Domare dömer elev?

Sv: Domare dömer elev?

Jag kommer ihåg att min dressyrtränares dotter sålde sin häst till en tjej som väldigt gärna ville tävla. Hon blev dömd av min tränare som alltså sålt hästen hon red på, bör jag tillägga att hon vann varenda klass hon startade?? Visst hästen var duktig och kunde väl de flesta dressyrprogrammen utantill...men ändå?

Jag tycker det händer väldigt ofta att elever tävlar och deras ordinarie tränare dömer. Här där jag bor är det vanligt i alla fall. Hur det ser ut i resten av landet vet jag inte.

på ridskolan i närheten av mig bedömr föräldrana sin egna barn. Inte konstig att dem alltid vinner & få hem "stor" priserna :crazy:

har för mig att det står något i TR om att det måste ha varit 3 månader sedan sita träningen (kan ha fel) men jag vet att jag hade mer eller mindre panik när jag upptäckte för några veckor sedan att min gamla tränare skulle dömma mig, inte nog med det så har jag nyligten börjat träna för h*ns tränare som då för tillfället var tal om skulle börja hålla träningar hon mig ist för hon dommartränaren (dock blev det inte så utan det blir olika dagar) men gisses vad jag ojjade mig för den tävlingen, visserligen gick det pottskit, men vi kommer igen,. va så säker;)

okej. Blev lite undrande när jag såg att en person ska tävla (debut i högre klass) och rida för tränare som hon tränar för 1-2 ggr i veckan. Inte så mkt att göra åt och inte mitt problem egentligen. Tycker bara att det är dåligt att göra det...

Jag håller inte med i detta fallet.

Tävling i högre klass innbär att det alltid är tre domare, man är nog mer mån som proffsig domare att döma som man ska än att ge en elev gratispoäng och där det dessutom finns risk att poängskillnaden visar sig jämfört med de två andra, dessutom, rider man på högre nivå, och har en tränare som man trivs med och som dessutom är domare, då måste man antingen avstå träning eller tävling, inte så bra om en sådan regel på den nivån ska vara med att styra dressyrsporten.

Jag kommer ihåg att min dressyrtränares dotter sålde sin häst till en tjej som väldigt gärna ville tävla. Hon blev dömd av min tränare som alltså sålt hästen hon red på, bör jag tillägga att hon vann varenda klass hon startade?? Visst hästen var duktig och kunde väl de flesta dressyrprogrammen utantill...men ändå?[/QUOTE
]

Så du menar att den här tjejen bara red tävlingar där denna tränaren dömde och vann??? Men ge dej. Lite väl mycket sandlådekommentar.

Tycker att alla fokuserar på att tränaren snarare dömer upp sin elev än ner? Jag tror att bland lite duktigare tränare/domare så har de ju sett vad hästen kan hemma och dömer då ner för att den kan bättre...

Vilket inte heller är så kul för ryttaren! Men om man bara pratar med sin tränare så fixar det sig alltid på tävling. Som en som jag känner rider för en domare som dömer upp till inter, tävling. Om då hon får besked på vilken tävling hon ska döma så ringer och säger att min elev ska starta den och den klassen så de kan jag inte döma. Då fixar ju arrangörerna så hon dömer andra klasser!

I vår klubb ( som hade tävling nyligen) tävlade vår ordförande i en klass som hennes tränare dömde.
Detta efter att det dragits i långbänk i styrelsen samt att det klubbades igenom OK, hon red dessutom utom tävlan men ville testa vingarna på pållen.
Vi övriga i styrelsen såg inga problem med detta.
Tror dessutom att den bedömningen gjordes hårdare eftersom tränaren är sträng och visste fallgroparna

Eftersom hon red utom tävlan är det inget som helst brott mot TR. Då finns inte problemet så varför skulle det dras i "långbänk"?

Vadå, att de har bestämt att rida/döma på samma tävlingar? Det får man ju hoppas att ingen gör...
En anledning till det kan ju vara att man inte blir lika nervös då, det är lite mer avdramatiserat och man kan tänka att: nu är det en vanlig programridning för min tränare... inte alltså försök till att få gratispoäng...och förhoppningsvis så är ju domaren så proffsig att hon inte dömer upp sina egna elever, vad skulle dom tjäna på det?
Själv när jag var aktiv fick jag ha en domares dressyrhäst på foder och det hände ibland att hon råkade döma på de tävlingar vi var på och det kunde bli en del frågor från andra deltagare tills de fick se resultatet, det var ju alltid fler domare och hon låg alltid några poäng under de andra och då blev det aldrig något snack sedan.

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 920
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 506
Senast: ginnies
·
Samhälle Sju elever blev avstängda en hel vecka för att ha misshandlat en annan elev på Laholmsskolan. Men skolan väljer att inte polisanmäla...
2
Svar
31
· Visningar
2 152
Senast: Renfis
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blir två internationella domare som dömer årets Breeders Trophy i fälttävlan. Brittiska Angela Tucker kommer tillbaka, och hon får...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka