Reaktion på "lugnande"..

Sv: Reaktion på "lugnande"..

Ja, de kan reagera så. Min mammas häst reagerade så på pleg tror jag det var. Svetten rann och han var helt okontaktbar väldigt länge. Han har efter det istället fått en mix av turbogesik (stavning?) och något annat, och det har fungerat bra på honom. Så det var nog en överkänslighetsreaktion på preparatet som används. Kolla upp vilket den fick och meddela nästa gång att det inte fungerar, så kanske det går att hitta en annan lösning!

KL

Jag har en annan fråga ang. ,biverkningar på Domosedan. Min förra häst sederades intravenöst av vet p.g.a en huvudskada i somras. Hästen hade blivit sederad vid många tillfällen tidigare och även efter detta tillfället, både intravenöst och oralt, utan några biverkningar utom de "vanliga", dvs ymniga svettningar.

I alla fall, denna gången "chockade" hästen på medlet, först höll hon på att falla platt ner på gången, jag fick försöka stötta upp henne bäst det gick för att hon inte skulle trilla ihop och veterinären stod rätt handfallen när jag berättade att hon aldrig reagerat på det viset tidigare. Efter några minuter blev hästen mer stabil och verkade mer normalt sederad så vi behövde aldrig sätta in nåt motmedel. När vi sedan var klara upptäckte jag att hästen hade fått nässelutslag över hela kroppen, dessa försvann efter nån timme, i övrigt var hästen som vanligt, om än groggy.

Är detta en normal biverkning på medlet? Ingen av mina hästar har reagerat på liknande sätt och inte heller veterinären hade varit med om det sa hon.

Aha.. oki. Ja allergi chock kan de juh klart mena. Låter logiskt :)

kl: Det är klart vissa hästar kan vara mer känsliga för något medel när andra inte är det. Det är juh så bland oss människor oxå.

Nu vet jag inte ännu vilket medel min fick eller hur mycket. Jag tror absolut inte vet. har gjort något fel, h*n stod med väldigt förundrad och hade nog inte sett detta innan. Min häst blev inte heller helt "utslagen" av det utan stod ändå o konstrade lite medans tänderna kollades men vet. ville klart inte ge henne mer när hon reagerade som hon gjorde. Som tur var hade hon finfina tänder och inte heller några vargtänder så det gick snabbt.

Men om jag nu tar reda på vad det var, någon som vet om man ska undvika detta medlet i framtiden eller var det rena slumpen att hon reagerade så nu eller kan det finnas andra faktorer som spelar in?

Inte domosedan, plegg däremot är så. Har aldrig någonsin varit med om att domo inte tar som sagt oavsett maximal stress eller inte.

Mitt fblsto svarade inte alls på domosedan om hon var stressad. Hon var väldigt lättstressad när hästar 'kom och gick', rejäl separationsångest. Så ett klinikbesök var rena mardrömmen.

De gav henne 'maxdos' (vad den nu är vet jag inte, men veterinären sa att 'nu törs vi inte ge mer') och det syntes NOLL skillnad på hästen. Däremot blev hon väldigt tam och trevlig av lite torbugesic ihop med domo.

När hon oppats så ville jag pga separationsångesten ha henne kvar lite extra på klinik. Slutade med att hon fick åka hem samma dag. Jag var ner och skulle hälsa på bara. Ser nöjt att de ställt henne i 'bästa tänkbara' box (dvs där hon skulle se/höra minst hästar komma och gå), och hon var helt lugn. Skulle ge henne en morot och inser att hmm, hon är drogad upp över öronen. Läser på journalen. 'Orolig, stegrar, snurrar X ml domosedan'. 10 min senare 'fortfarande lika orolig, X ml domosedan'. Osv. Tillslut gav de henne rätt rejäl dos torbugesic ovanpå det, då blev hon som sagt lugn, men var så drogad så hon inte klarade av att äta morot. Dvs det var inte hållbart utan det var bättre ta hem henne och försöka lösa det där (genom att ställa de andra två hästarna på box som barnvakter).

Hon svarade ganska noll och intet på plegicil btw, oavsett iv, im eller oralt. Metaboliserade sedering med rakethastighet. Och som sagt, domo funkade fint OM hon var lugn när hon fick det. Om hon INTE var det så kunde de ge henne nästan 'hur mycket som helst' och NOLL effekt.

'Min' klinik ger rutinmässigt domo + torbugesic i coctail inför rtg osv. Antar det finns en anledning att de numera gör det (till alla hästar), förr gav de 'bara' domo som standard.

Och lite KL

Ang känslighet kontra ej känslighet, så min ponny är rätt känslig för all sedering, han 'tillvänjs' dock iaf av oral dito. Men när han fått vetranquil oralt, så 'första gången' raglar han nästan av 1 dosmått. (Månad 4 på boxvila och 5 mått gav inte synbart drogad ponny..). Han får 0,2 + 0,2 domo + torbugesic och blir väldigt tack och godnatt av det (inför rtg och 'sånt'). När vi skulle ta hans vargtänder vi insåg hur känslig han var. Han fick normaldos efter vikt (dvs ej ökad pga ponny), och höll på att tippa omkull...

Min arabvalack var 'lite hipp som happ', ibland vek sig benen nästan av normaldos, och en annan gång fick man toppa normaldos för man fick inte riktigt den effekt man ville. Arabstoet krävde rätt rejäla doser för att svara.

Bara de av mina som varit känsliga/i någon mån känsliga för sedering har drabbats av 'huvudsvettning' av domo osv - lite fascinerande.

Hästen i artikeln fick ju läkemedlen intravenöst. Antar att det du ger vid hovslagarbesök är domosedan pasta i munnen. Rätta mig om jag har fel!
Koncentrationen av det verksamma ämnet är troligtvis högre i det som ges intravenöst än det som ges i munnen.

Ja det jag ger min häst är ju pastan som ges i munnen.

Inte domosedan, plegg däremot är så. Har aldrig någonsin varit med om att domo inte tar som sagt oavsett maximal stress eller inte.
Men det har jag! Visst risken är inte lika stor som med pleg o den minskas om man kombinerar mer butador od, men finns definitivt o är anledningen till att det i produktfakta står att hästen skall hållas lugnt under anslagstiden.
PL

Men om jag nu tar reda på vad det var, någon som vet om man ska undvika detta medlet i framtiden eller var det rena slumpen att hon reagerade så nu eller kan det finnas andra faktorer som spelar in?

Tycker att jag inte fått nått svar på detta vet du något om det?
Eller någon annan för den delen :)

Min häst fick igår plegicil hos veterinäre, först 0.4 im och sedan 0.4 iv. Hon blev trött men var ändå tvungen att bremsas för att stå still med benet som veterinären skulle komma åt. (behövde även hålla upp ett annat ben)

Sedan fick hon gå in i boxen och jag skulle ta på täcke och transportskydd, hennes reaktioner var sävliga och nedsatta men humöret var inte på topp! Hon försökte hugga mej rejält två gånger. Sedan hemma igen efter en kort transporttid så skulle hon försöka hugga mej ordentligt igen. Alltså inget nafs, hade hon varit utan sederingens sederande verkan hade hon nog fått tag i mej rejält...

Jag nämnde detta för en vän som jobbar hos veterinär och hon påstod att en del hästar inte "tål" plegicil och kan snetända lite, att de blir agressiva eller får oönskade effekter på humöret på preparatet. Hennes råd var att fortsättningsvis råda veterinärerna att använda domosedan istället.
Någon som har erfarenheter eller belägg för att situtionen kan vara såhär? Att vissa hästar alltså blir agressiva på plegicil men inte domosedan?

Vad är det som avgör om man ska använda det ena eller det andra medlet?

Precis det hände våran gammelgubbe. Vi ville inte att vet. ( inte vår ord.)skulle ge lugnande när hen skulle slanga i honom vätska eftersom han är lugn och medgörlig ändå och så gammal. Hen envisades med att ge en liten "dutt" och sedan började kalabaliken. Hästen höll på att rasa ihop och vi fick trycka upp honom mot väggen alla tre för att han skulle stå överhuvudtaget. Svetten rann och han fick svårt att andas. Vet. fick panik och surrade runt men gav sedan något i en spruta. Det tog ett tag men sedan kunde han börja stå själv om än vingligt. Fick då rådet att inte ge honom lugnande någon mer gång- det var ju det vi tyckte från början.

Hon har fått alltför mycket! Då blir de så. Min häst kunde knapt stå på benen och vi fick stötta honom för att han inte skulle gå omkull. Andades väldigt ansträngt, var iskall och svetten droppade. Såg och hördes ut som om han var döende. Det var fruktansvärt. :cry:

Förstod varför när jag fick veta hur mkt domosedan klantarslet av en veterinär hade sprutat i honom!!!! :mad::mad::mad:

Fick be om anti-sedal men trots det tog det många timmar innan han hämtat sig.

Nästa gång skall du säga till veterinären att han inte får ge så mkt, prova med en liten dos först!!!

Senast ändrad:

Haha, min blir som en klubbad säl av 0,4 :p

:D , min var 1.5 år när vi gav henne lugnande för första gången (halvblod/fullblod, litet sådant) och vi fick ge 0.4+0.4 för att det skulle ge verkan. Sen vaknar hon himla fort.

Nu sist veterinären var ute (hästen är nu 2.5 år) så fick hon också ganska mycket men det hjälpte inte så då fick hon något annat jag inte minns namnet på men som skulle innehålla morfin? Vad kan det heta? Hon sa med att det är ett medel som påverkar framåt, att hästen tar några steg framåt?
Hon sa med att överlag hästar med mycket fullblod samt travare brukar behöva mer.

Även denna gång vaknade min häst väldigt fort.

Vissa veterinärer har jag också upplevt ger lugnande i onödan, eller "för säkerhetsskull", hästägare som totalt ignoreras fast de intygar att hästen inte behöver lugnande för ändamålet..men fått till svar att det är "rutin" att göra så..konstigt nog så har majoriteten av de andra veterinärerna varit betydligt mer avvaktande med att ge lugnande, altså inte en rutingrej.
Har hänt med jour/fältveterinärer som kommer till stallet..tanken har slagit en ifall de är rädda för hästar.

Jag kände också en gång att min häst fick för mycket..han är otroligt lättpåverkad och det krävs inte mycket, men han kunde knappt heller stå på egna ben samt började toksvettas och flåsa..vilket aldrig inträffat någonsin före denne veterinär gett lugnande. Väldigt obehagligt tyckte jag och fick nästan panik i tron om en överdosering och en döende häst framför mig..

Så, numera är jag supernoga med att tala om att jag vill att vi först provar utan ifall det går, funkar inte det så ge hellre lite i taget än att det blir för mycket..Vilket jag kan tycka är självklart, att man provar först utan om det är möjligt och sedan ger lugnande ifall hästen behöver det för ändamålet, men alla tycker kanske inte det..Jag tycker inte att man utsätter patienten för risker om det inte är nödvändigt eller bara för att det ska vara mer lättjobbat på en gång.

Senast ändrad:

Min connemara fick "földoser" av domosedan just för att hon reagerade så, behövdes bara pyttelite, blev som överdos.

Hade en welsh tidigare som reagerade med svettningar, han var dock rejält pälsad de gångerna, och vet sa att det var normalt. Han flåsade dock inte. Däremot har alla hästar utom fullblodet blivit jäkligt kissnödiga;)

När jag skulle kastrera min unghäst som gick på hingstbete på Öland
hände samma sak med tre av hingstarna som med din häst men inte de andra, var 7 stycken tror jag som skulle kastreras samtidigt.
De svettades så det blev blöta pölar på golvet där de stod.
Veterinären sa då att det var vanligt att hästar som hade en pågående infektion reagerade så när man använde detta medlet och tyckte vi skulle ta prov på fästingsjukdom eftersom detta var på Öland och det är vanligt där.
Alla tre visade sig ha höga titrar för anaplasma när provsvaren sedan kom.

När jag skulle kastrera min unghäst som gick på hingstbete på Öland
hände samma sak med tre av hingstarna som med din häst men inte de andra, var 7 stycken tror jag som skulle kastreras samtidigt.
De svettades så det blev blöta pölar på golvet där de stod.
Veterinären sa då att det var vanligt att hästar som hade en pågående infektion reagerade så när man använde detta medlet och tyckte vi skulle ta prov på fästingsjukdom eftersom detta var på Öland och det är vanligt där.
Alla tre visade sig ha höga titrar för anaplasma när provsvaren sedan kom.

Hade dom några symtom? Behandlades hingstarna?

Jag har varit med om tvärtom. Fick ut en kollega till min vanliga veterinär och jag sa till henne att ponnyn behöver 0.6. Allt under förbränner han direkt då han är MYCKET känslig och rädd av sig. Detta har jag och ordinarie veterinär kommit fram till. Veterinären säger att hon inte vill ge så mycket. Nähä, "vi kan testa med 0.5" tänkte jag. 0.4 fick han och då fick vi vara tre personer för att hålla en stor shetlandsponny på plats :crazy: Vi fick stå och trycka in honom i en hörna och det var knappt att det gick (han får panik när han blir rädd) det fick bli en kort undersökning. Nu var det ren tur att där var andra i stallet, annars hade det aldrig gått. Om veterinären hade lyssnat på mig och kollat bland mina anteckningar som jag visade, så hade undersökningen varit betydligt lättare.

(När han kastrerades förbrände han tre doser domosedan (han var livrädd)av vanligt "shettismått" (vet inte hur mycket han fick), sedan fjärde gången fick han en storhästdos. Det var sista chansen, veterinären var redo att ge upp.) En häst kan definitivt förbränna effekten Domosedan ögonblickligen!

Eftersom de var unghästar och inte reds så hade ingen misstänkt något, de lekte och verkade må bra. Möjligtvis att min hade varit rätt lugn och kanske inte växt i den takten som han borde, men vet inte om det hade med anaplasman att göra, han är cool nu också och inte speciellt stor. Två behandlades, bl.a min och han är 9 nu och har aldrig haft något problem. Den ena hingstägaren valde att inte behandla, vet faktiskt inte hur det gick sedan.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 269
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 051
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka