lil-sis

Trådstartare
När min pålla fick domosedan på ATG för drygt ett år sedan så blev hon väldigt flåsig, hon bukandades väldigt fort och hetsigt och det rann svett om henne.

De sade då att hon var överkänslig. Jag vet att jag har frågat om det här förut.

Vågar man chansa och ge det igen? Ska dra ut tänder och raspa och grejja på tisdag och jag glömde säga att hon har reagerat på domosedan förut (kan ju säga det då också...)

Jag skulle inte riskera och ge det igen. Vet inte på hästar riktigt men på människor och vissa djur så är ju första reaktionen oftast inte värst utan när men bildar antikroppar som svar på reaktionen bidrar kroppen på så sätt till att den reagerar kraftigare efterråt. Det finns andra preparat man kan kombinera för att få samma effekt som domosedan. Hör med vet som sprutar. Dom ska ju veta. Hoppas allt går bra.

Mitt sto blev oxå dålig av det, vet inte om det har med mängd att göra heller? Måste du ge då? Hoppas d löser sig iaf :)

Den reaktionen har jag fått på alla hästar jag kört i Domosedan (svettning, bukandning, snabb andning). När jag frågade den första gången sa min rara veterinär (som jag har fullt förtroende för) att det är helt normalt i samband med Domosedan...

Hon fick väldigt lite den gången eftersom det var första gången.

Och jo, vi ska raspa med munstege (hon öppnar inte ens munnen för mig) och dra ut vargtänder, går inte att göra utan sedering.

Jo att de blir lite svettiga och flåsiga har jag sett på andra också men det här var i en helt annan klass, det var veterinären som reagerade på det!

Min pålle har fått Domosedan ett par gånger. Först gången var det en mkt nervös veterinär som assisterade tandläkaren som envisades med att trycka i honom mer så fort han rörde på svansen :mad: och då blev han lite kass faktiskt. Han svettades floder och kissade på sig ragglade något alldeles våldsamt. Detta var nog dosberoende och inte någon överkänslighetsreaktion dock. Nästa gång det var dags så fick han mkt mindre, men svettades lika mkt för det. Passade då på att fråga om det och det var tydligen alldeles normalt sade veterinären. Den tredje gången var inför röntgen och då fick han varken svettningar eller ragglande gång, så det var nog en betydligt bättre dosering. Ingen av gångerna har han fått snabbare andning, snarare tvärtom. Dock har han andats djupare och nästan snarkat.. Den veterinär jag har pratat med om det sade att förutom svettningar så var det vanligt med rätt ordentliga blodtrycksfall vid sederingen, kanske det kan göra att hjärtat jobbar på mer och andningen ökar..

Jag hade nog frågat den behandlande veterinären om h*n tycker att det verkar vara något att oroa sig för. Det kanske finns alternativa sederingsmedel att använda istället för Domosedan.

Domesedan ÄR lite knepigt. Har för mig att det är liknande "symptom" även på hundar/katter som fått domesedan (en del, inte alla).

Är det inte smart att säga till vet i förväg, så kanske det finns något bra annat lugnande?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Hästvård Förlåt om jag lagt tråden fel.. Det är såhär, min ena pålle fick tänderna kollade idag. Vet. gav henne något lugnande (vet inte vad...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
15 311
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar