Domare dömer elev?

Sv: Domare dömer elev?

Man får inte döma en elev som man tränar regelbundet. Enligt domarutbildaren här i Halland räknas regelbunden träning som en gång i veckan.

Jag får dock inte rida träningar som min tränare dömer, för henne ;). Då tränar jag ändå bara varannan vecka tre pass per månad (två olika hästar dessutom).

okej. Blev lite undrande när jag såg att en person ska tävla (debut i högre klass) och rida för tränare som hon tränar för 1-2 ggr i veckan. Inte så mkt att göra åt och inte mitt problem egentligen. Tycker bara att det är dåligt att göra det...

Du kan ju ta det med överdomaren på tävlingen ifråga... Eller kontakta arrangören och fråga hur den personen kan få starta.

Jag vet att en bekant till oss fick rida utom tävlan när det visade sig att de anmält sig till en klass där domaren var en sådan de brukade träna för.

Iofs men känns lite fult av mig att göra det. Konstigt nog är den hemma klubben och de flesta vet hur det ligger till. Visst är det fullt möjligt att domaren i fråga har all avsikt att döma rätt och så objektivt som möjligt men dels är det svårt att göra det och dels lär det snackas en hel del om det. Rätt osmart att göra så...

Varför skulle det vara fult? Säkerligen inte så populärt, men TR är väl till för att följas...

Jag tycker definitivt du ska säja till arrangören. Det är klart emot TR att döma elev som rider regelbundet. Och i slutänden tror jag klubben hellre ser till att ryttaren inte får starta, än att ryttaren startar och sedan får klubben in en protest som är bra mycket besvärligare att handskas med.

Man får inte döma en elev som man tränar regelbundet. Enligt domarutbildaren här i Halland räknas regelbunden träning som en gång i veckan.

Jag får dock inte rida träningar som min tränare dömer, för henne ;). Då tränar jag ändå bara varannan vecka tre pass per månad (två olika hästar dessutom).

Varför skulle det vara skillnad på en gång i veckan och varannan vecka, räknas man inte som elev då eller ?? Det är ju helt sjukt :confused:

Jag kan inte svara på om man får det eller inte, men tycker inte man borde få det.
Även om domaren föröker vara så objektiv som möjligt, ser ju domaren ändå att den där ökade traven var riktigt bra för att vara dem, så istället för stark7 bli det en 8, omedvetet oftast.

Jga tävlade (iofs bara klubbtävling) Men där alla träande regelbundet för domaren utom jag. Jag kom tvåa, men enligt andra dressyrtränaren borde jag fått minst 5 % mer. Det är svårt att kunna säga men har det på film, och andra har sett dett, och det är värt betyfdligt mer än de procent jag fick. Då det är klubbtävling är det kaske lätt att det mer blir personligt, men tar det som att domaren hade aldrig sett oss tidigare, och de andras framsteg var tydliga..

Ja, det där är rätt roligt faktiskt. Skojar lite om det ibland med en domare i stallet att "jag får passa mig om jag nu kommer igång och rider program för dig så vi gör det max var åttonde dag". :D Är rätt fånigt med sådana tidsgränser, men antar att det finns för få domare? Och att även domare måste få vara tränare?

Nu tror jag iofs att domarna är kompetenta nog att inte döma utifrån det de ser "hemma" och jag kan nog snarare känna att det är svårare att få de där "gratispoängen" om det är en domare som jag känner/som känner till oss som ekipage. Vet domaren att jag har problem med vänsterfattningar pga att rumpan faller in så känns det som större risk att det noteras än om det är någon med fräscha ögon exempelvis. Man kan ju ha tur att domaren råkar titta bort just då... :angel:

Varför skulle det vara skillnad på en gång i veckan och varannan vecka, räknas man inte som elev då eller ?? Det är ju helt sjukt :confused:

Jag håller helt med och det gjorde domarutbildaren också. Men det är dressyrkommitén som kommit fram till att en gång i veckan är riktlinjen.

Men som sagt, jag personligen rider inte klasser som min tränare dömer.

Jag håller helt med och det gjorde domarutbildaren också. Men det är dressyrkommitén som kommit fram till att en gång i veckan är riktlinjen.

Men som sagt, jag personligen rider inte klasser som min tränare dömer.

Jag rider inte heller de klasser som min "domartränare" dömer. Inte på grund av att hon skulle döma mig med andra ögon (det är hon alldeles för proffsig för - snarare tror jag att hon är lite mer kritisk, hon har ju själv sett vilka våra svagheter är ;))
men däremot vill jag inte höra andra människor kommentera att "jaha, det var ju inte konstigt att hon vann - domaren står ju uppstallad hos henne..."

Som sagt får man inte det, men nu vet jag inte vilken klass det var men jag vet att i högre klasser kan det vara svårt att undvika. Iaf. här i Sthlm rider många på hög nivå för samma tränare och det finns inte så många olika domare att välja mellan på den nivån, men det är klart att det inte gör det mer tillåtet...

Hej
Nej man får inte göra det men ibland blir det så ändå för om jag anmäler mig till en tävling så vet jag inte vem de ska ha som domare i respektive klass. Sen kan domaren bli sjuk och plötsligt sitter min tränare där och dömmer. Fast hon har nog snarare en förmåga att sänka än höja mitt betyg har jag märkt.

Samma för oss när vi är arrangörer, vi tar emot anmälningar men det är först när ryttarmeddelandet kommer ut som de som anmält sig vet vem som dömmer.

Men om man rider för sin tränare varje vecka kanske man har så pass bra kontakt att man kollar av vilka tävlingar de ska döma? Så gör vi iallafall, innan terminen kollar vi av vilka vi tänkt rida/vilka hon ska döma.

Ja det tycker jag att man borde. Frågan är om det inte är just det dessa har gjort...

I vår klubb ( som hade tävling nyligen) tävlade vår ordförande i en klass som hennes tränare dömde.
Detta efter att det dragits i långbänk i styrelsen samt att det klubbades igenom OK, hon red dessutom utom tävlan men ville testa vingarna på pållen.
Vi övriga i styrelsen såg inga problem med detta.
Tror dessutom att den bedömningen gjordes hårdare eftersom tränaren är sträng och visste fallgroparna

I vår klubb ( som hade tävling nyligen) tävlade vår ordförande i en klass som hennes tränare dömde.
Detta efter att det dragits i långbänk i styrelsen samt att det klubbades igenom OK, hon red dessutom utom tävlan men ville testa vingarna på pållen.
Vi övriga i styrelsen såg inga problem med detta.
Tror dessutom att den bedömningen gjordes hårdare eftersom tränaren är sträng och visste fallgroparna

I vår klubb ( som hade tävling nyligen) tävlade vår

Oops! Borde stått red vår ordförande

Nä men eftersom jag känner dessa och de är lite speciella så har jag misstankar om det. Men ska inte döma ngn men efttersom jag vet att dessa har lite fuffens grejor för sig då och då så blir man ju undrande. Men det går ju inte att bevisa att det är så och det är kanske inte så heller. Men är det ett ärligt misstag så borde de ju säga till arrangören själva så att domaren kanske kan döma ngn annan klass eller ryttaren rida utan tävlan.

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 920
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 506
Senast: ginnies
·
Samhälle Sju elever blev avstängda en hel vecka för att ha misshandlat en annan elev på Laholmsskolan. Men skolan väljer att inte polisanmäla...
2
Svar
31
· Visningar
2 152
Senast: Renfis
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blir två internationella domare som dömer årets Breeders Trophy i fälttävlan. Brittiska Angela Tucker kommer tillbaka, och hon får...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka