Reaktion på "lugnande"..

Sv: Reaktion på "lugnande"..

Jo tack :) 0,4 fick min shetland senast, då fick vi vara tre att hålla honom ändå. Veterinären lyssnade inte på mig när jag sa att vi redan testat med 0,4 och det funkade inte. 0,6 är minimum på honom.
När han skulle kastrereras ett år gammal fick han lugnande FYRA gånger, vet dock inte doseringen då jag inte var med.

Han är ca 156 cm och väger typ 500 kg.

Funderar på hur lugnande hade verkat i en mer stressad situation. Han är i grunden lugn men är rätt reserverad mot människor och kan reagera väldigt kraftigt. Undra om han är lättpåverkad eller om det är situationen (tandläkaren tycker han mycket om och stället oxå) som gör honom lättdrogad. Hade ju vart bra att veta.

Han blev även bremsad för första gången i sitt liv på samma ställe (men hos vet) för nån månad sedan. Det accepterade han helt och stod som ett ljus medan de kollade luftvägarna. Återigen undrar jag om det var bremsen eller situationen. Hästapållen är lite oförutsägbar :p

Han är ca 156 cm och väger typ 500 kg.

Funderar på hur lugnande hade verkat i en mer stressad situation. Han är i grunden lugn men är rätt reserverad mot människor och kan reagera väldigt kraftigt. Undra om han är lättpåverkad eller om det är situationen (tandläkaren tycker han mycket om och stället oxå) som gör honom lättdrogad. Hade ju vart bra att veta.

Han blev även bremsad för första gången i sitt liv på samma ställe (men hos vet) för nån månad sedan. Det accepterade han helt och stod som ett ljus medan de kollade luftvägarna. Återigen undrar jag om det var bremsen eller situationen. Hästapållen är lite oförutsägbar :p

Domosedan påverkas inte av omgivningen (alltså spänningar odyl) därav att det är ett så mkt enklare medel än plegg att droga dem med spelar liksom ingen roll om de är uppe bland molnen eller står och halvsover när de får det de blir snabbt väldigt pömsiga när de fått det (om de fått tillräcklig dos)

Du är veterinär va? tänkte att du skriver att det är en biverkning, men en ovanlig sådan, och ofarlig. Det är inget man behöver spåna vidare på då? Byta medel eller ta reda på om hon är överkänslig eller något?

Vet du om hon alltid kommer reagera så eller det kan hända "vem som"?

Tack för svar och funderingar alla i tråden :)

Ang. andningen så kan jag nog förklara det närmast som att hon hyper ventilerade. Och från huvudet bara rann det svett ja, men även hela halsen, bogen magen ryggen. Men det var mest från huvudet och halsen.

mvh :)

Domosedan påverkas inte av omgivningen (alltså spänningar odyl) därav att det är ett så mkt enklare medel än plegg att droga dem med spelar liksom ingen roll om de är uppe bland molnen eller står och halvsover när de får det de blir snabbt väldigt pömsiga när de fått det (om de fått tillräcklig dos)

Åh, vad bra tänkte jag här...

Och min blir det av 0,2 (158 hög 601 kg);)

Åh, då kan man kanske tom ge min ännu mindre :p

Nu vaknar han ändå till av en kortare promenad efteråt så ingen panik. Första gångerna (innan vi lärt oss hur lite han behövde) fick vi varndra runt i typ 2 h innan lastning och hemfärd och hästakraken kunde ju knappt gå första timmen. Och då fick han normal dos för sin storlek (minns inte vad det var dock, 4 år sedan).

Helt klart påverkas effekten av domosedan av stress.
PL

... och sen va f*n :p

Jaja, jag lär mig väl om han någon gång behöver sederas utöver tandläkarbesöken. Men det känns ändå tryggt att veta hur hästen reagerar.

Jag var med en kompis på djursjukhuset för ett antal år sedan och hennes häst reagerade precis som du beskriver. Inom en minut efter att han fått lugnande började han som du säger hyperventilera och svettas.
När vi ropade på hjälp så sa de att han chockade, och om jag inte minns helt fel så har jag förr mig att de gav honom en ny spruta och då slutade han ganska omedelbart igen.

Helt klart påverkas effekten av domosedan av stress.
PL

Det är du den första veterinär jag hört som anser, min egen erfarenhet genom åren står helt bakom de veterinärer som anser att det inte gör det.

Skulle det påverkas av stress skulle det ju inte vara så effektivt som det är tex på en fullkomligt panikslagen häst, verkar precis lika snabbt och effektivt på en sådan trots att den ligger och i fullkomlig panik håller på att slå sönder sig. Högre grad av stress går nog inte att uppbringa (inte min häst tävlingshäst som gått runt i släp på tävlingsplatsen och totaldemolerat släpet i sina försök att komma upp sparkat ut fönstret fram stora hål i väggarna sparkat sönder inredningen så att den låg med mellanväggen över sig och som sagt i fullkomlig panik höll på att välta hela släpet så pass att transporten bredvid backades undan så den inte skulle få transporten på sig om den välte. Var inte helt lätt för veterinären att lyckas få i den sprutan men så fort hon lyckades så tog det inte lång tid förrän den blev helt lugn och det var ingen monsterdos den fick för det vågade inte vet ge den i det tillståndet.

För övrigt ser jag på mina äldre som har hunnit få några rundor där man känner till vilken dos de svarar på de svarar exakt likadant och lika snabbt oavsett om de står i lugn och ro i boxen hemma eller får det när de blivit lite upprörda på klinik för att det är något de inte vill vara med om. Skulle det påverkas av stress så skulle de ju inte svara likadant och lika snabbt ?

Min veterinär säger detsamma som P_L: att preparatet funkar sämre på en stressad häst. Det "tar" inte lika bra då.

Min veterinär säger detsamma som P_L: att preparatet funkar sämre på en stressad häst. Det "tar" inte lika bra då.

Inte domosedan, plegg däremot är så. Har aldrig någonsin varit med om att domo inte tar som sagt oavsett maximal stress eller inte.

Min ponny fick som sagt Domosedan när han skulle kastereras stående. Jag vet inte hur mycket han fick, men det tog inte förrens den fjärde injektionen. Då fick han sammanlagt lika mycket som en icke känslig storhäst kräver :crazy: Och han kräver än idag mycket Domosedan då han blir väldigt stressad och bråkig.

Senast ändrad:

Min ponny fick som sagt Domosedan när han skulle kastereras stående. Jag vet inte hur mycket han fick, men det tog inte förrens den fjärde injektionen. Då fick han sammanlagt lika mycket som en icke känslig storhäst kräver :crazy: Och han kräver än idag mycket Domosedan då han blir väldigt stressad och bråkig.

Som du har kunnat läsa tidigare i tråden så kräver små ponny ofta mkt större dos än storhästar, samma sak tex med föl de behöver också jättedoser om man jämför med vad tex ett vuxet halvblod får. Så du har nog mer förklaringen där att de inte vågat ge tillräckligt stor dos från början.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 269
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 051
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka