Sv: Reaktion på "lugnande"..
Inte domosedan, plegg däremot är så. Har aldrig någonsin varit med om att domo inte tar som sagt oavsett maximal stress eller inte.
Mitt fblsto svarade inte alls på domosedan om hon var stressad. Hon var väldigt lättstressad när hästar 'kom och gick', rejäl separationsångest. Så ett klinikbesök var rena mardrömmen.
De gav henne 'maxdos' (vad den nu är vet jag inte, men veterinären sa att 'nu törs vi inte ge mer') och det syntes NOLL skillnad på hästen. Däremot blev hon väldigt tam och trevlig av lite torbugesic ihop med domo.
När hon oppats så ville jag pga separationsångesten ha henne kvar lite extra på klinik. Slutade med att hon fick åka hem samma dag. Jag var ner och skulle hälsa på bara. Ser nöjt att de ställt henne i 'bästa tänkbara' box (dvs där hon skulle se/höra minst hästar komma och gå), och hon var helt lugn. Skulle ge henne en morot och inser att hmm, hon är drogad upp över öronen. Läser på journalen. 'Orolig, stegrar, snurrar X ml domosedan'. 10 min senare 'fortfarande lika orolig, X ml domosedan'. Osv. Tillslut gav de henne rätt rejäl dos torbugesic ovanpå det, då blev hon som sagt lugn, men var så drogad så hon inte klarade av att äta morot. Dvs det var inte hållbart utan det var bättre ta hem henne och försöka lösa det där (genom att ställa de andra två hästarna på box som barnvakter).
Hon svarade ganska noll och intet på plegicil btw, oavsett iv, im eller oralt. Metaboliserade sedering med rakethastighet. Och som sagt, domo funkade fint OM hon var lugn när hon fick det. Om hon INTE var det så kunde de ge henne nästan 'hur mycket som helst' och NOLL effekt.
'Min' klinik ger rutinmässigt domo + torbugesic i coctail inför rtg osv. Antar det finns en anledning att de numera gör det (till alla hästar), förr gav de 'bara' domo som standard.
Och lite KL
Ang känslighet kontra ej känslighet, så min ponny är rätt känslig för all sedering, han 'tillvänjs' dock iaf av oral dito. Men när han fått vetranquil oralt, så 'första gången' raglar han nästan av 1 dosmått. (Månad 4 på boxvila och 5 mått gav inte synbart drogad ponny..). Han får 0,2 + 0,2 domo + torbugesic och blir väldigt tack och godnatt av det (inför rtg och 'sånt'). När vi skulle ta hans vargtänder vi insåg hur känslig han var. Han fick normaldos efter vikt (dvs ej ökad pga ponny), och höll på att tippa omkull...
Min arabvalack var 'lite hipp som happ', ibland vek sig benen nästan av normaldos, och en annan gång fick man toppa normaldos för man fick inte riktigt den effekt man ville. Arabstoet krävde rätt rejäla doser för att svara.
Bara de av mina som varit känsliga/i någon mån känsliga för sedering har drabbats av 'huvudsvettning' av domo osv - lite fascinerande.