Sv: Domynsky

Hej!

Jag har en valack, vars mor (Moneta) var efter Domynsky. Var, för hon avled förra året och fick dessförinnan ett sto som heter Moneymaker. Både Moneta och Moneymaker är skimmlar. Min stjärna heter Oghill och föddes 2005, fux e Informant (en liten bild på honom här bredvid). Jag har fått berättat för mig att Domynsky är en väldigt snäll individ och troligen har min Oghill fått denna snällhet från sin morfar. Han är otroligt social och älskar att bara stå och gosa. Samtidigt så är han med på det mesta och vill gärna "göra rätt". Vad har du för "relation" till Domynsky? Äger eller sköter du honom kanske? Hade varit roligt att få veta lite mer om honom.

Mvh

Senast ändrad av en moderator:

Vad vet ni om Domynsky xx ? Har du en avkomma? Hur är den? hur är hingsten? Har någon bild på honom?
Domynsky importerades i början av 90:talet av Tynell/Stall Lambada, han var en hingst av mindre modell, ca 155cm (snarare knappt...) bra löpstam men hade väl inte speciellt många bra avkommor efter sig i england, här i sverige hade hans avkommor blandat resultat, vår uppfödning (undan ett Roman Way-Calibansto) f 94 blev liten och inte speciellt bra på banan, eftersom Domynsys stam var *liten* i flera generationer så hade han säkert passat bättre i ridponnyaveln än fullblodsaveln./Madde

Det må hända att Domynskys avkommor kanske inte har haft så bra resultat på galoppbanan, men för den saken skull tycker jag inte att han är mindre lämpad för fullblodsaveln på ridhästsidan. Min 2,5-åring mäter i dagsläget ca 160, och har därmed en vettig storlek, och han växer fortfarande. Dessutom har han bra gångarter (även traven), men huruvida dessa är från Domynskys eller Informants sida kan jag inte svara på.

Det må hända att Domynskys avkommor kanske inte har haft så bra resultat på galoppbanan, men för den saken skull tycker jag inte att han är mindre lämpad för fullblodsaveln på ridhästsidan. Min 2,5-åring mäter i dagsläget ca 160, och har därmed en vettig storlek, och han växer fortfarande. Dessutom har han bra gångarter (även traven), men huruvida dessa är från Domynskys eller Informants sida kan jag inte svara på.
Domynsky togs in för fullblods/löpavel till sverige, och hans språngavgift dom första åren var ganska saftig, men tyvärr levde han ej upp till förväntningarna, för övrigt lämnade hans exteriör en hel del att önska, jag kan bara uttala mig om våra egna uppfödningar och andra avkommor efter honom som jag sett, och av dom har alla varit småväxta och ej speciellt framgångsrika på banan. Din avkomma efter honom är säkert en fin häst, men det generella omdömet om den hingsten inom galoppkretsar är mkt pengar för lite häst, vilket visas genom att han ej fick så många ston. Däremot har avkommornas temperament genomgående varit mkt bra och trevligt, men tyvärr vinner du inga lopp genom att ha ett trevligt temperament, hästen måste ha vinnarskalle och vara snabb också./Madde

Däremot har avkommornas temperament genomgående varit mkt bra och trevligt, men tyvärr vinner du inga lopp genom att ha ett trevligt temperament, hästen måste ha vinnarskalle och vara snabb också./Madde

Det må så vara. Om han har vinnarskalle och är snabb eller inte får vi nog veta tids nog. I vilket fall så ska jag ju inte ha honom till galopp, så det passar ju mig utmärkt. Menade helt enkelt bara att jag tycker att min passar bra till ridhäst och därmed att Domynsky inte alls bara bör passa till ponny-avel, utan även till rid-HÄST-avel.

Jag hade ett sto e. honom Gatwick. Hon hade underbart temperam,ent och bra hovar. Har ingen bild på varken henne eller honom som jag kan visa tyvärr...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Willys
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
584
Senast: Freazer
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 033
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCX
  • Hypotyreos
  • Hiss eller diss - del 6