgubbeargument jag sett på Buke, faktiskt. Jag vill inte att mina framtida barnbarn ska tvingas prata ryska (i sin underjordsbunker eller var de nu ska klara av att andas i den här takten).

Att vi menar samma sak som t.ex. Anna-Lena Laurén, som bott i Ryssland i flera år? https://www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-trumps-och-putins-tata-kontakt-illa-for-ukraina/

Att hävda att "vi" vill att kriget ska fortsätta är ett av de grövsta halmgubbeargument jag sett på Buke, faktiskt. Jag vill inte att mina framtida barnbarn ska tvingas prata ryska (i sin underjordsbunker eller var de nu ska klara av att andas i den här takten).
Om du inte vill att kriget skall fortsätta men du tycker att det är helt fel det jag skrev "att striderna måste få ett slut". Vad är det då du vill?

Om du läser det inlägg jag skrev och som flera tyckte var så fel så var det samma som står i DN-artikeln du länkade till.

Om du inte vill att kriget skall fortsätta men du du tycker att det är helt fel det jag skrev "att striderna måste få ett slut". Vad är det då du vill?

Om du läser det inlägg jag skrev och som flera tyckte var så fel så var det samma som står i DN-artikeln du länkade till.

Jag har inte nånstans skrivit att det är helt fel att striderna måste få ett slut. Jag har skrivit att det inte blir bra om det blir på Trump och Putins villkor. Det bemötte du med att ”vi” tror att krig är en lek.

Det blir säkert lugnt i Gaza också om Trump jämnar det med marken, bygger lyxmodulhus och flyttar dit högerkristna från Florida, men det tror jag få i den här tråden skulle tycka var en bra lösning. Det jag menar med det, för tydlighet, är att jag inte tror att Trumps framtvingade fred i alla lägen blir det bästa för personerna i dessa områden.

När jag hör folk säga att "kriget måste få ett slut" så menar de ofta att Ukraina borde vika ner sig och ge Ryssland vad de vill, för att skona fler liv. Inte uttryckligen, men det visar sig ofta vara undermeningen. Dessutom borde Ukraina förstå att Ryssland självklart inte vill ha NATO inpå knuten, och att "det är inte ens fel att två träter".

Jag har en annan uppfattning. Kriget behöver ta slut men genom tydlig och kraftig rysk förlust, med det externa bistånd som krävs. Det jag ser som en uppenbar risk är att Ryssland efter ett krigsslut ägnar tid åt återhämtning för att förr eller senare ta ett omtag på ena eller andra sättet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka